Explorer, (i)frames og sessions
Fra : Hintzmann

Dato : 19-03-03 11:39

Hej NG

Jeg har et problem med Explorer og (i)frames.

Problemet er at hver gang man man linker til en ASP-fil på en anden server,
startes der en ny session op med Explorer.

Jeg havde forventet at første gang startes der en nye session op, men
efterfølgende gange bibeholdes det samme sessionID, ligesom i Mozilla og
Opera.

Jeg har lavet 2 test eksempler her:
http://users.cybercity.dk/~dsl58854/testcenter/tes/iframe/frame.html
http://users.cybercity.dk/~dsl58854/testcenter/tes/iframe/iframe.html

Noget jeg har lagt mærke til i Explorer er at hvis jeg åbner link a eller b
i et nyt vindue og lukker det igen, så virker linksne i (i)framen som jeg
havde forventet.

- Hvordan kan jeg undgå at der ved Explorer startes nye sessions op ?
- Er problemet en kendt fejl i Explorer ?
- Kan det være en opsætnings fejl på serveren ?

NB Jeg har kun testet det på MSIE6 (win2k) men på 2 forskellige maskiner.

Pft.
Hintzmann

Fra : fiduusen.dk

Dato : 19-03-03 12:06

Det ser ud til at siden du linker til ligger på et andet domain ?

Fra og med IE 6.0 er Third-party Cookies sat til at blokere (Cookies fra et
anden domain), dette betyder at sessionID genereres på ny, næste gang du
kommer forbi siden.

i IE 5.5 var dette default tilladt, men kunne slås fra - nu er det altså
omvendt.

Træls i mange situationer, men er en sikkerhed imod andre kan "overtage en
Session" - i IE 6.0 kan du klikke på det lille ikon nede i status-bar'en
(øjet + stopskiltet) og tillade cookies fra sitet, det kræver desværre at
alle brugere der skal køre sitet, skal gøre dette. Så hvis det er et
public-site er det ikke løsningen

Du kunne istedet overføre url-parametre til siden f.eks. session-id fra dit
hoveddomain - og gemme session-variable i en db på underdomainet

mvh
Bjarne D.
www.fiduusen.dk

Fra : Hintzmann

Dato : 20-03-03 08:08

"fiduusen.dk" <no@mail.please> skrev i en meddelelse
> Det ser ud til at siden du linker til ligger på et andet domain ?

Jep, det er til et andet domain.

[snip]

> Du kunne istedet overføre url-parametre til siden f.eks. session-id fra
dit
> hoveddomain - og gemme session-variable i en db på underdomainet

Jeg må prøve at se om jeg kan finde på noget med cookie-less sessions.

Tak for hjælpen Bjarne

Hintzmann