Bjørneklo til salg
Fra : Peter Schrøder

Dato : 24-03-03 14:12

Spøg til side...

Jeg har i min, forholdsvis ny-erhvervede, køkkenhave
fundet en spire, som jeg mistænker for at være Bjørneklo.
Årsagen til mistanken er et par tykke, tørre Bjørneklo-agtige
stængler, som jeg fandt i nærheden.
Selve spirene er lilla/rød/grønnelige og på størrelse med et
hønseæg. Vidste jeg ikke bedre, kunne det ligne en rekvisit
fra en science-fiction film.
Er der andre vækster, som efterlader bjørneklo-agtige stængler,
og hvor kan man se, hvordan sådan en fætter ser ud på babystadiet?

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Jakob Bock

Dato : 24-03-03 14:59

Peter Schrøder skrev:

> [...]
>
> Er der andre vækster, som efterlader bjørneklo-agtige stængler,
> og hvor kan man se, hvordan sådan en fætter ser ud på babystadiet?

Hvor røde er de? Rabarber er også på vej op netop nu, og også den
efterlader forholdsvis lange stængler hvis den får lov til at sætte
blomster.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Peter Schrøder

Dato : 24-03-03 15:13

"Jakob Bock" skrev
> Hvor røde er de? Rabarber er også på vej op netop nu, og også den
> efterlader forholdsvis lange stængler hvis den får lov til at sætte
> blomster.

De er mørkegrønne og blanke. Hvor knoppen brister ligner
det nærmest blodårer. Ganske dekorativ i øvrigt.
Rabarber får vel ikke hule rillede stængler, der
ligner Bjørneklo, gør de?
Stænglen jeg fandt behøver jo ikke ha' noget med de omtalte
knopper at gøre...

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 25-03-03 21:47

Peter Schrøder wrote:
> De er mørkegrønne og blanke. Hvor knoppen brister ligner
> det nærmest blodårer. Ganske dekorativ i øvrigt.

Lad den blive lidt større. Så kan du sagtens se på bladene om det er
bjørneklo eller rabarber.
Er det bjørneklo, graver du den bare op og smider den på kompostbunken. Så
gør den lidt nytte efter dette liv.

Poul Erik Jørgensen
--
Remove MAIL from my email-address when replying.
Enlevez MAIL de mon adresse électronique pour me contacter.

Fra : Jakob Bock

Dato : 24-03-03 15:23

Peter Schrøder skrev:

> De er mørkegrønne og blanke. Hvor knoppen brister ligner
> det nærmest blodårer. Ganske dekorativ i øvrigt.
> Rabarber får vel ikke hule rillede stængler, der
> ligner Bjørneklo, gør de?

Nej, rabarberens er ikke rillede.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Gert

Dato : 24-03-03 19:02

"Peter Schrøder" <nospample@se> skrev i en meddelelse
> [...]
> Er der andre vækster, som efterlader bjørneklo-agtige stængler,
> og hvor kan man se, hvordan sådan en fætter ser ud på babystadiet?

det kunne godt lyde som Bjørneklo

du kan læse lidt om den her
http://www.fa.dk/natur/bjorneklo/biologi.htm

og hvis du søger på google
eller klikker her så skal du bare se
<http://www.google.com/search?q=bj%C3%B8rneklo&hl=da&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&s
tart=0&sa=N>

Med Venlig Hilsen
Gert Ringholm Møller
http://www.lynghoy.dk

Fra : Peter Schrøder

Dato : 24-03-03 20:46

"Gert" skrev
> det kunne godt lyde som Bjørneklo
>
> du kan læse lidt om den her
> http://www.fa.dk/natur/bjorneklo/biologi.htm

Jo tak. Men ingen af de sider jeg har set viser planten i
fosterstadiet.
Jeg har i mellemtiden besluttet mig for, at det er enten Bjørneklo
eller Rabarber, og eftersom jeg ikke kan fordrage nogen af tingene,
ryger den op af jorden.

Fra : Astrid nielsen

Dato : 24-03-03 21:58

Hvis du for nysgerrighedens skyld stadig gerne vil vide, hvad du er i færd
med at grave op, kan jeg fortælle dig, at rabarberrødder er voldsomt
opsvulmede og rødligtfarvede. Meget specielle.
Bjørneklorødder husker jeg ikke præcist, men mener dog, at planten har
pælerod ( som fx mælkebøtte.)

Venlig hilsen
Astrid Vest

Fra : Peter Schrøder

Dato : 25-03-03 08:48

"Astrid nielsen" skrev...
> [...]
> opsvulmede og rødligtfarvede. Meget specielle.
> Bjørneklorødder husker jeg ikke præcist, men mener dog, at planten har

Dette er en plamage af rødder og nye skud på ca. 50x50cm.
Jorden er så lækker nu, at jeg regner med at kunne trække hele
pivetøjet op i eet snuptag.
De billeder jeg har set af opgravede Bjørneklo, har alle
haft en pælerod, så detteher er muligvis noget helt andet.