java
Fra : andy

Dato : 26-03-03 18:10

jeg ved at jeg nok ikke er en førdste der spørger, men jeg er ny her.
hvordan skal jeg instalerer java, jeg har ellers prøvet at gøre som de
skriver på sun side, eller kan jeg få fat i jave i er rpn fil? enten via
et anet program, jeg bruger redhat 8

Fra : Tommy

Dato : 26-03-03 21:37

Hej

jeg download Linux self-extracting file (sdk) fra java.sun.com.
Derefter skal classpath, path og java_home defineres.
jeg bruger mandrake og har lavet et lille script som jeg har placeret i
/etc/profile.d. (tro at redhat kan opsættes på samme måde). scriptet er som
følgende:

JAVA_HOME=sti til java
export JAVA_HOME
PATH=$PATH:$JAVA_HOME/bin
export PATH
CLASSPATH=$CLASSPATH:$JAVA_HOME/lib
export CLASSPATH

Håber det kan hjælp dig

mvh
Tommy

Fra : andy

Dato : 27-03-03 03:15

Det virker ikke for mig, er der et sted hvor jeg kan downloade en RPN
fil? eventuel hvor det er en del af et program.

Fra : Peter Makholm

Dato : 27-03-03 08:19

andy <brandorff@nypost.dk> writes:

> jeg ved at jeg nok ikke er en førdste der spørger, men jeg er ny her.
> hvordan skal jeg instalerer java, jeg har ellers prøvet at gøre som de
> skriver på sun side, eller kan jeg få fat i jave i er rpn fil?

Det er lettere at hjælpe hvis du skriver hvad du har forsøgt og hvad
der skete. Ellers kan vi næppe gøre det bedre end Suns egen
vejledning.

--
Peter Makholm | Why does the entertainment industry wants us to
peter@makholm.net | believe that a society base on full surveillance

Fra : andy

Dato : 27-03-03 11:51

Peter Makholm wrote:

> Det er lettere at hjælpe hvis du skriver hvad du har forsøgt og hvad
> der skete. Ellers kan vi næppe gøre det bedre end Suns egen
> vejledning.

Jo førdst downloadet jeg java sdk fra sun, jeg gik på som root og gik
ind i det biblotek hvor den er downloadet til, og skrev i terminal
vinduet / har også prøvet i tekst mode, at
skrive:j2sdk-1_4_1_02-linux-i586-rpm.bin der efter skulle der komme et
sted hvor jeg skal sige ja til deres rettigheder. men det skedte ikke
der kom meldingen -bash: j2sdk-1_4_1_02-linux-i586-rmp.bin: command not
found

har også prøver:chmod a+x j2sdk-1_4_1_02-linux-i586-rmp.bin.
/j2sdk-1_4_1_02-linux-i586-rmp.bin
men fik følgende

chmod: Kunne ikke hente attributter for
'j2sdk-1_4_1_02-linux-i586-rmp.binen sådan fil eller filkatalog
chmod: Kunne ikke hente attributter for
'./j2sdk-1_4_1_02-linux-i586-rmp.bngen sådan fil eller filkatalog

Fra : Torben Simonsen

Dato : 27-03-03 11:59

> [...]

> not found
>
> har også prøver:chmod a+x
> j2sdk-1_4_1_02-linux-i586-rmp.bin. /j2sdk-1_4_1_02-linux-i586-rmp.bin

Du skal være sikker på at skrive det rigtige filnavn. I begge ovenstående
kommandoer skriver du ...rmp.bin i stedet for ...rpm.bin.

Prøv følgende:

Stå i directoryet, hvor du har filen liggende.

Skriv chmod +x j2sdk og tryk derefter på <TAB>. Din shell vil nu skrive
hele resten af filnavnet for dig, og du kan bare afslutte med <ENTER>.

Skriv derefter j2sdk og tryk igen <TAB> efterfulgt af <ENTER>.

Nu burde der kommer en længere smøre på skærmen, som afsluttes med,
at du skal sige "yes" til at acceptere licensen fra Sun.

--
-- Torben.

Fra : andy

Dato : 27-03-03 13:05

Torben Simonsen wrote:

> [...]
>
> Nu burde der kommer en længere smøre på skærmen, som afsluttes med,
> at du skal sige "yes" til at acceptere licensen fra Sun.

Det virker fint med at skrive chmod +x <tab> hele filen kommer,og det
jeg kan også få hele filen frem igen når jeg skriner j2sdk<tab> men når
jeg så skriver<enter> kommer jeg bare til bage til biblotelet der er
tomt [andy@localhost root]$

Fra : Dennis Friis

Dato : 27-03-03 13:27

"andy" <brandorff@nypost.dk> wrote in message news:3E82E8D7.6070708@nypost.dk...
> [...]
[snip]

> [...]
> jeg kan også få hele filen frem igen når jeg skriner j2sdk<tab> men når
> jeg så skriver<enter> kommer jeg bare til bage til biblotelet der er

Det er fordi at bash ikke medtager det katalog man står i, iPATH som fx. DOS gør det. Du skal angive hele stien når du vil køre en
executeable der ikke er i PATH. (# echo $PATH)

Det nemmeste er at stå i kataloget og angive ``.'' som stien, da ``.'' er det katalog man befinder sig i. I praksis i dit tilfælde
skal du så blot skifte til kataloget og skrive:

# ./j2sdk<TAB> efterfulgt af <ENTER>

Tab completion er en anden *ret* så lækker ting IMHO.

