Samba og Windows XP
Fra : Peter Andersen

Dato : 24-03-03 22:57

Efter jeg har installeret Windows XP på min arbejdsmaskine, er min kontakt
til min fil server(samba) blevet underlig. Den hænger når jeg prøver at
afvikle, kopiere eller ændre en fil, og efter et par minut kører det så
videre uden problemer.

Hvad er der galt? det må vel være MS der har ændret noget i SMB protocollen
under Windows XP?
Jeg behøver vel ikke skrive at der ingen problemer var under Win2k

--
VH. Peter Andersen
Outlook Express? så tjek http://jump.to/oe-quotefix

Fra : Jimmy

Dato : 24-03-03 23:31

"Peter Andersen" <peterandersen@mespilus.dk> wrote in message
> [...]
> til min fil server(samba) blevet underlig. Den hænger når jeg prøver at
> afvikle, kopiere eller ændre en fil, og efter et par minut kører det så

Jeg havde *præcis* samme problem og blev derfor nødt til at droppe Linux som
fil-server.
Min var specielt slem når man skulle overskrive en fil (save eller
overskrivning ved kopiering)

mvh
Jimmy

Fra : Peter Andersen

Dato : 24-03-03 23:39

Jimmy wrote:
> [...]
> Linux som fil-server.
> Min var specielt slem når man skulle overskrive en fil (save eller

Hvad var din konfiguration? OS, samba version osv.

Fra : Jimmy

Dato : 24-03-03 23:49

> Hvad var din konfiguration? OS, samba version osv.

RedHat 7.3 - nyeste Samba på det tidspunkt (lige da 7.3 blev frigivet), Win
XP.

Mvh
Jimmy

Fra : Henrik Mønster

Dato : 25-03-03 13:04

> [...]
> protocollen under Windows XP?
> Jeg behøver vel ikke skrive at der ingen problemer var under Win2k

Hmmm - jeg har samme problem med e-smith 5.6 og XP. Overførselshastigheden
er kun omkring 55kB/s...... ikke meget på et 100 mbps netwærk.

Har fundet, men har ikke fået prøvet det hele endnu.

http://www.e-smith.org/bboard/read.php?f=3&i=27954&t=27954
http://www.e-smith.org/bboard/read.php?f=3&i=26080&t=26080

Jeg vil meget gerne høre om eventuelle løsninger.
--
M.v.h. Henrik

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 25-03-03 23:11

"Henrik Mønster" <nina.henrik@mobilixnet.dk> writes:

> Hmmm - jeg har samme problem med e-smith 5.6 og XP. Overførselshastigheden
> er kun omkring 55kB/s...... ikke meget på et 100 mbps netwærk.

Prøv at kontrollere, om duplex og 10/100Mbit er sat korrekt.

/Rasmus

God put me on earth to accomplish a certain number of things.
Right now I am so far behind I will never die.
-Bill Waterson, Calvin and Hobbes

Fra : Henrik Mønster

Dato : 26-03-03 16:35

Rasmus Bøg Hansen <moffe@amagerkollegiet.dk> wrote:

> Prøv at kontrollere, om duplex og 10/100Mbit er sat korrekt.
>
> /Rasmus

Ok, men hvordan?
Jeg har i en anden tråd skrevet ang. dette, og har fået rådet:

dmesg | grep -i eth0 (eller eth1, 2, osv)

Men der kommer ikke noget ud af det. Hvis jeg fra server-manager ser på
loggen for dmesg står der heller ikke noget med ethX.

Ved ikke rigtigt hvad der er galt.

--
M.v.h. Henrik

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 27-03-03 19:30

"Henrik Mønster" <nina.henrikFJERN@mobilixnet.dk> writes:

> Ok, men hvordan?

mii-tool eth0

(eller eth1 osv.)

Se i kernens logfil (/var/log/kern.log i Debian, den hedder måske
noget andet i E-smith); de fleste netkortdrivere skriver, hvad de
konfigurerer kortet til.

Hvilket netkort er det?

