e.c 1150
Fra : Olav Noksagt

Dato : 26-03-03 11:20

Godaw

Håber NG'en i orden - det drejer sig om html i forhold til browsere...

Vi har før diskuteret browsere herinde og jeg vil ikke starte en ny
diskussion, men jeg vil gerne finde data om udbredelsen af browsere i
Danmark.
Kort sagt skal jeg finde ud af hvor udbredt Netscape 4.x er i Danmark.

Ifølge www.echoecho.com tegner den sig for 1% af trafikken, men jeg har
adgang til statistikken for to helt almindelige hjemmesider om teater i
Danmark. De har i løbet af de sidste 3 måneder haft henholdsvis 22 og 26
sessions pr. dag i snit - altså omkring 2000 sessions i perioden hver.

Denne statistik (LiveStats 5.03) påstår at Netscape 4.x tegner sig for
henholdsvis 30% og 24% af trafikken!!
Der er selvfølgelig bruger-gengangere - men der var en poll der viste at 48%
af brugerne på siden var der for første gang, så det er nok ikke den samme
bruger der sidder med sin 4.x og trækker statistikken op

24-30% er jo temmeligt meget - så jeg vil høre om der er nogen af jer der
har tilsvarende statistik, bare i meget større målestok. Er der en dansk
side som echoecho der fortæller om danske browsere?

Og... I behøves ikke spørge (som sidst) hvorfor f.nden jeg vil bruge 4.x -
det er bare en nødvendighed. Desuden siger rygtet at det er den sidste
Netscape-browser (4.51) der kom på dansk.

Olav

Fra : Kasper Damkjær

Dato : 26-03-03 11:42

Olav Noksagt <noksagt_fjerndette@hotmail.com> wrote in

> [...]
> sessions i perioden hver.
>
> Denne statistik (LiveStats 5.03) påstår at Netscape 4.x tegner sig for

Du skal forholde dig lidt kritisk til disse data. Der er forskellige
måder hvorpå statistikken læser hvilken browser der anvendes.

Jeg har også Live Stats på min side, og den påstår på den ene side
(browser by type and version), at Netscape 4.x står for 52,09% af alle
hits, men på den anden side (Most browsers by brand preference) står
Netscape (alle versioner) kun for 15% (Mens MSIE står for 54,75%).

Jeg tror du får det mest præcise billede ved at se på 'View Browsers by
Raw Browser Tag Report' i LiveStats.

--
Kasper Damkjær
http://damkjaer.net/

Fra : Olav Noksagt

Dato : 26-03-03 11:50

Kasper Damkjær skrev:
> Jeg tror du får det mest præcise billede ved at se på 'View Browsers by
> Raw Browser Tag Report' i LiveStats.

Ok - men hvor finder man den?
Er det under "Browsers by" eller hvordan - for jeg kan ikke finde den?

Tak for'ed,
Olav

Fra : Steen Eiler Jørgense~

Dato : 26-03-03 11:52

"Olav Noksagt" <noksagt_fjerndette@hotmail.com> skrev

> [...]
> af brugerne på siden var der for første gang, så det er nok ikke den samme
> bruger der sidder med sin 4.x og trækker statistikken op

Jeg har også LiveStats på mit website, og kontaktede min udbyder, da jeg
ikke mente at det kunne passe, at Netscape 4.x tegnede sig for 45% af mine
hits. De forklarede, at (og hold nu godt fast):

"LiveStats registrerer Internet Explorer 6.0 som Netscape 4.x" ! De arbejder
vistnok på et patch...

Hvis du kigger dine browsertags igennem, fremgår det da også med al ønskelig
tydelighed, at Netscape 4.x rent faktisk ligger omkring 1-2%.

--
Steen Eiler Jørgensen
"No, I don't think I'll ever get over Macho Grande.

Fra : Olav Noksagt

Dato : 26-03-03 12:03

Steen Eiler Jørgensen skrev:
> [...]
>
> Hvis du kigger dine browsertags igennem, fremgår det da også med al ønskelig
> tydelighed, at Netscape 4.x rent faktisk ligger omkring 1-2%.

AHA!
Det var sådan noget jeg frygtede!
Igen må jeg spørge - hvor ser du det - og hvordan identificerer du Netscape
4.x? Kaldes den f.eks. "Mozilla/4.0" eller hedder den slet og ret "Netscape
4" i statisktikken?
Og foregår diskussionen i det forkerte forum?

Tak for svarene,
Olav

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-03-03 12:27

Steen Eiler Jørgensen skrev:

> "LiveStats registrerer Internet Explorer 6.0 som Netscape 4.x"
> ! De arbejder vistnok på et patch...

Imponerende! Nu er IE 6 jo også næsten lige kommet (såvidt jeg
kunne Google mig til var det i august 2001 at IE 6 kom på banen!)

Hvordan kan et program overleve med sådan en fejl?
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Joachim Cohn Jacobse~

Dato : 26-03-03 14:39

Jens GyldenkærneClausen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Imponerende! Nu er IE 6 jo også næsten lige kommet (såvidt jeg
> kunne Google mig til var det i august 2001 at IE 6 kom på banen!)

Korrekt. Det er imponerende

Det er dog værd at bemærke, at LiveStat allerede kom med en version 6
i slutningen af 2001, men det er åbenbart gået hen over hovedet på de
fleste webhosts. Jeg er i hvert fald ikke selv stødt på andet end
version 5.x endnu.

Venligst, Joachim - HTML.dk

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Kenneth Kristensen

Dato : 26-03-03 15:00

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Hvordan kan et program overleve med sådan en fejl?

Det er Microsoft der har lavet det.
Hos dem er fejl standard.

--
/kenne
If you want to be "cool", get an Intel.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-03-03 15:12

Kenneth Kristensen skrev:

[om Livestats]

> Det er Microsoft der har lavet det.

Hvad? Jeg kan ikke se noget om MS på siden her:
<http://www.sohosoftware.net/webmaster-tools/livestats.htm>.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Joachim Cohn Jacobse~

Dato : 27-03-03 17:35

Jens GyldenkærneClausen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Hvad? Jeg kan ikke se noget om MS på siden her:
> <http://www.sohosoftware.net/webmaster-tools/livestats.htm>.

Ej heller på www.deepmetrix.com, der står bag LiveStat

/Joachim

Fra : Olav Noksagt

Dato : 26-03-03 15:19

Olav Noksagt skrev:
> Er der en dansk side som echoecho der fortæller om danske browsere?

Nej, jeg kender ikke nogen.
Er der andre der gør?
Olav