Overvågning,
Fra : Jemoki

Dato : 19-03-01 22:09

Hejsa i gruppen ...

Er der nogen som kender et godt program til at overvåge ..

Vi har et mindre netværk, og det er meningen vores søn skal have adgang til
nettet, men mangler et proogram, hvor vi kan overvåge ham og hans færden,
fra vores egne maskiner...

findes dette ????

Fra : Henrik Lemvig

Dato : 19-03-01 22:41

On Mon, 19 Mar 2001 22:09:08 +0100, "Jemoki" <jemoki@kyst-net.dk>
wrote:

> [...]
>nettet, men mangler et proogram, hvor vi kan overvåge ham og hans færden,

Ja da. Det hedder tillid og findes i store mængder mellem mange
forældre og deres børn

-----
Med venlig hilsen

Henrik Lemvig

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 19-03-01 22:57

On Mon, 19 Mar 2001 22:40:42 +0100, Henrik Lemvig wrote:

> Ja da. Det hedder tillid og findes i store mængder mellem mange
> forældre og deres børn

Kan med stor fremgang kombineres med "opdragelse" samt "samtale".

Mvh.

--
"I said to Hank Williams: How lonely does it get? Adam Sjøgren
Hank Williams hasn't answered yet" asjo@koldfront.dk

Fra : Kent Nielsen

Dato : 20-03-01 13:12

"Henrik Lemvig" <lanlemvig@mail1.stofanetx.dk> skrev i en meddelelse
> Ja da. Det hedder tillid og findes i store mængder mellem mange
> forældre og deres børn

Tillid er godt, kontrol er bedre

/Kent

Fra : Henrik Lemvig

Dato : 20-03-01 14:24

On Tue, 20 Mar 2001 13:12:19 +0100, "Kent Nielsen"
<nielsXXen@softhome.net> wrote:

>Tillid er godt, kontrol er bedre

Ja, Lenin levede ikke helt forgæves.

Sjovt at jeg også hørte den på sergentskolen...

Nå, noget helt andet.

Spørgsmålet gik på monitorering. Et af de første programmer, jeg
stødte på, da jeg startede med at sniffe, var fra:
http://www.clevertools.com/

De kan sættes til at logge alverdens ting.

De forskellige værktøjer ligger som 14 dages trials og koster maks
395$ (svjh).

Du kan også installere NetOp hvis du ønsker at 'se' hvad sønneke
laver. Den kan jeg heller ikke huske hvad koster.
-----
Med venlig hilsen

Henrik Lemvig

Fra : complex@pc.dk

Dato : 20-03-01 18:34

Vi skal høfligst gøre opmærksom på at hvis det er "knægtens" maskine
og han er 18 eller mere, er det du er inde på en Klar overtrædelse af
straffeloven !!!

Det er nok bedre at tage en snak med ham om emnet, at monitere hvad
han gør tyder på at du ikke har det gode forhold til din søn som du
burde have.

Tænk over det.

Lars (København nord)
complex@pc.dk

Fra : Jonathan Stein

Dato : 20-03-01 21:04

complex@pc.dk wrote:

> Vi skal høfligst gøre opmærksom på at hvis det er "knægtens" maskine
> og han er 18 eller mere, er det du er inde på en Klar overtrædelse af
> straffeloven !!!

Helt klart er det vist ikke. På arbejdspladser mener jeg der er bred
enighed om, at man må overvåge medarbejdere, hvis de er informeret om
overvågningen.
På den anden side mener jeg ikke, at drengens alder er relevant.
Brevhemmeligheden gælder f.eks. også selv om modtageren er under 18 år
(selvfølgelig fortolket lidt mere lempeligt, hvis modtageren ikke er i
stand til at læse brevet).

M.v.h.

Jonathan

p.s. Jeg har x-postet og sat fut til dk.edb.sikkerhed, da vi er drejet
over på et lidt andet spor.

