Et rigtig begynder sp : Selvstændig og B s~
Fra : DS

Dato : 20-03-03 02:26

Heja NG - håber det er det rette sted jeg poster.

Jeg har nu været selvstændig i lidt over et år og forretningen går godt. Vi
taler ikke om millioner, men nok til at nyde en smule luksus her og der.
Nå, hvis I vil / skal vide mere om det, så sig til - jeg tror ikke det er så
relevant.

Men i hvert fald - jeg er CVR registreret og ordner selv bogføring. Det
tager ikke meget af min tid, da der ikke er enormt mange bevægelser på
"kontoen", og når først Excel er sat rigtigt op, så er det lige til at finde
ud af.

Nu er det så at jeg får et brev fra kommunen, hvor det bliver nævnt at jeg
skylder B-skat. Nu har jeg IKKE SÆRLIG MEGET forstand på alt det med skatten
og dvierse ord og udtryk - så jeg spørger :

Hvad er nu det for noget ? Og hvad bestemmer beløbet ?

Jeg har kun været i forbindelse med revisor een gang, og det var den
"obligatoriske" under opstart - ellers ingen kontakt. Det lokale
Erhvervsråd, der er en af mine kunder, har lært mig at føre bog selv - så
hvad er det kommunen regner ud fra ? Tror de stadig jeg er studerende ?
(sprang fra studerende til selvstændig)

Ja, der bliver sikkert rystet på hovedet osv ... men man kan sagtens have
success uden at have forstand på alt indenfor erhvervslivet og hvad dertil
hører. Det er vel blandt andet derfor der er noget som hedder revisorer -
jeg har bare aldrig troet jeg skulle have brug for en.
Jeg kan forestille mig at kommunen skal have en masse nye tal fra mig, nu da
min beskæftigelse er helt anderledes ? Og det har den dæleme været i et helt
år ...

Jeg sætter pris på svar. Og spar mig for løftede pegefingre - jeg beder blot
om råd.

På forhånd tusind tak.

VH Frederik

Fra : RoJo

Dato : 20-03-03 07:44

"DS" <ds@darksun.dk> skrev i en meddelelse

> Nu er det så at jeg får et brev fra kommunen, hvor det bliver nævnt at jeg
> skylder B-skat.

> Hvad er nu det for noget ? Og hvad bestemmer beløbet ?

Det er vel Told&skat du har fået brev fra ik??

> hvad er det kommunen regner ud fra ? Tror de stadig jeg er studerende ?
> (sprang fra studerende til selvstændig)

De regner ud fra din indtægt. Du nævner intet om, at du har betalt skat af
dit overskud ... har du det ??

> [...]
da
> min beskæftigelse er helt anderledes ? Og det har den dæleme været i et

Told&skat skal jo have et årsregnskab og det tror jeg du skal få en revisor
til, at lave.
Hvis du vil have noget uddybet, så er told&skat da villige til, at forklare
det for dig.

held og lykke med det

Mvh
RoJo

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 20-03-03 09:52

"DS" <ds@darksun.dk> wrote in message news:<3e791ec0$0$20488$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> [...]

> og dvierse ord og udtryk - så jeg spørger :
>
> Hvad er nu det for noget ? Og hvad bestemmer beløbet ?

Tjaeh, der er jo sådan i dette land at hvis man tjener penge, skal man
osse betale skat af dem. Når man er selvstændig, har man ikke en
arbejdsgiver, der trækker skatten for en, så derfor skal man betale
B-skat. Det betyder typisk at man får en stak giro-kort med et beløb
udregnet ud fra hvad skattetvæsnet forventer du tjener. Det beløb er
temmelig meget et gætteri og det er helt i orden at gøre skattevæsnet
opmærksom på at de ikke har gættet rigtigt - det hedder såmænd "at
ændre forskudsregistreringen"

For et enkeltmandsfirma uden dikkedarer, er det skattepligtige beløb
er såmænd firmaets overskud, som er Firmaets bruttoindtægt minus
Firmaets udgifter, dvs. du bliver beskattet af Firmaets nettoindtægt.

Så du skal altså finde ud af hvor stort du regner med dit overskud
bliver. Hvis det kan svinge meget, er det en god ide at skyde lavt.
Det er OK - hvis du vel at mærke husker at ændre
forskudsregistreringen når dine tal blver mere sikre.

Jeg gør det at jeg starter med at betale et relativt lavt beløb pr.
måned i skat. I september eller så når jeg ved nogenlunde hvordan året
vil gå, ændrer jeg så forskudsregistreringen til noget der er så tæt
på det reelle som muligt og i december kigger jeg så på det en gang
til og regulerer eventuelt med en frivillig indbetaling således at jeg
ikke får ekstraskat som jeg skal betale renter af.

