lille mundruger, yngle spørgsmål.
Fra : Morten Danscher

Dato : 20-03-03 18:21

Hej NG.

Nu har min lille mundrugerhan (pseudocrenilabrus multicolor) været på spil
igen og endnu en hun gemmer sig med munden lukket.
Så er mine spørgsmål:

1) er det den ynglefrekvens(1 gang om ugen) jeg skal regne med, eller har
jeg bare været heldig?
2) kan jeg godt have begge mine ægbærende hunner i det samme yngleakvarie,
og vil de efterstræbe hinandens yngel?

--Morten

Fra : Carsten Gall

Dato : 20-03-03 19:23

Morten Danscher <danscher*REMOVE*@worldonline.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:sMmea.548$vn1.139923@news010.worldonline.dk...
> [...]
> Så er mine spørgsmål:
>
> 1) er det den ynglefrekvens(1 gang om ugen) jeg skal regne med, eller har

Nu er det lidt svært at snakke om yngle frekvens, når det drejer sig om
en han.
Lige som mennesker er hannen klar når der kommer en dejlig sild forbi *s*
Om det er en gang om måneden eller 3 gange om ugen, han er klar!
Det er mere relevant at snakke om yngle frekvens, når det er hunnerne det
handler om.
Hunnen er ca 14-21 dage om at slippe ungerne ud, og i den tid får den
ikke eller meget lidt foder,
det tærer på resurcerne, når ungerne er sluppet ud, skal den først til at
producere nye æg og få noget
huld på skroget. Hvorlang tid det tager for den at blive klar efter
ungerne er væk, kommer helt an
på det foder som de får, er det dårligt flagefoder, tager det lang tid,
men med artemia og mysis,
går det meget hurtigere.

> 2) kan jeg godt have begge mine ægbærende hunner i det samme yngleakvarie,
> og vil de efterstræbe hinandens yngel?

Selvom jeg ikke tror de vil æde ungerne, vil jeg nu ikke lade dem gå
sammen, for det kunne
jo hænde at de slås om hvis unger det er.

Carsten

Fra : morten

Dato : 21-03-03 17:42

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> wrote in message

> [...]
> sammen, for det kunne
> jo hænde at de slås om hvis unger det er.

Tak for et godt svar, det er jo ikke sådan at være cichlide nybegynder
Men jeg ved ikke hvad der er med min han, da vi kom hjem i eftermiddags var
der igen en hun som trykkede sig med munden lukket.
Nu er der kun en hun tilbage som ikke er med æg. Han må snart isoleres så de
stakkels hunner kan få fred.

--Morten