Drivhus
Fra : Henriette Jensen

Dato : 27-03-03 11:58

Hvordan holder man sit drivhus rent?
Jeg har hørt man kan få noget til at vaske
det i, som er nemt og som holder det flot rent
i længere tid, er der nogen der ved hvad det kan være?
Hilsen Henriette

Fra : Hanne Bak og Kurt E.~

Dato : 28-03-03 08:19

"
> [...]
> Jeg har hørt man kan få noget til at vaske
> det i, som er nemt og som holder det flot rent
> i længere tid, er der nogen der ved hvad det kan være?

Jeg bruger en højtryksrenser, den er effektivt, en damprenser er også
fantastisk, eller vask det af i klorin, der er flere produkter i handlen til
drivhus, jeg ville bruge klorin, uanset hvad miljøforkæmperne siger.

Kurt
Odense

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 28-03-03 09:48

"Henriette Jensen" <ette@mail.dkx> skrev i en meddelelse
> Hvordan holder man sit drivhus rent?
> Jeg har hørt man kan få noget til at vaske
> det i, som er nemt og som holder det flot rent
> i længere tid, er der nogen der ved hvad det kan være?
> Hilsen Henriette

Hej Henriette,

Vi vasker vores drivhus af indvendigt med brun sæbe én gang om året, nemlig
om foråret. Nogen foretrækker to gange. Det du sikkert tænker på, er
drivhusrens. Det er forholdsvis dyrt og gør ikke andet end den brune sæbe.
Klorin ville jeg ikke bruge, som en anden skribent nævner. Klorin er hverken
godt for planterne eller miljøet, for slet ikke at tale om de tomater du
skal spise bagefter.
Altså: Brun sæbe pisket ud i varmt vand. Påført med en svamp eller blød
børste (bruger selv en børste til bilvask) og skyl efter med haveslangen. Så
har du et pænt rent drivhus, fri for alger.

Mvh. Renate

Fra : Hanne Bak og Kurt E.~

Dato : 28-03-03 12:29

> [...]
> børste (bruger selv en børste til bilvask) og skyl efter med haveslangen.

> har du et pænt rent drivhus, fri for alger.

Det er noget vrøvl, det med ikke at bruge klorin, man planter jo i kasser,
ikke i jorden, glasset skal selfølgelig skylles efter med rent vand
bagefter. Du bruger jo også klorin i husholdningen, der er jo ikke forskel,
enten det er køleskab eller andet som afvaskes i klorin.

Hilsen Kurt

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 28-03-03 12:47

"Hanne Bak og Kurt E. Jensen" <hbkj@galnet.dk> skrev i en meddelelse
<snip>
> [...]
forskel,
> enten det er køleskab eller andet som afvaskes i klorin.

Hej Kurt,

Jeg kan fortælle dig at det *ikke* er vrøvl. Jeg planter direkte i jorden i
mit drivhus, og det er der faktisk mange der gør. Hvad jeg bruger i
husholdningen kan du da ikke vide ret meget om?
Jeg bruger *aldrig* klorin. Heller ikke i mit køleskab. Punktum!

Mvh. Renate

Fra : Hanne Bak og Kurt E.~

Dato : 30-03-03 12:39

> [...]
> husholdningen kan du da ikke vide ret meget om?
> Jeg bruger *aldrig* klorin. Heller ikke i mit køleskab. Punktum!

Du skal selfølgelig bruge det i drivhuset du vil, men så vil jeg gøre
opmærksom på, at hvis du ikke skifter jorden ud i drivhuset hver år, det
skal man hvis der plantes direkte i jorden, så bliver det først utøj i dine
planter, fordi de overvintre i jorden, både rovmider, meldug, og hvad det
nu alt sammen heder, det er ikke på glasset der er den værste synder, måske
i samlingerne i glasset, forstandige amatører planter i plantesække, eller i
plantekasser, hvor jorden kan fjernes hvert år.
Men på nuværende tidspunkt, renser jeg glasset med damprenser, det er
virkeligt effektivt.

Kurt

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 30-03-03 15:55

On Sun, 30 Mar 2003 13:38:51 +0200, "Hanne Bak og Kurt E. Jensen"
<hbkj@galnet.dk> wrote:

> [...]
>nu alt sammen heder, det er ikke på glasset der er den værste synder, måske

Det må du ikke fortælle til mit drivhus - vi har nu brugt det i 25 år
uden at skifte jorden. Et par år brugte vi plantesække, men der kom ret
mange spindemider ud af det.

Sygdomme og skadedyr kan lige så let overvintre på planterne i huset.
(Vi har fersken, rose og en kæmpe vin i drivhuset)

>Men på nuværende tidspunkt, renser jeg glasset med damprenser, det er
>virkeligt effektivt.

En damprenser er en god ting.

http://www.gartneriet.dk
Lær af andres fejl
- du lever alligevel ikke længe nok til selv at prøve dem alle.