> [...]
> hører. Det er vel blandt andet derfor der er noget som hedder revisorer -
> jeg har bare aldrig troet jeg skulle have brug for en.

Det kan være en fordel hvis skattefolkene ikke tror på dig og ansætter
din indkomst for højt. Det må ikke ske for så kommer du til at betale
en masse skat som du først får tilbage et godt stykke inde i det næste
år dvs. du låner skattevæsnet penge.

Min erfaring med dette er at et brev fra min revisor om at min
forskudsregistrering er for høj, virker meget mere overbevisende på
skattevæsnet end et brev fra mig gør...

> Jeg kan forestille mig at kommunen skal have en masse nye tal fra mig, nu da
> min beskæftigelse er helt anderledes ? Og det har den dæleme været i et helt
> år ...

Mos op på det lokale skattekontor og fortæl dem hvad du forventer dit
firmas netoindtægt vil blive. Det er såmænd alt hvad de vil vide

Ebbe

Fra : DS

Dato : 21-03-03 05:56

> Mos op på det lokale skattekontor og fortæl dem hvad du forventer dit
> firmas netoindtægt vil blive. Det er såmænd alt hvad de vil vide

Tusind tak for svarene !

Hold da fast, jeg tror jeg sov under de forskellige opstarts lektioner.
Så jeg skal blot møde op på det lokale skattekontor, sige at jeg skal tale
med en om "forskudregistreringen", og så taler de en igennem det ?

Så er det vel en god ide at have kopier af bogføring og lignende med ?
Det er ikke nødvendigt at kontakte en revisor ?

Igen, tak for svarene. Og så er det dælme sengetid.

MVH Frederik

Fra : klaus nielsen

Dato : 21-03-03 10:12

hej
lige for at være nysgerrig, hvad laver du som selvstændig ? produktion, salg
eller ??

klaus nielsen
klaus_nielsen@tdcspace.dk
vfr750 og xl600r

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 21-03-03 18:18

DS skrev:

> [...]
> lektioner. Så jeg skal blot møde op på det lokale skattekontor,
> sige at jeg skal tale med en om "forskudregistreringen", og så taler

Ja. Det undrer mig, at skattevæsnet ikke selv har kontaktet dig, da du
oprettede firmaer. Det gjorde de i mit tilfælde, og de var kanonflinke.

--
Mvh. Peter
"You ain't leading but two things right now. Jack and Shit. And Jack

Fra : DS

Dato : 24-03-03 22:48

> Ja. Det undrer mig, at skattevæsnet ikke selv har kontaktet dig, da du
> oprettede firmaer. Det gjorde de i mit tilfælde, og de var kanonflinke.

Hejsa igen,

Webdesign og IT support ... ja, det lyder nok underligt, men jeg KAN faktisk
leve af det.
(det var en lille joke - ikke ment som blær eller lignende)

Og jeg blev ikke kontaktet af skattevæsnet. Spørgsmålet er nu :

Skal jeg have en revisor til at finde ud af hvad den rette
forskudsregistrering (hvis man siger det sådan?) er for mig, eller kan jeg
selv lave en "opmåling" ?
Det er da egentlig lidt underligt at det først er efter et år som
selvstændig, at jeg modtager de girokort til B-skat ... skylder jeg så skat
for et helt år ???

Ja, jeg ved godt det er latterlige spørgsmål, men jeg har virkelig ikke styr
på hele molevitten ...

MVH Frederik

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 25-03-03 09:01

"DS" <ds@darksun.dk> wrote in message news:<3e7f7d5d$0$172$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>...

> Og jeg blev ikke kontaktet af skattevæsnet. Spørgsmålet er nu :

Det kan jo veksle fra kommune til kommune. Så vidt jeg husker blev jeg
heller ikke kontaktet i sin tid.

> Skal jeg have en revisor til at finde ud af hvad den rette
> forskudsregistrering (hvis man siger det sådan?) er for mig, eller kan jeg
> selv lave en "opmåling" ?

Tjaeh, hvis du virkelig har så store problemer med at forstå hvordan
det skattemæssige hænger sammen, kunne det godt være en god ide at få
lidt professionel hjælp - ligesom dine kunder får det når de skal have
lavet web-sider

> Det er da egentlig lidt underligt at det først er efter et år som
> selvstændig, at jeg modtager de girokort til B-skat ... skylder jeg så skat
> for et helt år ???

Medmindre du har indbetalt noget til skattevæsnet hen over året, ja så
er jeg godt nok bange for at det er hvad du gør.

Ebbe