Renovering af drivhus
Fra : Abildgaard 3140

Dato : 21-03-03 13:03

Har overtaget villa med tilhørende, som jo så også skal sættes i stand.

Først og fremmest skal der sættes en snes nye ruder i. Hvor finder jeg dem
billigst og bedst?

Mener at have hørt, at glasset skal vaskes med brun sæbe og efterfølgende
spules med rent vand med atamon?

Huset er af mærket juliana; der er seks fag og to vinduer, der kan åbnes i
hver side og en dør i den ene ende. Forhåbentlig et standardhus . . .

Jeg foretiller mig at smide træflis ud i bunden for at kvæle skvalderkålen
og så plante i murerspande med huller i bunden. Hvor finder jeg billig
træflis?

Og som det fremgår af ovenstående er jeg absolute newbie udi glashuse (selv
om jeg ofte smider med sten). Et link til indretning og vedligehold af
drivhus ville være super. På forhånd tak.

--
vh ¸.·´¯)
)><((((º> ´Torben Abildgaard

Fra : Lars M. Pedersen

Dato : 21-03-03 14:53

"Abildgaard 3140" <pialykke@fjernmigget2net.dk> wrote in

> Jeg foretiller mig at smide tr‘flis ud i bunden for at kv‘le
> skvalderk†len og s† plante i murerspande med huller i bunden. Hvor
> finder jeg billig tr‘flis?

Når du alligevel vil dyrke i spande, hvorfor så ikke lægge fliser i bunden
af det drivhus. Det er meget mere effektivt til at holde skvalderkålen væk
end træflisen, og meget nemmere at gøre rent.

Venligst
Lars

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 21-03-03 19:10

On Fri, 21 Mar 2003 13:03:18 +0100, "Abildgaard 3140"
<pialykke@fjernmigget2net.dk> wrote:

>Har overtaget villa med tilhørende, som jo så også skal sættes i stand.

Tillykke.

>Først og fremmest skal der sættes en snes nye ruder i. Hvor finder jeg dem
>billigst og bedst?

Den blå avis, gul og gratis og tilsvarende steder.

>Mener at have hørt, at glasset skal vaskes med brun sæbe og efterfølgende
>spules med rent vand med atamon?

Det er i hvert fald godt at vaske det i brun sæbe, skal det være rigtig
godt, så både om efteråret når huset tømmes og om foråret inden det igen
tilplantes.

>Jeg foretiller mig at smide træflis ud i bunden for at kvæle skvalderkålen
>og så plante i murerspande med huller i bunden. Hvor finder jeg billig
>træflis?

Lad være.
Træflis kan ikke kvæle skvalderkål, stort set ligegodt hvor tykt et lag
du smider på. Så lad være med overhovedet at prøve, det ender med at
blive en plage uden lige.

Som allerede foreslået kan du ligge fliser i huset. Eller luge
skvalderkålen væk hver gang den kommer op, og på den måde udsulte den så
den til sidst dør. (Og så fristes jeg til at sige R-ordet, men det vil
jeg lade være med

>Og som det fremgår af ovenstående er jeg absolute newbie udi glashuse (selv
>om jeg ofte smider med sten). Et link til indretning og vedligehold af
>drivhus ville være super. På forhånd tak.

Der findes en bog som hedder 'Drivhuset', vist nok fra Politikens forlag
- den er guld værd.

http://www.gartneriet.dk
Lær af andres fejl
- du lever alligevel ikke længe nok til selv at prøve dem alle.

Fra : lilium

Dato : 30-03-03 17:56

"Mads Lie Jensen" skrev d. 21-03-03 19:10 dette indlæg :

> [...]

> http://www.gartneriet.dk
> Lær af andres fejl
> - du lever alligevel ikke længe nok til selv at prøve dem alle.

Jeg vil stærkt fraråde træflis eller barkflis idet det indeholder
Fusarium som giver visnesyge hos tomater og agurker m.m..
Hvis du ikke er superøkolog er det nemmeste nok at få skvalderkålen væk
med en blanding af Toxan og Roundup ( det eneste der virker effektivt ).
Ellers er fliser og en gasbrænder en god løsning.
Hvad angår brun sæbe m.m. er opvaskemiddel lige så godt- brug en skraber
til at få ruderne pæne, som når du pudser vinduer ( jeg har selv et
drivhus på 50 m2 ).
Lilium

http://www.kandu.dk/