Tilfældige tal - hjælp
Fra : Arvid Böttiger

Dato : 23-03-03 14:49

Nu har der jo været en længere diskution om tilfældighed.
På grund af den satte jeg mig ned og skrev et lille script som....nej, jeg
vil helst ikke fortælle det direkte.

Men kunne i ikke hjælpe mig med et eksperiment, ved at gå ind på den her
side, og vælge et tilfældigt tal ?
http://www.bottiger.com/random/

mvh

Arvid Böttiger

Fra : Peter Makholm

Dato : 24-03-03 09:07

"Arvid Böttiger" <Arvid@[NOSPAM]bottiger.com> writes:

> Men kunne i ikke hjælpe mig med et eksperiment, ved at gå ind på den her
> side, og vælge et tilfældigt tal ?

Og hvad så hvis vi ikke kender nogle tilfældige tal i det interval?

--
Peter Makholm | We constantly have to keep in mind why natural
peter@makholm.net | languages are good at what they're good at. And to

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 24-03-03 15:53

Peter Makholm wrote:

> Og hvad så hvis vi ikke kender nogle tilfældige tal i det interval?

Så stem på CowboyNeal!

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Henning Makholm

Dato : 29-03-03 17:06

Scripsit "Arvid Böttiger" <Arvid@[NOSPAM]bottiger.com>

> Men kunne i ikke hjælpe mig med et eksperiment, ved at gå ind på den her
> side, og vælge et tilfældigt tal ?
> http://www.bottiger.com/random/

Hermed gjort - dvs jeg udførte

$ od -N4 -t x /dev/random | head -n 1 | tr -cd '1-9a' ; echo

og indtastede det første af de cifre computeren spyttede ud (og det
var i øvrigt et ettal). Jeg stoler nemlig ikke på at jeg kan vælge
tilfældigt af mig selv.

Bagefter så jeg på svarsiden at du skriver

| For at kunne føre en fornuftig statestik er det meget vigtigt at
| folk ikke ved hvorfor de skal vælge et tilfældigt tal.

Men er det ikke forholdsvis indlysende i sig selv at hvis man ender på
en webside der uden yderligere kommentarer (men med gåseøjne om
tilfældigt) beder en vælge et tilfældigt tal, må det være fordi
webstedejeren er ude på at undersøge hvor tilfældigt folk faktisk
vælger?

--
Henning Makholm "... not one has been remembered from the time
when the author studied freshman physics. Quite the

Fra : Torben Brandt

Dato : 29-03-03 21:26

Henning Makholm wrote:
> Bagefter så jeg på svarsiden at du skriver

Svarside ? Jeg får bare muligheden for at vælge et tal igen, hvilket jo
på ingen måde øger tilfældigheden af talfølgen...

/Torben

Fra : Henning Makholm

Dato : 29-03-03 22:02

Scripsit Torben Brandt <name@domain.invalid>

> Svarside ? Jeg får bare muligheden for at vælge et tal igen, hvilket jo
> på ingen måde øger tilfældigheden af talfølgen...

Hm, underligt. Svarsiden har tilsyneladende samme URL som formularen,
og jeg kan til gengæld ikke få *formularen* frem mere. Ihvertfald ikke
før jeg flyttede mig til en anden maskine. Måske er der et script
bagved som forhindrer den samme IP i at foreslå mere end ét tal. Men
hvorfor du så får det modsatte symptom ... bruger du et eller andet
fancy dynamisk NAT eller proxying?

--
Henning Makholm "No one seems to know what
distinguishes a bell from a whistle."

Fra : Torben Brandt

Dato : 29-03-03 22:40

Henning Makholm wrote:
> [...]
> bagved som forhindrer den samme IP i at foreslå mere end ét tal. Men
> hvorfor du så får det modsatte symptom ... bruger du et eller andet

Nu ved jeg ikke lige hvad et fancy dynamisk NAT er :) Jeg sidder på et
kollegie, men den eksterne IP er den samme hele tiden (kun en linie), og
problemet er både i IE6 og NS7... Men pyt, det går jo nok :)

Hvis man får "svarene", så må en eller anden da gerne poste dem her, så
man kan se hvor meget mit tal betyder (tastet ca 7 gange!)...

/Torben

Fra : Henning Makholm

Dato : 31-03-03 10:28

Scripsit Torben Brandt <name@domain.invalid>

> Nu ved jeg ikke lige hvad et fancy dynamisk NAT er :)

Det ved jeg heller ikke - blot en spekulation fra min side om at du
måske præsenterede et nyt IP overfor serveren ved hver request. Men
jeg kan ikke finde på en rigtig god grund til at indrette et system
sådan.

--
Henning Makholm "Jeg har tydeligt gjort opmærksom på, at man ved at
følge den vej kun bliver gennemsnitligt ca. 48 år gammel,

Fra : Arvid Böttger

Dato : 04-04-03 15:59

Man burde jo helst ikke have flere muligheder for at vælge et tilfældigt tal
så script logger IP-adresse, og lægge er cookie på din computer.
Desværre er ingen af disse metoder skudsikre :( Folk kan jo bare slette
deres cookies, og folk med dynamisk IP kan risikere at de slet ikke får lov
til at stemme fordi en anden har haft samme IP før.
Dog er chancen for at det sker (med de beskedne antal besøg siden har haft)
minimal, og jeg prioriterede "større sikkerhed" højst.

Hvorfor du ikke kan komme til "svarsiden" skal jeg ikke kunne sige, men
noget tyder på din browser bare viser en cached version af siden når du
submitter formularen, da der ikke burde være muligt at få vist spørgesiden
to gange, medmindre man sidder med dynamisk IP og sletter sine cookies.

mvh

Arvid Bøttier