Bøgebordplade
Fra : Thïngmand

Dato : 24-03-03 09:54

Vi har købt en ubehandlet bøgebordplade til vores køkken - hvordan skal den
behandles inden den tages i brug og efter den er taget i brug?

--
Thïngmand
www.thingmand.dk

Fra : Astrid nielsen

Dato : 24-03-03 22:02

Den skal have flere gange oliebehandling. Gør det endelig inden den
monteres, for den skal endelig have på begge sider. Det vidste vi desværre
ikke, så vores buer desværre over opvaskemaskinen.
Desuden blev den lidt plettet af vand, da blandingsbatteriet skulle skiftes.
Så altså, giv olie inden montering. Vejledning fremgår af dåsen. (Faxe,
Trip-trap el.lign.)

Venlig hilsen
Astrid Vest

Fra : Thïngmand

Dato : 25-03-03 09:01

> monteres, for den skal endelig have på begge sider. Det vidste vi desværre
> ikke, så vores buer desværre over opvaskemaskinen.

Jeg har fået af vide af man skal klistre sådan en alu dampspærre op under
ved opvaskeren - har I det? Nogen der ved hvor de fås?

--
Thïngmand
www.thingmand.dk

Fra : Lars M. Pedersen

Dato : 25-03-03 09:41

"Thïngmand" <michael@thingmand.invalid> wrote in news:3e800cbd$0$52131
$edfadb0f@dread16.news.tele.dk:

> Jeg har f†et af vide af man skal klistre s†dan en alu dampsp‘rre op under
> ved opvaskeren - har I det? Nogen der ved hvor de f†s?

Det kan du få i byggemarkedet, hvor det hedder alucraft. For 11 år siden
monterede jeg nyt køkken i vores hjem - inklusive opvaskemaskine. Med
bordpladen fulgte anvisning mht montering af opvasker. Man skulle enten
lakere undersiden af bordpladen over opvaskeren, eller man skulle montere
noget alucraft. Jeg valgte at give bordpladen 4 lag vandfast oliebaseret
lak på undersiden over opvaskeren, og der har til dato ikke vist sig nogen
problemer.

Venligst
Lars

Fra : Zoëga

Dato : 25-03-03 09:49

"Thïngmand" <michael@thingmand.invalid> wrote in message

> Jeg har fået af vide af man skal klistre sådan en alu dampspærre op under
> ved opvaskeren - har I det? Nogen der ved hvor de fås?

Det er bare et stykke alukraft det er det samme der bruges til dampspærre i
lofterne mange steder.
Det købes normalt i hele ruller, men i mange byggemarkeder kan du godt købe
et stykke.

mvh

Søren

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 25-03-03 16:33

> Den skal have flere gange oliebehandling. Gør det endelig inden den
> monteres, for den skal endelig have på begge sider.

Og med let slibning mellem oliebehandlingerne. Vi brugte junckers
rustikolie - og brugte næsten 4 gange så meget som farvehandleren
regnede med ...
(Scannwood bøgeplade)

/A

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 29-03-03 11:27

> [...]
den
> behandles inden den tages i brug og efter den er taget i brug?

Vi har netop opsat en nyatoh bordplade, den er behandlet med linolie. Det er
100% biologisk og helt uskadeligt for mennesker. De olier der findes på
markedet (trip trap o .lign.) er en klam fidus til køkkenborde, for udover
at bestå af næsten ren linolie er der ofte tilsat forskellige
opløsningsmidler og antifungicider. Det er noget jeg personligt ikke har
lyst til at få i min mad, og opløsningsmidlerne skader faktisk træet fordi
de trækker trætjæren ud af det.
Desuden koster "linolie" fra Trip Trap ca 10-15 gange så meget som hvis du
køber alm. linolie i et byggemarked.
Så giv den 4-5 gange med linolien og lad det hærde, du kan evt "vådslibe"
den *lidt* efter hver behandling.
Det er vigtigt at du bruger linolie der er koldpresset, da andre typer kan
blive harske. Og husk så lige at klude med linolie kan selvantænde

Hilsen
Thomas Nørgaard

Fra : Per H

Dato : 29-03-03 12:53

On Sat, 29 Mar 2003 11:27:06 +0100, "Thomas Nørgaard"
<nimbus39@hotmail.com> skrev:

>Vi har netop opsat en nyatoh bordplade, den er behandlet med linolie. Det er
>100% biologisk og helt uskadeligt for mennesker. De olier der findes på

Det har jeg også, men linolie indeholder alså ikke noget mug og
skimmel middel. så jeg ville måske næste gang vælge en rustik olie i
stedet, som bedre kan holde bakterier væk.

Vh Per
icq 8212837

Fra : Inger Pedersen

Dato : 29-03-03 15:43

"Per H" <phbyg@privat.dk> skrev i en meddelelse

men linolie indeholder alså ikke noget mug og
> skimmel middel. så jeg ville måske næste gang vælge en rustik olie i
> stedet, som bedre kan holde bakterier væk.

Det skulle da ikke ret gerne være et problem på et køkkenbord?
Hvis det er tilfældet, ville ordentlig rengøring vist være mere
hensigtsmæssig.

Hilsen Inger

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 30-03-03 00:00

> [...]
> skimmel middel. så jeg ville måske næste gang vælge en rustik olie i
> stedet, som bedre kan holde bakterier væk.

Brug Atamon, det skulle gerne forhindre den slags "vækster" men jeg ville nu
nok nøjes med at bruge det på undersiden.

Thomas

Fra : Thïngmand

Dato : 31-03-03 10:21

> De olier der findes på
> markedet (trip trap o .lign.) er en klam fidus til køkkenborde

Skadet af Leth, havde jeg også en ide om at den bare skulle have linolie,
men det lokale byggemarkede sagde at bordpladen blev fedtet af liniolie, og
jeg har derfor købt Junckers rustikolie til 120 kr. pr. liter...

--
Thïngmand
www.thingmand.dk

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 02-04-03 09:24

> [...]
og
> jeg har derfor købt Junckers rustikolie til 120 kr. pr. liter...

Jeg har ingen problemer med linolie, bordpladen er ikke fedtet og tager
heller ikke imod snavs. Så er du sikker på at byggemarkedet ikke blot var
ude på at sælge dig et dyrere produkt så de tjener flere penge?

Thomas

Fra : Martin Christiansen

Dato : 02-04-03 09:31

"Thomas Nørgaard" <nimbus39@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg har ingen problemer med linolie, bordpladen er ikke fedtet og tager
> heller ikke imod snavs. Så er du sikker på at byggemarkedet ikke blot var
> ude på at sælge dig et dyrere produkt så de tjener flere penge?

Min bordplade af merbau blev behandlet med Trip-Trap olie første gang. Det
skulle man aldrig have gjort. Det smittede af konstant. Det var først da den
blev vasket ordentligt ned og fik en linoliebehandling at den har været til
at holde. Det er 1½ år siden den fik sidste linoliebehandling, og den
fremstår stadig pæn.

Mvh - Martin