hvordan tager jeg et image af RD 8.0?
Fra : jimmi

Dato : 27-03-03 14:14

Jeg vil gerne tage et image af en linux Red Hat 8.0, hvor finder jeg et
program der kan det?

På maskinen er der kun installeret Linux!

Mvh Jimmi

Fra : Peter Jensen

Dato : 27-03-03 14:58

jimmi wrote:

> Jeg vil gerne tage et image af en linux Red Hat 8.0, hvor finder jeg et
> program der kan det?
>
> På maskinen er der kun installeret Linux!

I grove træk:
cd /;tar -cv *|gzip -v9 >image.tar.gz
For at gendanne:
cd <hvor rodbiblioteket skal være>; tar -xvzpf /path/to/image.tar.gz
Hvis du glemmer 'p' bliver systemet formentligt ubrugeligt.

Diverse mounts komplicerer nok sagen lidt ...

Hvad skal det bruges til?

--
PeKaJe

Tom's hungry, time to eat lunch.

Fra : jimmi

Dato : 27-03-03 15:13

Peter Jensen wrote:

> I grove træk:
> cd /;tar -cv *|gzip -v9 >image.tar.gz

Hvor lægges imaget så?

> [...]
> Hvis du glemmer 'p' bliver systemet formentligt ubrugeligt.
>
> Diverse mounts komplicerer nok sagen lidt ...

Det er et studieprojekt, hvor jeg skal afprøve at rulle en Linux version
ud på en maskine efter et fiktivt nedbrud.

Mvh Jimmi

Fra : Peter Jensen

Dato : 27-03-03 16:55

jimmi wrote:

> Hvor lægges imaget så?

I det bibliotek du står i. Her roden af filsystemet. Egentligt er det
ikke et image som sådan, men en tarball af filsystemet. Effekten burde
dog være den samme. Hvis du har lyst, så kan du i stedet sende output
til en anden maskine med sftp.

> Det er et studieprojekt, hvor jeg skal afprøve at rulle en Linux version
> ud på en maskine efter et fiktivt nedbrud.

I så fald er det nok bedst at du kigger på 'dump' og 'restore'. Hvis
systemet er brudt helt ned (vil ikke boote), så er det altid smart at
have en Knoppix CD ved hånden. Den CD er et universalværktøj til den
slags.

--
PeKaJe

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from a rigged demo.

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 28-03-03 09:04

Peter Jensen <jdogh001@sneakemail.com> wrote in message news:<3e831ee8$0$222$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>...

> I så fald er det nok bedst at du kigger på 'dump' og 'restore'. Hvis

"dump" og "restore" er på vej ud. Linus Torvalds himself har skrevet
en artikel om hvorfor de to programmer er fortidslevn som ikke kan
forventes at virke i Linux fremover. Se
http://lwn.net/2001/0503/a/lt-dump.php3

Jeg ville kigge på et program som "partImage"
(http://www.partimage.org/) hvis jeg skulle løse den beskrevne opgave.

Mvh. NKJensen