Alger - igen
Fra : pusmand

Dato : 24-03-03 08:22

Jeg har nu prøvet med en klorinopløsning på nogle brædder af min
træterrasse. De blev osse (næsten) rene, men jeg kan tydeligt se, at træet
er "raspet op", fordi jeg brugte en gulvskrubber. Er det godt for træet - på
længere sigt? Og er der en efterbehandling, som jeg bør foretage?

Fra : Jakob Bock

Dato : 24-03-03 11:46

pusmand skrev:

> [...]
> er "raspet op", fordi jeg brugte en gulvskrubber. Er det godt for træet - på
> længere sigt? Og er der en efterbehandling, som jeg bør foretage?

Hvad med at købe et produkt der er fremstillet (og godkendt) til
formålet? Klorin (og lignende produkter) er noget giftigt lort, som
bliver brugt alt for meget herhjemme. Vær også opmærksom på, at en del
af algerne forsvinder i takt med at solen for mere magt.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Niels Jørgen Hermans~

Dato : 25-03-03 13:32

ps.
Køb bare rigtigt klor istedet for klorin. Det er billigere og virker bedre.

Njh

Fra : Niels Jørgen Hermans~

Dato : 25-03-03 13:29

Er klorin giftigt?. Det er vel ikke værre end så meget andet. Mener iøvrigt
klorin forsvinder af sig selv i naturen.
Jeg plejer at sprøjte klor på træet eller du kan bare påføre det med en blød
børste. Lad det blive siddende, for så forsvinder det af sig selv, når det
regner eller når solen kommer.
Du skal ikke skrubbe på det, fordi det giver grobund for flere alger, når du
river overfladen op.

Dette var vores erfaring.

Njh.

Fra : Jakob Bock

Dato : 25-03-03 13:52

Niels Jørgen Hermansen skrev:

> Er klorin giftigt?.

Ja.

> Det er vel ikke værre end så meget andet.

Jo (alt efter hvad "så meget andet" er, naturligvis, men det er noget
af det giftigste kemi der findes i almindelig husholding). Vær
opmærksom på, at "Klorin" er et varemærke -- aktivstoffet er
hypochlorit.

> Mener iøvrigt klorin forsvinder af sig selv i naturen.

Ikke desto mindre er stoffet på Miljøstyrelsens liste over uønsket
kemi -- bl.a. fordi stoffet meget let indgår giftige forbindelser med
andre stoffer. Det er naturligvis også en måde at forsvinde på...

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Jens Peter Kolding

Dato : 25-03-03 22:00

Hej
En bedre løsning er at anvende kaustisk soda, blandet op i vand, i en mild
opløsning, lad det sidde et godt stykke tid, hvor efter du bare kan spule
algerne væk..

Det virker fint, og er ikke farligt for naturen i samme grad som klorin ol.

mVH
JP Kolding