Skærme
Fijala 3554
Samsung SyncMaster 959 NF
Fra : Gert Vest

Dato : 19-03-03 14:21

Hej alle !

Jeg har lige købt subj.
Utroligt skarpt billede o.s.v.
Men jeg sidder med en fornemmelse af at skærmen/billedet buer indad. Er det
fordi jeg skal vænne mig til den ? Min gamle var en ældre IBM som buede
udaf.
Er der andre som har haft den fornemmelse ? Eller er der noget galt med den
?

MVH

Gert

Fra : Mads Holmer-Jensen

Dato : 19-03-03 14:54

"Gert Vest" <post@gertvest.dk> wrote in message

> Er der andre som har haft den fornemmelse ? Eller er der noget galt med
den

Hvis du ikke er vant til helt flade billedrør, så kræver det måske lidt
tilvænning. Havde det selv på samme måde, da jeg de første par gange brugte
min fars Sony E-400 og senere min 959NF.

Naturligvis lidt svært at svare helt sikkert på, når man ikke kan se din
skærm.

Mads Holmer-Jensen

Fra : Daniel Andersen

Dato : 19-03-03 15:20

> [...]
> udaf.
> Er der andre som har haft den fornemmelse ? Eller er der noget galt med

Min erfaring er at det er helt normalt når man går fra noget buet til noget
fladt - Om et par uger, så prøv at gå tilbage til den gamle - Så kan du
virkelig se hvor buet den er

Fra : Gert Vest

Dato : 22-03-03 10:04

"Gert Vest" <post@gertvest.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> udaf.
> Er der andre som har haft den fornemmelse ? Eller er der noget galt med

Nu har jeg haft den i 4 dage, men jeg syntes stadigvæk den er lige buet
(indad). Kan det være en fejl ?

De gange jeg har set på skærme i buttikerne syntes jeg ikke at jeg har
observeret dette.

GV

Fra : Mads Holmer-Jensen

Dato : 22-03-03 10:36

"Gert Vest" <post@gertvest.dk> wrote in message

> Kan det være en fejl ?

Tja, det er svært at svare på, når man ikke kan se skærmen. Måske du skulle
gå en tur i butikker igen, så du kan sammenligne med andre skærme (både
959NF og andre modeller).

Hvis du når du kommer hjem stadigvæk synes, at din adskiller sig fra de
andre, så må du jo bytte den (forudsat at du har indstillet geometrien
rigtigt selvfølgelig).

Prøv det her program som hjælp til at indstille skærmen:

http://freepctech.com/rode/004.shtml

Mads Holmer-Jensen

Fra : Gert Vest

Dato : 22-03-03 16:08

"Mads Holmer-Jensen" <m.holmer-jensen@fjernstofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:3e7c2e59$0$4350$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> [...]
> rigtigt selvfølgelig).
>
> Prøv det her program som hjælp til at indstille skærmen:

Tak for programmet !

Det hele ser perfekt ud på testprogrammet. Dog buer billedet indad.
Nu er jeg ved at finde ud af hvem der skal tage sig af en klagesag.
Jeg har købt den hos Itbutikken. Er der nogen som ved hvem jeg skal kontakte
? Jeg kan ikke rigtigt finde noget i papirerne.
Er det Itbutikken eller andetsteds ?

GV

Fra : SA

Dato : 22-03-03 16:16

> [...]
kontakte
> ? Jeg kan ikke rigtigt finde noget i papirerne.

Hej Gert.

Du skal ringe til Antaservice, som tager sig af support på Samsung skærme -
Tlf. 80885121.
Du kan også gå ind på www.antaservece.se, vælg det danske flag, vælg
"gaaranti/felanmälan" og vælg monitor osv. osv. Men, ta' lige en snak med
dem først, om hvordan du skal forholde dig - bare for at være på den sikre
side!

/SA

Fra : Martin Petersen

Dato : 22-03-03 16:20

> [...]
kontakte
> ? Jeg kan ikke rigtigt finde noget i papirerne.

Hvis du virkelig mener den er defekt, ville jeg kræve omlevering i
ITButikken. Altså kræve at få en helt ny bytter. Den har du ifølge
forbrugerloven ret til, da den var defekt ved levering.

Hvis du går gennem Antaservice risikerer du at få en brugt skærm.

Men spørg i news:dk.videnskab.jura , hvis du vil have nogle paragraffer at
smide i hovedet på dem.

