aftagning af savsmuldtapet
Fra : Nielsen

Dato : 22-03-03 15:29

Jeg skal have gammelt savsmuldtapet af nogle gipsvægge og have sat glasvæv
op istedet.
Er der nogen der har en nem og hurtig metode til at få det af med, der ikke
umiddelbart lader sig hive/skrabe af ?

mvh
KHN

Fra : Ukendt

Dato : 22-03-03 15:29

"Nielsen" <dunk@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> op istedet.
> Er der nogen der har en nem og hurtig metode til at få det af med, der

Mnjaaa - har med held gjort det med vand... - Nu skriver du jo gipsvægge,
men mon ikke de er grundede?? - Vand er så afgjort det nemmeste. - Kommer
det hele ikke af, er der ingen grund til panik, da du - for at få et super
resultat - bør fuldspartle væggen.

FP

---

Fra : Per N

Dato : 22-03-03 21:06

On Sat, 22 Mar 2003 15:28:37 +0100, "Nielsen" <dunk@privat.dk> wrote:

> [...]
>op istedet.
>Er der nogen der har en nem og hurtig metode til at få det af med, der ikke

Tapetklister og afdækningsplastic er en nem og billig løsning.

Lav en gang tyk klister og smør det på væggen. Bare giv den
et ordentligt lag. Sæt så afdækningsplastic på væggen så
klisteret ikke tørrer og lad det sidde i nogen timer, måske endda
til dagen efter. Så burde selv det mest genstridige tapet have
løsnet sig.

mvh Per

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 22-03-03 22:26

Per N wrote:

> [...]
> klisteret ikke tørrer og lad det sidde i nogen timer, måske endda
> til dagen efter. Så burde selv det mest genstridige tapet have

Og hvad er det så lige der sker med papiret på gipspladen?
Ebbe

Fra : Jørgen

Dato : 22-03-03 21:16

Hold fingrene væk, med mindre du vil sætte nye gips plader op. Du kan ikke
fjerne papir fra papir uden at fjerne det hele, men hvis det sidder godt,
kan du prøve at spartle det og så sætte væv op, men hvorfor skifte
Hilsen Jørgen

Fra : [w e b w o m a n]

Dato : 22-03-03 22:33

> Jeg skal have gammelt savsmuldtapet af nogle gipsvægge og have sat glasvæv
> op istedet.

Jeg har lige spartlet nogle gipsvægge i mit køkken og bagefter beklædt dem
med glasvæv.

Vægge var før - på øverste halvdel - beklædt med savssmuldstapet. På
nederste halvdel havde der siddet fliser. Fliserne blev fjernet og væggene
så ikke for godt ud der, hvor fliserne havde siddet.

Savssmuldstapet sad imidlertid så pænt fast på gipsvæggen, at jeg ikke gad
forsøge at fjerne det.

Væggene blev derfor spartlet, slebet og spartlet igen. Overalt.

Jeg brugte vådrumsspartel... fordi jeg tilfældigvis havde en god portion i
overskud af netop den type. Ved ikke, om det er bedre til brug ovenpå
savsmuldstapet end den ordinære. Vil bare for alle tilfældes skyld nævne, at
det er den, jeg har anvendt.

Resultatet set ikke spor anderledes ud end de nypudsede, spartlede og
glasvævsbeklædte vægge på badeværelset.

Det er med andre ord ikke til at se, at der er savsmuldstapet under
glasvæven.

Mvh. Lisbeth

Fra : Lykke

Dato : 06-04-03 18:23

jeg synes væggen bliver for tyk, med alt for meget spartelmasse, brug en
rystepudser så du istedet kan slibe smuldet af, bagefter kan du give et lag
tynd spartelmasse.

Fra : Lars

Dato : 07-04-03 17:30

Hej

Jeg havde samme problem med savsmuld på gips, fik det af ved at sprøjte vand
på tapetet med en forstøver. Lad vandet række i 20min så er tapetet lige til
at skrabe af uden at gipspladen bliver beskadiget.

Det skal dog siges at det var malet 1 gang med maling der ikke er
diffusionstæt.

Mvh
Lars