Skærme
Fijala 3554
Forklaring ønskes på 4:3 og 8:5 skærmforh~
Fra : Jørgen L Sørensen

Dato : 27-03-03 15:10

Er der en eller anden der på en lettilgængelig måde kan fortælle noget
om skærmopløsninger og -forhold? Jeg har forgæves søgt via Google
(både grupper og web) samt i OSS for at få styr på mine begreber. Det
jeg fandt klarede ikke just sagen :-/

Hvis jeg har overset noget vil jeg gerne have et link til det
pågældende...

Det drejer sig om forholdet mellem bredde og højde på billedet for CRT
("almindelige skærme") og TFT skærme (flade skærme).

Hidtil har man som regel kørt med forholdet 4:3, f.eks. 640x480,
800x600, 1024x768, 1600x1200 osv.

Men nu har jeg set på f.eks. Dell's sider[1] at de bærbare pludselig
har opløsninger som 1920x1200, 1680x1050 og 1280x800 hvilket giver et
forhold på 8:5 i modsætning til de traditionelle 4:3.

Derfor:
* Vil en cirkel stadig være rund med disse "nye" opløsninger?

* Hvordan vil et billede som fylder skærmen ud med en 4:3 opløsning
(f.eks. et foto på 1024x768 pixels) tage sig ud på en computer/skærm
som Dells med forholdet 8:5?

* Er der nogen risiko ved at købe en løs skærm, og/eller en bærbar med
et andet format end 4:3?

Jeg har en formodning, men er ikke sikker på, at en cirkel er rund
uanset forholdet mellem bredde og højde på skærmen under forudsætning
af at grafikkortet understøtter samme forhold - er det korrekt?

Jeg har også en formodning om at hvis man viser et foto i ét forhold
på en skærm med et andet forhold vil der blive noget luft foroven
eller forneden - er det korrekt?

Og så tillægsspørgsmål:
Er man ved at gå væk fra 4:3 til fordel for f.eks. 8:5 --- og er der
seriøse grunde til dette?

Jeg synes personligt det kan være noget forvirrende med flere forhold

[1]:
Eksempel på 8:5
<http://www.euro.dell.com/countries/dk/dan/dhs/products/model_inspn_3_inspn_8500.htm>
Eksempel på 4:3
<http://www.euro.dell.com/countries/dk/dan/dhs/products/model_inspn_3_inspn_5100.htm>

mvh
Jørgen Linde Sørensen

Fra : Martin Lund Kristian~

Dato : 30-03-03 06:05

"Jørgen L Sørensen" <NOSPAMng1@linde-sorensen.dk> wrote in message
> [...]
> seriøse grunde til dette?
>
> Jeg synes personligt det kan være noget forvirrende med flere forhold

hvis skærmens dimensioner passer til opløsningens, så er der ikke noget
problem med at vise en "rund cirkel". F.eks. skal en widescreen skærm køre
andre opløsninger end dem der har forholdte 4:3.

har selv en 19" 4:3 skærm men bruger opløsningen 1280x1024 hvilket betyder
at mit billede bliver lidt klemt, og dermed bliver en rund cirkel også lidt
oval. Synes egentligt det er lidt underligt, men det irriterer mig ikke det
store.

aner ikke om det overhovedet var det su spurgte om...

Fra : Jens Rauff

Dato : 15-04-03 06:51

Det er således, at der er et bestemt antal prikker i billedrøret der kan
lyse. Forholdet mellem antallet hhv. vandret og lodret er for en almindelig
skærm 4:3 og på wide-screen 16:9. Hvis der benyttes opløsninger der har
samme forhold vil cirkler blive "runde" og hvis ikke, så vil de blive
"deforme".

Som Martin skriver har han en 4:3 skærm og kører opløsning 1280*1024. Denne
opløsning har ikke det korrekte forhold: 1280/4 = 320 og 1024/3 = 341,33...
Når computeren skal vise billedet på skærmen tror den, at billedet er 4:3
hvilket det ikke er, og så kommer cirklen til at være oval.
Den korrekte opløsning ville være 1280*960, hvis det skal være 1280 i
bredden.

Mvh Jens Rauff