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 30-03-03 18:16

"Hanne Bak og Kurt E. Jensen" <hbkj@galnet.dk> skrev i en meddelelse
<snip>
> [...]
> plantekasser, hvor jorden kan fjernes hvert år.
> Men på nuværende tidspunkt, renser jeg glasset med damprenser, det er

Hej Kurt,

Jeg skifter altså ikke jordet i drivhuset, men tilføjer måske en anelse nyt
hvert år. Hvis ikke man bruger "sterilt" jord, kan utøj sagtens komme når
man fylder op med nyt. Eller som andre nævner med planterne. Det får vi nu
ikke meget af i år (læs ingenting). Alle vores planter laver vi nemlig selv
i år.
Men hele diskussionen gik jo på klorin eller ej. Jeg forstår ikke at du
anbefaler klorin, når du selv bruger damprenseren?
Det er som tidligere skrevet, slet ikke nødvendigt med klorin. Men det har
du jo allerede selv fundet ud af.

Mvh. Renate

Fra : Jakob Bock

Dato : 28-03-03 15:20

Renate Jacobsen skrev:

> [...]
> husholdningen kan du da ikke vide ret meget om?
> Jeg bruger *aldrig* klorin. Heller ikke i mit køleskab. Punktum!

Det kan jeg så kun tilslutte mig. Folks brug af klorin grænser til det
hysteriske, og er som oftest fuldstændig overflødigt. Et køleskab kan
i princippet rengøres med en klud og koldt vand. Hovedsagen er, at
"skidtet" fjernes. Det samme gør sig gældende for et drivhus. Her vil
brun sæbe dog nok have den effekt, at den dræber evt. skadevoldere som
sidder gemt i sprækker man ikke kan nå en en klud eller børste.

Mht. brugen af brun sæbe, skal man passe på med de overvintrede
planter der evt. står i drivhuset, da de godt kan tage skade af stænk
af sæbevandet.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 28-03-03 20:14

On Fri, 28 Mar 2003 15:19:41 +0100, Jakob Bock <jakob.bock@mail.dk>
wrote:

>Mht. brugen af brun sæbe, skal man passe på med de overvintrede
>planter der evt. står i drivhuset, da de godt kan tage skade af stænk
>af sæbevandet.

Er brun sæbe ikke rimeligt uskadeligt for planterne?

Fra : Zoëga

Dato : 28-03-03 15:34

"Henriette Jensen" <ette@mail.dkx> wrote in message
> Hvordan holder man sit drivhus rent?
> Jeg har hørt man kan få noget til at vaske
> det i, som er nemt og som holder det flot rent
> i længere tid, er der nogen der ved hvad det kan være?
> Hilsen Henriette

Jeg giver drivhuset en omgang med højttryksrenseren både inde og ude, man
skal bare sørge for at strålen altid har en vinkel på ca 45 grader, så sker
der ikke noget med glasset.
Derefter tager jeg en forstøversprøjte og giver huset en gang rhodalon. Det
både desinficerer og dræber alger.

mvh

Søren

Fra : Jakob Bock

Dato : 28-03-03 20:41

Mads Lie Jensen skrev:

> Er brun sæbe ikke rimeligt uskadeligt for planterne?

Det er nok først og fremmest et spørgsmål om vor sarte planterne er,
og hvor koncentreret sæbevandet er. Jeg kender i det mindste en, der
under forårets drivhusrengøring fik aflivet en kasse med overvintrede
bladgrønsager med brun sæbe.

På den anden side bruger nogen jo også brun sæbe til bekæmpelse af
nogle former for skadedyr på planter -- men her er sæbevandet nok ikke
så kraftigt som til rengøring.

Nu vi er ved advarslerne, så er brun sæbe stærkt alkalisk, og kan
derfor virke ætsende når det kommer i kontakt med hud og øjne. Men det
står vel på emballagen...?

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Jakob Bock

Dato : 30-03-03 18:46

Mads Lie Jensen skrev:

> Det må du ikke fortælle til mit drivhus - vi har nu brugt det i 25 år
> uden at skifte jorden.

Nu har jeg ikke selv prøvet at dyrke i drivhus endnu, men jeg har
netop også hørt fra folk der har dyrket i et sådans i 20+ år, at
udskiftning af jorden ikke er nødvendigt.

> Et par år brugte vi plantesække, men der kom ret mange spindemider ud af det.

På samme måde er det vel heller ikke usandsynligt, at man slæber et og
andet ind i huset, hvis man køber f.eks. udplantningsplanter af
tomat...?

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 30-03-03 18:51

On Sun, 30 Mar 2003 18:46:06 +0100, Jakob Bock <jakob.bock@mail.dk>
wrote:

>Nu har jeg ikke selv prøvet at dyrke i drivhus endnu, men jeg har
>netop også hørt fra folk der har dyrket i et sådans i 20+ år, at
>udskiftning af jorden ikke er nødvendigt.

Nu skal det nok lige med at vores drivhus er så tilpas stort at vi kan
holde et rimeligt sædskifte. Dvs. aldrig agurk på samme sted som der var
agurk året før, mens tomaterne ser ud til at trives fint hvor der var
tomater sidste år.

Ca. en trediedel af pladsen går til agurkerne og resten til tomater (ud
over det som bruges til alt muligt andet, såkasser f.eks.)

>På samme måde er det vel heller ikke usandsynligt, at man slæber et og
>andet ind i huset, hvis man køber f.eks. udplantningsplanter af
>tomat...?

Man kan nemt risikere at få et eller andet med. Tomat er ikke slem, mens
peber og agurk er noget værre. Eller måske hvis man skal prale overfor
naboen og han slæber noget med...