--
Dennis Friis
IRC: peavey - #linux.dk@undernet

Fra : andy

Dato : 27-03-03 13:49

Dennis Friis wrote:

> [...]
> skal du så blot skifte til kataloget og skrive:
>
> # ./j2sdk<TAB> efterfulgt af <ENTER>
>
> Tab completion er en anden *ret* så lækker ting IMHO.

nu blev den godtnok pakket ud hvordan instalere jeg så den?

Fra : Soren Davidsen

Dato : 27-03-03 14:05

andy <brandorff@nypost.dk> writes:

> nu blev den godtnok pakket ud hvordan instalere jeg så den?

Den 'er' installeret, men du kan goere den lidt nemmere at bruge ..

mv j2<tab> /usr/local
ln -s /usr/local/j2<tab> /usr/local/java
echo "JAVA_HOME=/usr/local/java; export JAVA_HOME" >> /etc/profile
echo "PATH=\$PATH:\$JAVA_HOME/bin; export PATH" >> /etc/profile

Erstat /usr/local med hvor du vil have det installeret .. Og tjek
at du bruger bash som din shell og at den bruger /etc/profile

Mvh,

--
___
Soren Davidsen / o\

Fra : andy

Dato : 27-03-03 14:50

Soren Davidsen wrote:

> [...]
>
> Erstat /usr/local med hvor du vil have det installeret .. Og tjek
> at du bruger bash som din shell og at den bruger /etc/profile

hvis den er instaleret hvorfor kan mozilla så ikke se den?

at du bruger bash som din shell og at den bruger /etc/profile

det aner jeg ikke, jeg ved heller ikke hvor jeg skal se det, der står i
min shel at profilen er dufel.

Fra : Soren Davidsen

Dato : 27-03-03 16:16

andy <brandorff@nypost.dk> writes:

> hvis den er instaleret hvorfor kan mozilla så ikke se den?

Ahaa, saa det du oensker, er at installere den i mozilla .. ?

ln -s sti-til-j2sdk ~/.mozilla/plugins
ln -s sti-til-j2sdk/jre/plugin/i386/ns610/libjavaplugin_oji.so ~/.mozilla/plugins

... og genstart mozilla, og kryds fingre for at alt er ok .

Mvh,

--
___
Soren Davidsen / o\

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 27-03-03 15:13

Soren Davidsen wrote:
> .. og genstart mozilla, og kryds fingre for at alt er ok .

Man kan checke ved at vælge "About Plug-ins" i
Mozillas Help menu. Der skal dukke en masse java op dér.

Vær opmærksom på, at hvis der er tale om Mozilla 1.3
kompileret til gcc 3.2 skal man bruge blackdowns version
af jre.

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : andy

Dato : 27-03-03 16:28

Soren Davidsen wrote:

> [...]
> ln -s sti-til-j2sdk/jre/plugin/i386/ns610/libjavaplugin_oji.so ~/.mozilla/plugins
>
> .. og genstart mozilla, og kryds fingre for at alt er ok .

førdste linje gik ok men så kom meldingen ved 2 linje:

ln -s /usr/java/j2sdk1.4.1_02/jre/plugin/i386/ns610 libjavaplugin_oji.so
~/.mozilla/plugins

dette var meldingen

ln: ved oprettelse af flere lænker skal sidste argument være et katalog
[root@localhost usr]#

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 27-03-03 16:41

andy wrote:
> ln: ved oprettelse af flere lænker skal sidste argument være et katalog
> [root@localhost usr]#

Inden du gjorde dette skulle du have sikret dig,
at der fandtes et katalog, der hed ~/.mozilla/plugins

Nu er det højst sandsynligt et symlink til "sti-til-j2sdk",
som skal fjernes først - check hvad det er vha:

ls -l ~/.mozilla/plugins

er det et link, så fjern det:

rm ~/.mozilla/plugins

Lav et dir:

mkdir ~/.mozilla/plugins

og udfør de to "ln -s" igen.

Fra : andy

Dato : 27-03-03 17:41

Mogens Kjaer wrote:

> [...]
>
> Nu er det højst sandsynligt et symlink til "sti-til-j2sdk",
> som skal fjernes først - check hvad det er vha:

jeg kan ikke find det biblotek ohor skal jeg lede og når jeg søger efter
mozilla finder den kun en fil

[root@localhost bin]# ls -l ~/.mozilla/plugins
ls: /root/.mozilla/plugins: Ingen sådan fil eller filkatalog
[root@localhost bin]#

Fra : andy

Dato : 27-03-03 19:40

Jeg vil lige informerer om at det nu spiller 110% tak for det. Jeg havde
aldrig fået det til at køre uden jeres hjælp. Jeg var ved at give op
flere gange, og gå til bage til windows. Nu er jeg virklig glad for at
jeg ikke gav op, og at der er så mange der er så hjælpsom. og jeg har
lært en del Tak

med venlig hilsen Andy