Geforce4 Ti4200 og TV-out
Fra : Kasper Laudrup

Dato : 20-03-03 23:40

Hejsa,

Jeg er den glade ejer af et Nvidia Geforce4 TI4200 med to skærmudgange og
tv-out. Jeg har med held fået sat X op så jeg kan bruge begge
skærmudgange. Problemet er, at hvis jeg vil bruge tv-udgangen bliver jeg
nødt til at rekonfigurere min XF86Config og genstarte X serveren hvilket
mildest talt er en smule træls.

Jeg havde glimrende held med programmet Nvtv til mit Geforce2 mx kort
(hvilket kun havde en skærmudgang men også tv-out), men Geforce4 er ikke
understøttet særligt godt, da forfatteren ikke har adgang til sådan et
kort. Jeg har haft held til at starte programmet (brokker sig ellers over
at det ikke kan finde et Nvidia kort), men når jeg vælger tv-on, går hele
maskinen kold.

Problemet er nok at, så vidt jeg ved, fungerer Nvidias twinview ved at
kortet har to ramdacs, og derfor kun kan vise sit output på to skærme ad
gangen. Jeg søger altså en mulighed for at deaktivere den sekundære skærm
og aktivere tv'et i stedet.

Jeg har forberedt mig på at det måske ikke kan lade sig gøre med det
software der er til rådighed nu og da jeg har nogen erfaring med
lav-niveau c-programmering kan det være jeg vil kaste mig ud i at lave
noget selv, fx. ved at bruge koden til nvtv. Er der nogen der har nogen
links til hvordan man koder sådan noget?

På forhånd tak,
Kasper

Fra : Esben Skov Pedersen

Dato : 21-03-03 17:41

Kasper Laudrup wrote:
> [...]
> skærmudgange. Problemet er, at hvis jeg vil bruge tv-udgangen bliver jeg
> nødt til at rekonfigurere min XF86Config og genstarte X serveren hvilket

Jeg havde held med følgende vejledning:
http://www.khensu.org/unlocked/tvout.html

tricket er at lave en ekstra screen og starte tv'et med startx når der
er brug for det. geforce >=3 kan ikke vise tv og vga samtidigt.

/Esben

Fra : Kasper Laudrup

Dato : 24-03-03 06:21

Genialt, det var lige præcis hvad jeg havde brug for. Mit geforce4 kan
sagtens vise vga og tv samtidig. Normalt kører jeg med to skærme, men jeg
kan så sagtens starte en ekstra X-server der kører med en skærm og TV og
skifte mellem dem på ctrl-alt-f7 og f8. Kanon smart, den ide havde jeg
næppe fået selv.

Det kan nævnes at jeg ikke har fundet noget lignende i Windows, men
nu er der efterhånden ikke nogen anden grund til at jeg kører
Windows end til spil. Måske jeg burde kigge lidt mere på Wine?