Hvilken Rebreather skal man vælge ?
Fra : CARlos

Dato : 18-03-03 13:38

Hej

Jeg tænker på at købe en semi closhed Rebreather, er der nogle der har nogle
erfaringer ?

Claus

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 18-03-03 14:22

CARlos:

> Jeg tænker på at købe en semi closhed Rebreather, er der nogle der
> har nogle erfaringer ?

Hvad skal du med en rebreather?

--
Peter Fjelsten Salg af DIR udstyr <http://www.dktechgear.dk/>
DIR-DK, EKPP Læs om ekstrem huledykning <http://www.ekpp.org/>

Fra : TJOR

Dato : 18-03-03 14:46

Mon ikke det er til at slå søm i, med.

Tjor

Fra : CARlos

Dato : 19-03-03 10:35

Hej Peter,

Det er svært at vide om dit svar er alvor eller bare er din røv der er så
højt oppe at du ikke kan få dit 1. trin ind der hvor man trækker vejret. For
så må du efter hånden have mistet så mange hjerneceller at dine svar bliver
meget tåget :)

Ren faktisk har jeg lige fået stjålet alt mit udstyr og når man så skal ud
at købe nyt, er det klogt at kigge hvad der findes.

Så jeg vælger at tror at dit svar, var ment som et spøgsmål så du kunne give
et godt svar :)

Jeg dykker hver weekend, dog er det kun for fun, jeg 150 dyk. Jeg har altid
haft problemer med mit luftforbrug, selvom jeg har prøvet Yoga og div. andre
råd.

Claus

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 19-03-03 10:52

CARlos:

> Så jeg vælger at tror at dit svar, var ment som et spøgsmål så du
> kunne give et godt svar :)

Nu er et "godt" svar ikke altid det svar man helst vil høre og jeg
hvivler på at dette bliver det...

> Jeg dykker hver weekend, dog er det kun for fun, jeg 150 dyk. Jeg
> har altid haft problemer med mit luftforbrug, selvom jeg har
> prøvet Yoga og div. andre råd.

Min pointe er at jeg ikke forstår hvorfor folk frivilligt vil udsætte
sig for noget mere komplekst end åbent system, når der ikke er en
virkelig god grund til det.

At man har et højt gasforbrug er i mine øjne ikke en virkelig god
grund. Hvad er dit forbrug?

Nu er der mange slags yoga, men konditionsopbyggende er vistnok ikke
deres primære mål (styrke er nok mere korrekt). Måske skulle du prøve
andre sportsgrene for at sænke dit forbrug: løb, cykling/spinning,
svømning eller sådan noget?

Rebreathere har i langt de fleste tilfælde den hage at man ikke kan
være sikker på at den gas man ånder er i orden. Det kan man næsten være
100% sikker på ved åbent system. Derudover kommer problemerne med
bailout, makkerens gas osv.

Fra : Søren Ravn

Dato : 19-03-03 17:24

> Min pointe er at jeg ikke forstår hvorfor folk frivilligt vil udsætte
> sig for noget mere komplekst end åbent system, når der ikke er en
> virkelig god grund til det.

Der er også nogle der ikke forstår hvorfor at folk frivilligt dykker dybere
end 40m, når der ikke er en virkelig god grund til det. Der er jo masse af
vrag der ligger lavere end 40m.

Vi har hver især vores grunde til at vi dykke.
Det kunne være:

Vrag/historie
Sammenholdet/turen
Dybden
Naturen
Teknikken

Vi skal passe på med, at se ned på andre når de ikke lige gør, som man selv
syntes er det rigtige / sjovt.

Jeg ved ikke hvad der er mest usikker: trimix dyk til 60m, huledyk med 1000m
til udgangen, eller et non deco Rebreather dyk. vurdere selv

Søren Ravn
Der mener at en Rebreather ikke passer til den måde han dykker på, og derfor
dykker OC

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 20-03-03 08:53

Søren Ravn:

> Der er også nogle der ikke forstår hvorfor at folk frivilligt
> dykker dybere end 40m, når der ikke er en virkelig god grund til
> det. Der er jo masse af vrag der ligger lavere end 40m.

Sagen er at det i mine øjne er sikrere at dykke til 60 meter på OC for
en veltrænet dykker end at dykke til 20 m med en RB.

I mine øjne klart det sidste.

Fra : Jens Didriksen

Dato : 20-03-03 20:59

> I mine øjne klart det sidste.

Jeg er 100% enig.

Med en RB _ved_ man aldrig rigtig hvad man laver. Er dette et godt
udgangspunkt for sikker dykning...?

Didrik

Fra : Andersen

Dato : 19-03-03 15:40

Davs......

> [...]
For
> så må du efter hånden have mistet så mange hjerneceller at dine svar

Ikke fordi jeg skal forsvare Peter, på ingen måde, det kan han jo fint selv.
Men man trækker ikke vejret med sit 1 trin, derimod gør man det med sit 2
trin, så hvem sagde tåget.....:)))

Leif Andersen

Fra : CARlos

Dato : 19-03-03 18:19

Hej Leif

Godt set :) så din røv er nok på rette sted :)

Claus

Til Fjelsten

Tak for det gode grund, men jeg spinner faktisk 3 gange om ugen og Yoga var
åndedræt øvelser.

Jeg ved ikke præcist hvor meget luft jeg bruger, men dem jeg dykker med har
en 12 L flasker, så dykker jeg med dobbelt 10 og vi er færdig næsten
samtidigt.

De problemer du omtaler med rebreather er jo netop derfor jeg spørger, for i
2003 må da snart være produceret en der tager højde for disse ting..ik

Claus

Fra : Morten Saabye

Dato : 18-03-03 16:40

"CARlos" <surf_og_games@hotmail.com> wrote in message

> Hej
>
> Jeg tænker på at købe en semi closhed Rebreather, er der nogle der har nogle
> erfaringer ?
>
> Claus

Jeg er mægtig glad for min Dolphin.. Nem at samle - god at dykke med..

/Morten

Fra : Henrik Manley

Dato : 19-03-03 11:08

> Jeg tænker på at købe en semi closhed Rebreather, er der nogle der har
nogle
> erfaringer ?

Jeg har en Dräger Dolphin som jeg er rimlig tilfreds med efter 200-300 dyk
med den. Den er meget simple og nem at have med at gøre.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk