Trådløst forbindelse på 1800 meter
Fra : Jesper Pedersen

Dato : 27-03-03 09:37

Hej

Jeg ligger og forsøger at lave en trådløs forbindelse til en af mine venner,
afstanden mellem os er 1800 meter og eftersom vi bor ude på Lars Tyndskids
marker er der frit udsyn mellem os....

Vi har til projektet indkøbt:
2 stk. http://www.trendnet.dk/home/specs.asp?262 accespoint
2 stk. http://www.trendnet.dk/home/specs.asp?257 antenner...

Formålet er at dele en ADSL linje, da det ikke er muligt at få ADSL i tyndt
befolket områder...

Godt så...

Nu kommer spørgsmålene:

Hvordan skal accespoint sættes op, som accespoint eller som bridge?

Hvis det bliver sat op som bridge skal man angive en MAC adresse, er det
adressen på det accespoint i den anden ende ?

Accespoint kan også sætte op til at være client hvornår skal det bruges ??

Der dukker sikkert flere spørgsmål op...

Mvh.
Jesper

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 27-03-03 13:19

"Jesper Pedersen" <jesper_pedersen@hotmail.com> wrote in message

> Jeg ligger og forsøger at lave en trådløs forbindelse til en af mine
venner,
> afstanden mellem os er 1800 meter og eftersom vi bor ude på Lars Tyndskids
> marker er der frit udsyn mellem os....

Og i kan ikke få det til at virke eller hvad?

> Vi har til projektet indkøbt:
> 2 stk. http://www.trendnet.dk/home/specs.asp?262 accespoint
> 2 stk. http://www.trendnet.dk/home/specs.asp?257 antenner...

Okay, det ser jo okay ud.

> Formålet er at dele en ADSL linje, da det ikke er muligt at få ADSL i
tyndt
> befolket områder...

Aha! Men den ene af jer to kan godt, okay?

Nu er der jo andre muligheder, fx Sonofon FWA

> Godt så...
>
> Nu kommer spørgsmålene:
>
> Hvordan skal accespoint sættes op, som accespoint eller som bridge?

Uden at være 300% sikker, vil jeg tro at det accesspoint hvor adsl
forbindelsen befinder sig, skal være accesspoint, mens den anden skal
fungere som bridge, da den ikke skal være accesspoint.

> Hvis det bliver sat op som bridge skal man angive en MAC adresse, er det
> adressen på det accespoint i den anden ende ?

Ja det er det jo højt sansynligt!

> Accespoint kan også sætte op til at være client hvornår skal det bruges ??

Hmm, det er nok det jeg tænker på så,, hvor man har et accesspoint, og i den
anden ende en bridge.... Det kan da godt være de 2 enten skal være koblet
som brudge funktion.. eller hvor det ene er accesspoint, og den anden
klient.... Det kan bruges hvis fx der er flere end 1 der skal være koblet
op... fx 3 andre huse fx.

Fra : Nick

Dato : 27-03-03 13:30

Hvis man skal koble 2 små LAN sammen (som det jo egentlig er det han gør
her), så skal begge AP'er sættes op som Bridges (hvis de har den
funktion...).

/Nick

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 27-03-03 13:47

"Nick" <news@SLETMIGskuden.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis man skal koble 2 små LAN sammen (som det jo egentlig er det han gør
> her), så skal begge AP'er sættes op som Bridges (hvis de har den
> funktion...).
>
> /Nick

Ja det er lige det vi vil...

Den har bridge funktionen, og der skal man indtaste en MAC adresse.. Er den
MAC adressen på det AP i den anden ende ?

Jesper

Fra : Nick

Dato : 27-03-03 13:52

"Jesper Pedersen" <jesper_pedersen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Den har bridge funktionen, og der skal man indtaste en MAC adresse.. Er
den
> MAC adressen på det AP i den anden ende ?

Ja. Og husk at sætte den til bridge i begge ender.

/Nick

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 27-03-03 14:01

> "Jesper Pedersen" <jesper_pedersen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> den
>
> Ja. Og husk at sætte den til bridge i begge ender.
>
> /Nick

Ok super så er det rigtigt det vi har gjort indtil nu... Så må vi bare se om
vi kan få hul igennem...

Mange tak for hjælpen..

Jesper

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 27-03-03 14:08

"Jesper Pedersen" <jesper_pedersen@hotmail.com>

> Ok super så er det rigtigt det vi har gjort indtil nu... Så må vi bare se
om
> vi kan få hul igennem...

Ja, i kan jo lige test udstyret ved siden af hinanden for at se om det
fungere om det skal... Herefter kan i jo så sætte det op hvor det skal
være...

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 27-03-03 14:14

> [...]
>

> Ja, i kan jo lige test udstyret ved siden af hinanden for at se om det
> fungere om det skal... Herefter kan i jo så sætte det op hvor det skal

Det var også planen ud på de små timer i går aftes...

Og det bliver også noget nemmere at se hvor antennen skal pege hen når det
er lyst, den er temmelig retningsbestemt...

Og der er ikke nogen mulighed for at se signalstyrke nogen steder.. ØV

Jesper

Fra : Nick

Dato : 27-03-03 14:33

> Og der er ikke nogen mulighed for at se signalstyrke nogen steder.. ØV

Lån evt en kikkert med lasersigte.

/Nick

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 27-03-03 14:42

> "Jesper Pedersen" <jesper_pedersen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Lån evt en kikkert med lasersigte.
>
> /Nick

Det lyder som en god idé... Kender bare ingen som har en .. Men mon ikke
et laserwaterpas eller en laserpointer kan bruges...

Nå vi finder nok på noget... Hvis altså det kan virke på den afstand...

Jesper

Fra : Nick

Dato : 27-03-03 14:43

> Det lyder som en god idé... Kender bare ingen som har en .. Men mon
ikke
> et laserwaterpas eller en laserpointer kan bruges...

Den lokale jagtklub eller teknisk forvaltning (via en pose wienerbrød som
forhandlingsmiddel...).

/Nick

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 27-03-03 16:06

> [...]

> et laserwaterpas eller en laserpointer kan bruges...
>
> Nå vi finder nok på noget... Hvis altså det kan virke på den afstand...

Ja brug dine øjne..... Jeg har selv prøvet fx at opsætte Sonofon FWA klient
antenner... Det er altså ikke voldsomt svært... Det er bare at bruge sine
øje, så har man ramt plet og fået optimalt signal i første forsøg!

Når du dit accesspoint har 2 antenner, vil jeg tro du skal ind i
instillingere og vælge den antenne du tilslutter til din externe antenne..
Så ikke den sender signal ud på begge antenner..
Jeg sidder selv og lurer lidt over mit eget Wlan udstyr, hvor jeg kan vælge:

left spread ON
right Spread ON eller
diversity spread ON

hvor den sidste skulle jeg mene sender ud på begge antenner samtidigt...
http://www.radiolinx.com/reason_2.html

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 27-03-03 15:05

"Nick" <news@SLETMIGskuden.dk> wrote in message
> "Jesper Pedersen" <jesper_pedersen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Lån evt en kikkert med lasersigte.

Hallo, behøver det nu være så advanceret?

Kan man ikke nøjes med en kikkert må jeg spørge, og så pejle sig ind? De
antenner der er valgt er altså ikke voldsomt retningsbestemte så man ikke
kan gøre det på øjemål..

Det er dog lidt ærgeligt at man ikke kan se sendestyrke på udstyret...

Fra : Nick

Dato : 27-03-03 15:13

> Det er dog lidt ærgeligt at man ikke kan se sendestyrke på udstyret...

Det kan være at du kan finde udstyr hvor du kan se et tal der skal oplyse om
en forbindelses kvalitet, set i relation til f.eks. pakketab eller lignende,
men en reel angivelse af en målt feltstyrke tror jeg ikke findes i noget
almindeligt RLAN-udstyr.

/Nick

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 31-03-03 06:44

Så fik vi hul igennem, det var slet ikke så svært det var bare et spørgsmål
om opsætning, da opsætningen var i orden var der ingen problemer... Så nu
har vi en 22mbit forbindelse på 1800 meter ...

Mvh
Jesper

Fra : THS NIL

Dato : 27-03-03 22:44

> Lån evt en kikkert med lasersigte.

Pas på med det! Hvis du benytter er kikkert med lasersigte, skal du i det
mindste ikke benytte kikkert i den anden ende også - for alm. kikkertere har
ikke laserfilter indbygget. Derfor vil det kunne skade dit syn, hvis du med
en kikkert kigger ind i laserstrålen....

/Thomas

Fra : Nick

Dato : 28-03-03 08:00

"THS NIL" <thsgnNOSPAM@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
med
> en kikkert kigger ind i laserstrålen....

Så dum er der forhåbentlig ikke nogen der er...

/Nick

Fra : Per Thomsen

Dato : 28-03-03 08:53

> har
> med
>
> Så dum er der forhåbentlig ikke nogen der er...

Nej så kan man jo lige så godt tage et forstørrelsesglas for at nærstudere
solen.

Per

Fra : Nick

Dato : 28-03-03 09:28

"Per Thomsen" <pt@*REMOVE*THIS*monacor.dk> skrev i en meddelelse
> Nej så kan man jo lige så godt tage et forstørrelsesglas for at nærstudere
> solen.

*LOL*

/Nick

Fra : Henrik Backl

Dato : 27-03-03 16:42

Jeg sidder og skal i gang med et ligende nummer.. Skal de 2 netværk der skal
kobles sammen ligge i samme IP segment ?

Henrik