Fra : Lars Møller

Dato : 22-03-01 01:38

Hej NG

Datatilsynet skriver følgende om emnet:

Logning og kontrol af medarbejderes brug af Internettet 22/12/2000

Datatilsynet har i flere sager fundet, at arbejdsgiveres registrering
(logning) af medarbejdernes hjemmesidebesøg samt gennemgang af
registreringen ved mistanke om misbrug af Internettet under visse
betingelser ikke er i strid med persondataloven. Følgende betingelser skal
være opfyldt:

Registreringen og gennemgangen heraf skal være nødvendig for, at
arbejdsgiveren kan forfølge berettigede interesser, og hensynet til de
ansatte må ikke overstige disse interesser. Som eksempler på berettigede
interesser kan nævnes: Tekniske og sikkerhedsmæssige hensyn og hensynet til
kontrol af medarbejdernes brug af Internet
Medarbejderne skal på forhånd - på en klar og utvetydig måde - være
informeret om, at registreringen/logningen finder sted, og at
registreringen eventuelt vil blive gennemset som led i en kontrol ved
mistanke om brug af Internet i strid med arbejdspladsens retningslinier
herom
Medarbejdernes e-post
Datatilsynet har udtalt, at en virksomheds sikkerhedskopiering af
medarbejdernes e-post samt gennemgang heraf ved mistanke om misbrug af
e-post systemet under visse betingelser ikke er i strid med
persondataloven. Følgende betingelser skal være opfyldt:

Sikkerhedskopieringen af e-post og en eventuel gennemgang af en
medarbejders e-post må kun ske, hvis det er nødvendigt for, at
arbejdsgiveren kan forfølge berettigede interesser, og hensynet til den
ansatte ikke overstiger disse interesser. De berettigede interesser kan
f.eks. være hensynet til drift, sikkerhed, genetablering og dokumentation
samt hensynet til kontrol af medarbejderes brug
Medarbejderne skal på forhånd - på en klar og utvetydig måde - være
informeret om sikkerhedskopieringen og den eventuelle gennemgang af den
enkelte medarbejders e-post
Ved en gennemgang af en medarbejders e-post må arbejdsgiveren ikke læse
medarbejderens private e-post
Anmeldelse til Datatilsynet

Offentlige myndigheder
Da logning af medarbejderes brug af Internet også omfatter oplysninger af
fortrolig karakter, skal offentlige myndigheder anmelde databehandlingen
til Datatilsynet.

Hvis en myndighed kun bruger loggen til systemmæssige formål - og ikke til
kontrol af medarbejderne - skal der dog ikke ske anmeldelse til
Datatilsynet.

Private virksomheder
Der er ikke krav om anmeldelse ved private virksomheders logning og kontrol
af medarbejdernes Internetbrug.

Lars P. Møller

Ringvænget 1A
8722 Hedensted
Tlf. 22 49 97 58 - 76 74 04 14
mailto://larsmo@post3.tele.dk
http://www.kristian-klarvand.com

Fra : Jørgen Thomsen

Dato : 20-03-01 12:09

Den Mon, 19 Mar 2001 22:09:08 +0100, skrev "Jemoki" <jemoki@kyst-net.dk>

>Vi har et mindre netværk, og det er meningen vores søn skal have adgang til
>nettet, men mangler et proogram, hvor vi kan overvåge ham og hans færden,

Stakkels knægt!

- Jørgen

Fra : Lasse Schmidt

Dato : 20-03-01 22:37

"Jørgen Thomsen" <un@s.jth.net> skrev i en meddelelse
> Den Mon, 19 Mar 2001 22:09:08 +0100, skrev "Jemoki"
<jemoki@kyst-net.dk>

> Stakkels knægt!
>
> - Jørgen

Ja, det er sku' helt uhørt. Måske det var mere relevant, at overvåge Mr.
Jemoki tyrannen. "CHOK & GYS" !.

\\\\|||||////
( @ @ )
+---oOOo---(_)----oOOo--------------+

Hilsen Mig
På 51805970

ooo0
( ) 0ooo
+--\ (-----( )-----------------+
\__) ) /
(__/

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 20-03-01 23:06

Lasse, du har fået det at vide før, men nu får du den lige igen:
Skær ned på din signatur. Den er alt for lang (19 linier). 4 stk.
er det almindeligt anderkendt rimelige.

Se http://www.usenet.dk/netikette/signatur.html

-A
PS: FUT