Opslag: www.dir-dk.org søsættes
Fra : Peter Fjelsten

Dato : 17-03-03 22:14

Blot en lille note om at DIR-DK har søsat <http://www.dir-dk.org>.

Siden har modtaget besøgende - der mystisk nok har fundet den - i den
sidste tid, så nu må vi hellere åbne den officielt.

Den er ikke fuldstændig færdig - og en del er genbrug fra
<http://www.tekdyk.dk/4/>, der vil blive lukket ned - men der skulle da
være nogle nye ting, bl.a. turbeskrivelser.

Finder I fejl på siden må I gerne kontakte mig privat - med mindre det
er indholdsmæssige fejl, der måske ville være gavnlig at diskutere på
DIR_Skand-listen.

--
Peter Fjelsten Salg af DIR udstyr <http://www.dktechgear.dk/>
DIR-DK, EKPP Læs om ekstrem huledykning <http://www.ekpp.org/>

Fra : Christian Sloth

Dato : 18-03-03 08:04

Hej Peter,

Et spoergsmaal:

Du skriver paa hjemmesiden (www.tekdyk.dk/4) om deko-flasker, at: "For det
første skal de (dekoflaskerne) være i aluminium, da stålflasker er for
negative"

Paa www.tekdyk.dk har du 7 liters staalflasker til salg som "DIR-Approved".

Og nedenunder staar at staalflasker er ok til huledykning.

Kan du uddybe filosofien bag at staal er ok i huler og ikke i aabent vand
(jeg antager at de ikke er DIR-approved i aabent vand siden du specifikt
skriver huler)?. Da staalflasker er det mest almindelige i Danmark kunne det
vaere en interessant diskussion.

MVH

Christian

www.nolimitsdiving.dk

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 18-03-03 09:35

Christian Sloth:

> [...]
> "DIR-Approved".
>
> Og nedenunder staar at staalflasker er ok til huledykning.

Det står helt præcist:

"(1) 7L stålflaske, rigget som dekoflaske: skal renses/trykprøves
(ståldekoflasker er OK til oxygen ved huledykning)."

> [...]
> siden du specifikt skriver huler)?. Da staalflasker er det mest
> almindelige i Danmark kunne det vaere en interessant diskussion.

Såre simpelt: Oxygenflasker tages sjældent langt med ind i en hule. De
deponeres på gulvet og bæres således ikke på resten af dykket og er med
til at gøre en negativ.

Når man kommer tilbage til oxygenet har man bruget meget af sit gas og
her der det dejligt at kunne tage en negativ oxygenflaske på for at få
lidt gas i dragten: man skal jo ikke rigtigt svømme ret langt.

I åbent vand bæres oxygenflasken på hele dykket og er med til at gøre
en negativ. Som du ved er en 7L med oxygen en del mere negativ end en
80 cu ft med trimix.

Som der står på siderne, må dekoflaskerne ikke være en del af
afvejningen, da man ikke altid dykker med dem og fordi de måske skal
dumpes i et nødstilfælde.

Fra : Henrik Manley

Dato : 18-03-03 09:39

> [...]
> (jeg antager at de ikke er DIR-approved i aabent vand siden du specifikt
> skriver huler)?. Da staalflasker er det mest almindelige i Danmark kunne

Du må nok på et GUE kursus, der lære man sikkert den slags.

Der er ingen vej uden om professionel traening og uddannelse.

--
Henrik Manley
http://bends.dk email: m@nley.dk

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 18-03-03 11:39

"Henrik Manley" <m@nley.dk> wrote in message

//

> Der er ingen vej uden om professionel traening og uddannelse.

//

Jamen, jeg vil hellere dykke!!!

/Henrik R.

Fra : Christian Sloth

Dato : 18-03-03 12:59

> [...]
>
> Du må nok på et GUE kursus, der lære man sikkert den slags.
>
> Der er ingen vej uden om professionel traening og uddannelse.

Nej, det har du 100% ret i, eller maaske et filosofi kursus... ?

MVH

Christian