Problemer med installation af Redt Hat Lin~
Fra : Linda Sørensen

Dato : 25-03-03 21:16

Hola

Først og fremmest, så aner jeg ikke, om dette er den rigtige gruppe,
men ellers må I lige smide mig videre.

Jeg har en Pentium 1, som jeg har installeret Red Hat 8 på. Det skal
siges, at jeg ALDRIG før har haft med Linux at gøre, så bær lige over
med mig.

Jeg har - ved en fejl - valgt ikke at installere det grafiske
interface, og som normal windowsbruger har jeg derfor nu store
problemer. Når jeg starter maskinen op, ender den i bash'en hvor den
beder om localhost login samt password. Når jeg har indtastet dette
sker der... ingenting! Hvordan kan jeg installere det grafiske
interface, så jeg kan føle mig bare lidt hjemme?

Mvh
Bo Dudek
www.bodudek.dk

Fra : hanne@linuxgeek.digi~

Dato : 25-03-03 21:52

On Tue, 25 Mar 2003 20:16:18 +0000, Linda Sørensen wrote:

> [...]
> sker der... ingenting! Hvordan kan jeg installere det grafiske
> interface, så jeg kan føle mig bare lidt hjemme?

Sker der noget hvis du efter login skriver startx

Hilsen tommy

Fra : Linda Sørensen

Dato : 25-03-03 22:00

[...]

>Sker der noget hvis du efter login skriver startx

nixen.. command not found.. sikkert fordi det grafiske IKKE er
installeret...

Bo Dudek

Fra : TH

Dato : 25-03-03 22:03

Davs,

> [...]
> sker der... ingenting! Hvordan kan jeg installere det grafiske
> interface, så jeg kan føle mig bare lidt hjemme?

Højst sandsynligt (læs: kender ikke RedHat) så er Xfree heller ikke blevet
installeret. Det hurtigste du kan gøre for at komme op i grafikken er efter
min mening at re-installere RH helt fra grunden. Hvis du kun har stirret på
en prompt indtil nu, så har du formentligt heller ikke installeret/gemt
noget...:)

--
/TH

Fra : hanne@linuxgeek.digi~

Dato : 25-03-03 23:15

On Tue, 25 Mar 2003 22:03:02 +0100, TH wrote:

> Davs,

Æh kan du ikke bare rpm -ivh xfree86*.rpm og rpm -ivh kde*.rpm og rpm -ivh
gnome*.rpm

Hilsen tommy

Fra : TH

Dato : 25-03-03 23:50

Davs,

> Æh kan du ikke bare rpm -ivh xfree86*.rpm og rpm -ivh kde*.rpm og rpm -ivh
> gnome*.rpm

Æh jo, men så skal du selv konfigurere Xfree bagefter, og som Linux begynder
(hvad han skriver han er) tager det formodentligt under den halve tid blot
at starte installationen forfra.

/TH

Fra : Linda Sørensen

Dato : 26-03-03 00:01

[...]

er nu begyndt at installere forfra og inkluderer denne gang nærmest
alt, hvad der har med grafik at gøre..

istedet for de tidligere 700mb fylder installationen nu også 2.2GB!

Mvh
Bo Dudek
www.bodudek.dk

Fra : TH

Dato : 26-03-03 01:10

Hej,

> istedet for de tidligere 700mb fylder installationen nu også 2.2GB!

Ja det fylder godt til :=)
For lige (til en anden gang) at specificere:

Du skal altid installere XFree. Det er "motoren" som gør det muligt at have
en grafisk brugerflade. Dernæst skal du så også have en grafisk brugerflade.

Der er mange at vælge imellem...de mest populære er Gnome og KDE. Jeg kender
ikke RH som sagt, men mener dog at hvis man vælger Grafisk brugerflade som
fx Gnome, så installeres XFree automatisk under installationen. Så du kunne
formentligt have valgt blot at installere Gnome...så talte vi max 1Gb.

Men omvendt...nu får du rub og stub installeret, og kan lege med det...det
er også en fordel...Så du med selvsyn kan se forskellene på de installerede
brugerflader.

held og lykke...

/TH

Fra : Linda Sørensen

Dato : 26-03-03 18:59

[...]

så, nu er den gal igen.. jeg har installeret alt, hvad der hedder
grafisk men under installationen af mit grafikkort, huskede jeg
forkert og satte derfor en forkert størrelse på rammen..

det betyder nu, at systemet ikke kan starte det grafiske interface op,
da der meldes en ramdac fejl.. jeg tror på, at dette ene og alene
skyldes, at jeg har sat ramstørrelsen på grafikkortet forkert..

men hvor ændrer jeg dette henne, når nu jeg kun har adgang til
textmode ?

mvh
bo dudek
www.bodudek.dk

Fra : TH

Dato : 26-03-03 19:54

Hej,

> men hvor ændrer jeg dette henne, når nu jeg kun har adgang til
> textmode ?

Igen jeg kender ikke RH, men prøv i en konsol at skrive "xf86config" - og se
om ikke den "er med" i en RH. I min distribution ligger den som
"/usr/X11R6/bin/xf86config"

Du skal igennem en del spørgsmål, men een af dem er størrelsen på ram. Du
kan iøvrigt køre denne konfig lige så mange gange du vil...dvs laver du en
fejl = een gang til :)

/TH