/Rasmus

May the smurf be with you... Always.
-- Obi-Smurf Kenobi

Fra : Anders Larsson

Dato : 25-03-03 19:26

"Peter Andersen" <peterandersen@mespilus.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> til min fil server(samba) blevet underlig. Den hænger når jeg prøver at
> afvikle, kopiere eller ændre en fil, og efter et par minut kører det så

Kører selv med flg. registry ændringer i XP med Samba som PDC, og har indtil
nu hverken oplevet problemer med shares eller netværksprintere:

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\ControlSet001\Services\Netlogon\Parameters]
"requirestrongkey"=dword:00000000
"requiresignorseal"=dword:00000000
[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\ControlSet002\Services\Netlogon\Parameters]
"requirestrongkey"=dword:00000000
"requiresignorseal"=dword:00000000
[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Netlogon\Parameters]
"requirestrongkey"=dword:00000000
"requiresignorseal"=dword:00000000
[HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Winlogon]
"ParseAutoexec"="1"
"ExcludeProfileDirs"="Temporary Internet Files;Temp"

Samt flg. under logon:

REM ** Juster dato/tid efter server
NET TIME [\\servername] /SET /YES

REM ** Tilslut netværks drev
NET USE H: [\\servername\share]

IF NOT "%OS%"=="Windows_NT" GOTO noxp

REM *** Opdater Symantec antivirus uden adm. rettigheder
IF EXIST "%ProgramFiles%\Symantec\LiveUpdate\LUALL.EXE"
"%ProgramFiles%\Symantec\LiveUpdate\Luall.exe " -s

REM ** Tilpas nogle services
NET STOP "Beskyttet Lager"
NET START "Automatiske Opdateringer"

REM ** Opdater i stilhed klientens registrerings database
REGEDIT /S ["Ovenstående XP registry patch"]

:noxp

--
Med venlig hilsen / Best regards
Anders Larsson

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 25-03-03 23:14

"Peter Andersen" <peterandersen@mespilus.dk> writes:

> [...]
> under Windows XP?
> Jeg behøver vel ikke skrive at der ingen problemer var under Win2k

Næh, men du bliver nok nødt til at fortælle os noget om:

o OS + version
o samba-version
o sambakonfiguration
o indhold af logfiler
o firewall på serveren?

/Rasmus

A surplus means there'll be money left over.
Otherwise, it wouldn't be called a surplus.

Fra : Peter Andersen

Dato : 27-03-03 13:44

Rasmus Bøg Hansen wrote:

> Næh, men du bliver nok nødt til at fortælle os noget om:
>
> o OS + version
RH 73, med 2.4.19 kerne.

> o samba-version
2.2.3a-6

> o sambakonfiguration
[global]
workgroup = Gruppe1
server string = Sambaserver paa gniske.mespilus.dk
hosts allow = 192.168.0. 127.
log file = /var/log/samba/log.%m
max log size = 50
security = user
encrypt passwords = yes
smb passwd file = /etc/samba/smbpasswd
socket options = TCP_NODELAY SO_RCVBUF=8192 SO_SNDBUF=8192
local master = yes
preferred master = yes

> o indhold af logfiler
[2003/03/24 22:51:20, 0] smbd/oplock.clock_break(843)
oplock_break: client failure in break - shutting down this smbd.
[2003/03/24 23:50:39, 0] smbd/oplock.clock_break(758)
oplock_break: receive_smb error (Success)
oplock_break failed for file Peter - Installationer/CDRIdentifier.exe (dev
= 2103, inode = 5275676, file_id = 228).
[2003/03/24 23:50:39, 0] smbd/oplock.clock_break(843)
oplock_break: client failure in break - shutting down this smbd.

> o firewall på serveren?
Ingen betydning. Alt lokalt trafik tilladt.

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 27-03-03 13:59

Peter Andersen wrote:
> oplock_break: client failure in break - shutting down this smbd.
> [2003/03/24 23:50:39, 0] smbd/oplock.clock_break(758)

Du kan prøve at tilføje disse tre linier
i din smb.conf fil efter [global]:

oplocks = false
kernel oplocks = false
level2 oplocks = false

Det kan koste noget performance.

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Peter Andersen

Dato : 27-03-03 16:02

Mogens Kjaer wrote:

> Du kan prøve at tilføje disse tre linier
> [...]

Ja, hvis det virkede Der er ingen forskel..... Problemet er stadig det
samme.
PS. Jo, Samba ER blevet restartet efter ændringen.