Skillevæg i badeværelse
Fra : Morten

Dato : 26-03-03 20:20

Hej med jer

Jeg skal til at lave vore badeværelse om og i den forbindelse havde jeg
tænkt at sætte en rigtig væg op ved brusekabinen i stedet for sådan en
standard brusevæg af glas/plastic. Hvad skal jeg bruge og hvordan gør jeg
det, så den kommer til at sidde rigtigt godt fast. Jeg har lidt overvejet
gasbeton, da det skulle været ret let at arbejde med.

Med venlig hilsen

Morten Bartholomæussen

Fra : J W Nielsen

Dato : 26-03-03 20:44

> [...]
> det, så den kommer til at sidde rigtigt godt fast. Jeg har lidt overvejet
> gasbeton, da det skulle været ret let at arbejde med.

Hej Martin !
Der er vel flere muligheder - jeg har nu aldrig arbejdet med gasbeton:
Hvad med gipsplader (vådrumsgips naturligvis) - et "skelet" af lægter (træ
eller metal) fæstet i loft, gulv og væg. Der findes vejledninger i
byggemarkederne mht. den mere detaljerede opbygning af en gipsvæg i vådrum.
Eller hvad med de, relativt, nye glasbyggesten - det er jo nærmest som at
bygge med Lego ?

Jørgen Wulff Nielsen

Fra : Trine Piltoft

Dato : 27-03-03 00:40

> Hvad med gipsplader (vådrumsgips naturligvis) - et "skelet" af lægter (træ
> eller metal) fæstet i loft, gulv og væg.

Det er ikke tilladt med trælægter i vådrum - det skal være metal. Og husk at
der skal 2 lags vådrumsgipsplader på hvis denne løsning benyttes.

Med venlig hilsen
Trine

Fra : Jesper Hansen

Dato : 27-03-03 14:09

> Det er ikke tilladt med trælægter i vådrum - det skal være metal.

Det vil jeg godt lige se dokumenteret - så skal jeg til at rive mit
nybyggede træhus ned!

> der skal 2 lags vådrumsgipsplader på hvis denne løsning benyttes.

Det er rigtigt, og der skal laves vådrumsbeskyttelse efter gældene regler

Mvh

Jesper.

Fra : Lars M. Pedersen

Dato : 27-03-03 15:08

"Jesper Hansen" <noone@nowhere.com> wrote in news:3e82f7e0@news.wineasy.se:

> Det vil jeg godt lige se dokumenteret - så skal jeg til at rive mit
> nybyggede træhus ned!

Samme her

Venligst
Lars

Fra : Trine Piltoft

Dato : 27-03-03 18:08

> Det vil jeg godt lige se dokumenteret - så skal jeg til at rive mit
> nybyggede træhus ned!

Jeg lavede nyt badevær. for et år siden, og er overbevist om at jeg dengang
fandt det som et krav i en eller anden publikation (ihvertfald ændrede vi
planen mht. til at bruge trælægter til at bruge stålskelet istedet for).
Måske tager jeg fejl, og det istedet bare er en anvisning på hvordan det KAN
laves.

Jeg mener jeg har læst det på tryk, men på stående fod, er alt hvad jeg
finde følgende anvisning på Danogips hjemmeside:

http://www.danogips.dk/dok/Vaadrum_udfort_med_lette_gipspladebeklaedte_konst
ruktioner.pdf

hvor der et sted står at:
Der anvendes min. 70 mm stållægter med 450 mm afstand.

Skal nok vende tilbage hvis jeg finder ud af hvor det ellers er jeg har læst
det.

Trine

Fra : Morten

Dato : 27-03-03 17:55

"J W Nielsen" <jwn@tdcadsl.dk> wrote in message

> Hvad med gipsplader (vådrumsgips naturligvis) - et "skelet" af lægter (træ
> eller metal) .....

Jeg er ikke så begjestret for gispplader. Det må gerne være noget mere
solidt. Desuden skal der sættes fliser på.

> Eller hvad med de, relativt, nye glasbyggesten - det er jo nærmest som at
> bygge med Lego ?

Ja det er muligt, men jeg syntes at de er ufattelig grimme... :)

/Morten

Fra : Trine Piltoft

Dato : 27-03-03 18:14

> Jeg er ikke så begjestret for gispplader. Det må gerne være noget mere
> solidt. Desuden skal der sættes fliser på.

Gipsplader er skam solide nok - når først der er 2 lag vådrumsgips på så
rokker du ikke dem nogen vegne Fordelen ved gips er at det er nemt at
række rør i væggen.
Det er absolut ikke noget problem at sætte klinker på en gipsvæg - blot skal
man selvfølgelig følge diverse anvisninger vedr. fugtsikring.

Multiblokke er jo også en god mulighed - du kan læse om dem på denne
hjemmeside: http://www.hhcelcon.dk/html/default.html

> Ja det er muligt, men jeg syntes at de er ufattelig grimme... :)

Enig Og så er de vist ovenikøbet enormt dyre

Trine

Fra : Per H

Dato : 27-03-03 18:53

On Thu, 27 Mar 2003 17:54:48 +0100, "Morten" <mb_dk@get2net.dk> skrev:

>Jeg er ikke så begjestret for gispplader. Det må gerne være noget mere
>solidt. Desuden skal der sættes fliser på.

vådrumsgips, er væsentlig hårdere end alm. gipsplader.

De er meget solide, og perfekt til gummihud og fliser.

Vh Per
icq 8212837

Fra : J W Nielsen

Dato : 27-03-03 19:49

> Jeg er ikke så begjestret for gispplader. Det må gerne være noget mere
> solidt. Desuden skal der sættes fliser på.

> Ja det er muligt, men jeg syntes at de er ufattelig grimme... :)

Jo, jo - nu bad du jo selv om nogle ideer

Er bestemt ikke enig med dig om gipsplader:
Et træ- eller metalskelet / 2 vådrumsgipsplader uden på / spartling / en
vådrumsmebran / lim, fliser og fugning - et voila !!!
Har lavet det her i foråret med ganske udmærket resultat...
Men, som en anden foreslår: Multiplader - som også er meget nemme at arbejde
med...

Mvh
Jørgen

Fra : Frederiksen

Dato : 27-03-03 20:46

> [...]
> Har lavet det her i foråret med ganske udmærket resultat...
> Men, som en anden foreslår: Multiplader - som også er meget nemme at

NIKS! Multiplader er svære at få helt lodret og perfekte, det er gipsplader
ikke. Det tager ikke andet end et par timer at lave en gipspladeadskillelse,
og så er den også spartlet første gang.

Mvh Maria

Fra : Per H

Dato : 27-03-03 22:04

On Thu, 27 Mar 2003 20:45:40 +0100, "Frederiksen" <mf@easyfrag.dk>
skrev:

> [...]
>ikke. Det tager ikke andet end et par timer at lave en gipspladeadskillelse,

Så køb gasbeton, det er samme matriale, og fås i fuld højde.

Vh Per
icq 8212837