- Martin

Fra : Sigurd Hansen

Dato : 23-03-03 12:19

"Martin Petersen" <knopfisk@[fjern]vvs.dk> wrote in message news:<b5huus$1h89$1@news.cybercity.dk>...
> [...]
>
> Hvis du går gennem Antaservice risikerer du at få en brugt skærm.
>
> Men spørg i news:dk.videnskab.jura , hvis du vil have nogle paragraffer at

Hvorfor ikke bare ringe til den danske antaservice og spørge dem ?

De må vide det.

Fra : Erik W.

Dato : 23-03-03 13:04

"Gert Vest" skrev....
> [...]
> udaf.
> Er der andre som har haft den fornemmelse ? Eller er der noget galt med

Hej Gert tillykke med din skærm. jJg vil gerne advare dig imod at gøre noget
overilet. Jeg har selv oplevet noget lignende den gang jeg købte min første
Trinitron skærm. Jeg syntes bestemt at den buede kraftigt indad og brugte et
par hundrede kroners porto på at sende den retur. Jeg blev noget slukøret da
jeg senere opdagede at det var noget som gjalt alle trinitronskærme. Du kan
ikke regne med det du ser i butikkrrne, de kan være specielt justeret og
udebaneeffekten kan også have betydning. Jeg fik senere end LG Flattron og
alle folk som kom på besøg sagde at den buede indad. Kort sagt.. den
indadbuende fornemmelse er en naturlig følge af flade skærme.
Dels består fænomenet af synsbedrag, det kan du se ved at selv TFT skærme
kan opleves som buende indad (og det gør de ikke!). Men på CRT skærme er det
desuden et geometrisk fænomen, som opstår når et firkantet billede skal
projiseres på en plan overflade. Det vil helt naturligt give billedet en
form hvor rektanglets sider buer lidt indad.. Prøv at tage et postkort og
hold det op i lyset fra en pære så skyggen falder på væggen. Her vil du også
se rektanglets sider bue en smule indad.

Hvis du oplever at du ikke kan vænne dig til din nye skærm, anbefaler jeg at
du overvejer om denne type fladskærm er noget for dig. Måske skulle du
overveje en TFT skærm istedet for.

Mvh Erik

Fra : Gert Vest

Dato : 23-03-03 17:42

"Erik W." <erik.w@mail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
at
> du overvejer om denne type fladskærm er noget for dig. Måske skulle du

Tak for det uddybende svar.
Så jeg tror jeg følger dit råd og ser tiden an.
Jeg har fundet ud af når jeg kommer et stykke længere tilbage, så forsvinder
fornemmelsen.
Så jeg håber det går væk med tiden. Det er nemlig en fænæmonal skærm til
mange ting.

Igen, tak for svaret.

GV

Fra : Madsen

Dato : 23-03-03 13:19

Daniel Andersen skrev:

> Min erfaring er at det er helt normalt når man går fra noget buet
> til noget fladt

Da jeg skiftede til en 100 % flad CRT (Sony) havde jeg også en svag
fornemmelse af at billedet buede indad, men det varede ganske kort.
I løbet af nogle timer var fornemmelsen forsvundet. Min forrige
skærm var ikke flad, så jeg går ud fra at det er derfor. Det skal
øjnene lige vænne sig til.

Hvis skærmen blive ved med at bue indad, så kan årsagen være det
fænomen som Sony har beskrevet på følgende link:
<http://www.sony.com.hk/Electronics/cp/tech_display.htm>

Madsen.

Fra : Gert Vest

Dato : 23-03-03 17:45

> [...]
>
> Hvis skærmen blive ved med at bue indad, så kan årsagen være det
> fænomen som Sony har beskrevet på følgende link:

Mange tak ! Jeg kan se det ikke er et unormalt fænomen.

GV

Fra : Gert Vest

Dato : 23-03-03 19:57

> [...]
> udaf.
> Er der andre som har haft den fornemmelse ? Eller er der noget galt med

Tjaee, mere var det ikke !

Efter at have justeret skærm i flere timer, fik jeg finjusteret lidt på
pincushion. Det hjalp gevaldigt.
Den er bare meget fintfølende med justeringen, det er ikke meget der skal
til for át det ser underligt ud.
Så nu ser det meget fint ud. Og skærmen er helt superduper.

Tak for hjælpen alle.

GV