Slyngroser
Fra : Ruth Nielsen

Dato : 23-03-03 10:43

Jeg har et plankeværk af den type, hvor det består af vandrette
brædder, som sidder vandret på begge sider af en lodret bjælke.
D.v.s. at der kommer lys og luft igennem.

Men skal roser have fuld sol? Det jeg gerne vil have er et væld
ar roser op over plankeværket. Har I forslag til nogle typer?

Nå ja plankeværket er på vestsiden af haven, derfor bliver der jo
skygge efter middag - hvordan har roser det med det?

Hilsen Ruth

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 23-03-03 12:51

On Sun, 23 Mar 2003 10:43:16 +0100, "Ruth Nielsen" <elena@io.dk> wrote:

> [...]
>
>Men skal roser have fuld sol? Det jeg gerne vil have er et væld
>ar roser op over plankeværket. Har I forslag til nogle typer?

Jeg kan selv godt lide Chinatown, det er lidt en mellemting mellem en
buskrose og en klatrerose. Gule blomster 1,5- 2,5 meter høj, dufter
dejligt.

>Nå ja plankeværket er på vestsiden af haven, derfor bliver der jo
>skygge efter middag - hvordan har roser det med det?

De kan godt trives der. Men roser vil gerne have sol, masser af sol. (Og
noget at leve af, altså vand og gødning).

http://www.gartneriet.dk
Lær af andres fejl
- du lever alligevel ikke længe nok til selv at prøve dem alle.

Fra : Zoëga

Dato : 23-03-03 13:49

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> wrote in message
> [...]
>
> Jeg kan selv godt lide Chinatown, det er lidt en mellemting mellem en
> buskrose og en klatrerose. Gule blomster 1,5- 2,5 meter høj, dufter

New Dawn er også god. Den giver massevis af små lyserøde blomster, men det
bedste ved den er at du får ingen problemer med rosensygdomme.
New Dawn får hverken meldug eller stråleplet. Den er så kraftigt voksende,
at jeg bruger hæksaks på mine for at holde dem inde på mit stakit.

mvh

Søren

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 24-03-03 11:13

"Zoëga" skrev i en meddelelse

> [...]
> New Dawn får hverken meldug eller stråleplet. Den er så kraftigt voksende,
> at jeg bruger hæksaks på mine for at holde dem inde på mit stakit.

Nåe ja, jeg tror jeg kender de små lyserøde, har de virkelig de
kvaliteter at de ikke får de almindelige rosensygdomme. Det er
selvfølgelig også værd at tage i betragtning. Især når de også vokser
godt.

Tak skal du have.

Hilsen Ruth

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 24-03-03 11:43

"Mads Lie Jensen" skrev i en meddelelse
"Ruth Nielsen" wrote:

> Jeg kan selv godt lide Chinatown, det er lidt en mellemting mellem en
> buskrose og en klatrerose. Gule blomster 1,5- 2,5 meter høj, dufter
> dejligt.

Af og til går jeg forbi en mægtig stor rosenbusk som nogen har i
en forhave. Den er i hvert fald 1,80 høj, blomsterne er store på
størrelse med Peace rosens blomster, de er gule og de dufter
HELT vidunderligt. Skulle det mon så være den der hedder Chinatown?
Den kunne jeg sandelig godt tænke mig at have et eksemplar af. Rart
hvis jeg nu ved hvad den hedder.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 28-03-03 17:52

On Mon, 24 Mar 2003 11:42:34 +0100, "Ruth Nielsen" <elena@io.dk> wrote:

> [...]
>størrelse med Peace rosens blomster, de er gule og de dufter
>HELT vidunderligt. Skulle det mon så være den der hedder Chinatown?

Det lyder i hvert fald nøjagtigt som en Chinatown.

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 29-03-03 13:59

> Det lyder i hvert fald nøjagtigt som en Chinatown.

Du skal have tak - så ved jeg at jeg skal ud og købe sådan én snarest.
Manden som ejede den er flyttet for et par år siden, og de nye som
blyttede ind, ved ikke hvad den hedder. Men vi er alle enige om at
det er dejligt med sådan en rose som dufter så man virkelig kan mærke
duften flere meter før man er henne ved den.

Nu kan jeg og andre naboer så købe os én af samme slags.
Dejligt.

Hilsen Ruth