ny harddisk i linux.. hvordan
Fra : Thomas

Dato : 27-03-03 15:10

Hej..

jeg kører E-smith 5.6 og skal tilføje systemte en ny disk.

hvordan mountes en sådan, således at den formateres, og hvilket filsystem
skal jeg vælge EXT3 eller EXT2 eller andre???

håber på lidt proff. hjælp til en noob.

--
Med Venlig Hilsen

Thomas
Check mig og kværnen ud her::
www.flashking.dk
Eller hos DFM

Fra : Esben Skov Pedersen

Dato : 27-03-03 16:03

Thomas wrote:
> Hej..
>
> jeg kører E-smith 5.6 og skal tilføje systemte en ny disk.
>
> hvordan mountes en sådan, således at den formateres, og hvilket filsystem
> skal jeg vælge EXT3 eller EXT2 eller andre???

Du kan se under opstarten hvilket device den nye disk har: derefter
laver du en partitionstabel med parted eller fdisk. Du kan formatere den
med mkfs.ext3 <dev>. hvor du udskifter <dev>. Derefter laver du en linie
til i /etc/fstab. Du kan se på dem der er der i forvejen hvordan den
skal være. Derefter kan du mounte den med mount -a

/Esben

Fra : Roberto Saldo

Dato : 28-03-03 14:04

Esben Skov Pedersen wrote:

> [...]
> til i /etc/fstab. Du kan se på dem der er der i forvejen hvordan den
> skal være. Derefter kan du mounte den med mount -a

Det er ikke nødvendigt at spilde plads med en partition tabel hvis man ikke
skal ha' mere end et filsystem pr disk:

mkreiserfs /dev/hdf
mkdir /disk8
mount /dev/hdf /disk8

Så er den kørende :)

--
Med venlig hilsen/Best regards

Roberto Saldo, Consultant, System Developer, M.Sc.

Your system which soared/so freely on gliding wings/now hangs frozen and blue

Haiku by Alan Tuplin

Fra : Esben Skov Pedersen

Dato : 28-03-03 17:10

Roberto Saldo wrote:
> Esben Skov Pedersen wrote:

> Det er ikke nødvendigt at spilde plads med en partition tabel hvis man ikke
> skal ha' mere end et filsystem pr disk:

Ved det godt, men det giver mere fleksibilitet. Man kan fx resize
partitionen bagefter. En harddisk giver iøvrigt lige meget plads uanset
om der er partitionstabel eller ej. Det er også en god vane at have. Fx.
brændte jeg fingerene sidste jeg lavede softwareraid, hvor det kun er
muligt at lave autodetection hvis man har en partitionstabel med den
rigtige type.

/Esben

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 28-03-03 14:49

Roberto Saldo <rs@oersted.dtu.dk> writes:

> Det er ikke nødvendigt at spilde plads med en partition tabel hvis man ikke
> skal ha' mere end et filsystem pr disk:

Det er vist ikke meget plads, man spilder paa en partitionstabel - jeg
husker det som 512 bytes...

> mkreiserfs /dev/hdf
> mkdir /disk8
> mount /dev/hdf /disk8

Men det fungerer fint nok - saa laenge man er forsigtig med
vaerktoejer, som kigger paa partitionstabeller.

/Rasmus

[...]but more than 5,000 known bugs from Windows 95 still exist in
Windows 98, because Microsoft views bug fixes as unprofitable.
-- osdata.com