Stendiger
Fra : Margry

Dato : 22-03-03 20:50

Hej NG.
Jeg mangler linken til en side, hvor man kan se hvorledes et
stendige/stensætning skal opbygges.
Nogen her der har den?

På forhånd tak
Malou

Fra : Calle.

Dato : 23-03-03 00:16

Margry wrote:
> Hej NG.
> Jeg mangler linken til en side, hvor man kan se hvorledes et
> stendige/stensætning skal opbygges.
> Nogen her der har den?

Allerede da vi var små, lærte vi at stable! Undskyld, jeg kunne ikke
lade være
--
Automatik Mekaniker
Calle

Fra : Margry

Dato : 23-03-03 10:06

Hej Calle..
Tusinde tak for dit højst kvalificerede svar Nu er jeg klar og parat til
at anlægge vores kinamur!!
Jeg lærte også at stable som barn, så det er der i og for sig ikke noget nyt
i, men jeg blev da lige mindet om, at huske at knokle med et smil - så hver
gang skidtet ikke vil som jeg vil, lortet skrider ud og bliver skævt osv..
så tænker jeg bare på Calles vise ord
Nå det er jo søndag og solen væælter ned...
Men jeg kan oplyse gruppen - og Calle om, at det er morderligt svært af
finde noget som helst om stenmure/ sætninger osv på nettet. Det eneste hint
jeg har fundet er en svensk side.. der fortæller en lille-bitte-tiny-smule
om bla. valg af sten, hvordan man opbygger muren, hvordan den skal skråne,
hvordan de forskellige sten-faconer skal placeres for at få det bedste
resultat, og at bla. runde sten er totalt ubrugelige.. Nu vil jeg finde min
loddesnor, mine arbejdshandsker, min sækkevogn, en kande kaffe..
Go søndag
Malou

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 23-03-03 12:47

On Sun, 23 Mar 2003 10:05:58 +0100, "Margry"
<margryXXX@paradis.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>resultat, og at bla. runde sten er totalt ubrugelige.. Nu vil jeg finde min

Nu vil jeg så nok påstå at disse ting også er de vigtigste. Altså
hvordan de skal funderes og hvor stor en hældning der skal være.

Hvad mere mangler du info om?

>loddesnor, mine arbejdshandsker, min sækkevogn, en kande kaffe..
>Go søndag

Ja, der er godt nok ikke vejr til at sidde inde.

http://www.gartneriet.dk
Lær af andres fejl
- du lever alligevel ikke længe nok til selv at prøve dem alle.

Fra : Margry

Dato : 23-03-03 20:01

> Hvad mere mangler du info om?

Mit udgangspunkt er skel ud til vej, hvor der indtil sidtse år har stået en
række elme-træer/hæk.
Nu er de sørgelige rester en masse hækrester og en del stød.
Stubfræsning er droppet, og ideen er nu at bygge et stendige op uden om, så
veddet med årene kan forgå i fred og ro under jorden. Vi har en masse sten
på grunden, både de større til grundsætningen, samt en masse mellemstore, en
del flade og en masse småtterier.
Tanken er at lodde op med en snor, og sætte de store sten i bunden, derefter
passe de mellemstore sten ned i forbandt..
Men vi mangler "de gyldne regler" så vi ikke skal gøre det om, fordi det
skrider eller hvad der nu kan opstå hen ad vejen.
Så hvis du kan ridse op step-by-step ville det være en kanongod start for os
stendige-amatører
Jeg kan evt. sende foto af situationen..

Mvh..
Malou

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 23-03-03 21:47

On Sun, 23 Mar 2003 20:01:19 +0100, "Margry"
> [...]

>skrider eller hvad der nu kan opstå hen ad vejen.
>Så hvis du kan ridse op step-by-step ville det være en kanongod start for os

Jeg har aldrig bygget et stendige, sådan rigtigt.
Men jeg ved hvor det mest perfekte stendige kan ses - det er fuldstændig
fladt på siden der kan ses fra vejen, det hælder ca. 5 grader indad, er
nøjagtig lige højt hele vejen osv. Virkelig godt lavet.

Jeg forstod sådan på dig at der var lidt om det tekniske på den svenske
side du fandt? Når først man har hvor meget den skal skråne indad og har
en ide om hvilke sten der egner sig og hvordan de skal placeres, så er
man meget langt.

Fra : Pia J

Dato : 24-03-03 08:22

I januar nummeret af "Haven" (fra dansk haveselskab) 2003 er der en artikel
om stenmanden fra Mors. Der er lidt gode råd og tværsnit af mure - måske du
kan låne bladet på biblioteket??

:Pia

Fra : Redke

Dato : 17-06-03 14:56

www.udedanmark.dk under "Gode råd om anlægning" finder du en artikel om
stengærder som jeg håber du kan bruge.
LR

Fra : Margry

Dato : 19-06-03 19:21

Hej.
Jeg har kigget siden ud, og det er lige netop den slags informationer jeg er
ude efter. Tak for det!!
Malou