Nye fliser i indkørsel,carport.
Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 20-03-03 17:17

Fliserne i vores carport er kørt i stykker, så de skal udsk., det skal siges
at de er af en TYDELIG dårlig kvalitet og "går" ½vejs ud ad indkørslen, i
alt 50 m^2, så det hele "stryger ud". Men hvordan griber jeg det an ?, det
er pt. 6-kantede i et mål som jeg ikke kan finde nogen steder. Jeg har tænkt
mig at bruge alm. 50x50x6 fliser, de giver en mere jævn overflade til at fx.
rep. af bil på, løbe på rulleskøjter etc, samt en vinkelsliber i
3-500kr.-klassen. Så er det vel bare at begynde ?, eller er der nogle
fælder.

Fra : Zoëga

Dato : 20-03-03 17:46

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.TA.VÆK.rasmussen@os.dk> wrote in message
> [...]
> rep. af bil på, løbe på rulleskøjter etc, samt en vinkelsliber i
> 3-500kr.-klassen. Så er det vel bare at begynde ?, eller er der nogle

Den jævneste belægning får du faktisk, hvis du bruger sf-sten. De er
fuldkantede og de kan tåle at du kører med en pladevibrator oven på dem når
de er lagt.
Kan eventuelt købes brugte, så vender du bare bagsiden opad. Der er ingen
forskel på op og ned med den sten.
Det kan godt være at der bliver sænkninger, hvis du ikke har lavet bunden
godt nok - men der er ikke nogen sten der knækker.

mvh

Søren

Fra : HHIST

Dato : 20-03-03 20:23

Inden du starter vil jeg forslå du tager en flise op og undersøger bundens
opbygning. Du nævner at det er sekskantede fliser. Det tyder på at
indkørslen er lavet i slutningen af tresserne eller i første halvdel af
halvfjerdserne.
At fliserne flytter sig tyder på at bunden ikke er stabil nok.
Hvis det er et af de huse som blev bygget lidt hurtigt i den periode er der
en vis risiko for at indkørslen er lavet på den måde at man rettede
muldjorden af og lagde lidt sand til at lægge fliserne i. Hvis der er muld
under for du det aldrig til at holde.
Hvis opbygningen skal være helt i top til en indkørsel ved et parselhus vil
jeg foreslå følgende:
Oppefra:
Belægningssten / flise
0-3 cm afretningsgrus 0 - 4 mm
12 - 15 cm Stabilgrus Klasse 2
Minimum 15 cm Bundsikring (Grusgravssand)
Bundsikring kan undværes hvis du er kommet ned i en bæredygtig råjord
bestående af sand. HvisDet er lerjord skal du bruge bundsikring, helst med
en geotekstil imellem, den hindre at lerjorden "vender op" i sandet. I
forhold til sand er lerjord ustabil mere ustabil når den udsættes for
mekanisk påvirkning

mvh Finn

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 21-03-03 10:28

> Finn
> Hvis opbygningen skal være helt i top til en indkørsel ved et
> parselhus vil jeg foreslå følgende:

Det lyder som du har styr på det Hvad vil du foreslå til en
indkørsel hvor der bare skal være grus øverst. Der er mere end 200m2 så
belægningssten har vi ikke lige råd til. Det skal kunne bære
lejlighedsvis kørsel med lastbil (levering af træpiller) og en
slamsuger.

/A

Fra : HHIST

Dato : 21-03-03 15:02

Du har ikke brug for afrettersand. Men 15 cm stabilgrus
ikke mindre end 20 cm bundsikring.
Og så vil jeg stærkt anbefale at du bruger en geotekstil som ikke lige er
den billigste men ligger midt i feltet, jo tættere den er vævet sjo stærkere
er den. Der er dog ingen grund til at gå op i den bedste kvalitet.
mvh
Finn

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 21-03-03 16:33

"HHIST" <husoghave@mail.men-ingen-spam.dk> skrev i en meddelelse

> Inden du starter vil jeg forslå du tager en flise op og undersøger
bundens
> opbygning.

Er gjort nu, nedenunder 7-12 cm. grus/sand.

> At fliserne flytter sig tyder på at bunden ikke er stabil nok

Fliserne har sån' set ikke rørt sig, de er bare kørt i stykker på
overfladen. Men det er også kun 35-40 mm havefliser, det forklare lidt, hvis
bare den tidl. ejer havde brugt nogle bedre fliser havde jeg ikke rørt dem.
Og SFsten har jeg ikke råd til, mulighed for at finde brugte inden påske
hvor "slaget skal stå".

Hvis der er muld
> under for du det aldrig til at holde.

Nix det er LER af den fede gule slags, der har tidl. været et teglværk i
nabolaget. Jeg "satser" og ligger fliserne i stedet for de gamle, når de
kunnet ligge i 20 år, kan mine sikkert også :).