punkt fundament til nyt hus
Fra : klaus nielsen

Dato : 19-03-03 00:22

hej
jeg går i bygge tanker, jeg vil lave så meget som muligt selv. og mest
muligt i træ. men jeg vil gerne have huset hævet, så det nærmest svæver ca
en ½ meter over jorden. jeg spekulerede så på punktfundamenter med indstøbt
stålbeslag, så man kan spænde bjælker osv fast på dem.
planen var ar det helt/delvist skulle kunne forhindre fugt og evt mus i at
trænge ind. og for at kunne vedligeholde træværket nedefra..
jeg regner med at huset bliver på ca 150 m2 i grundareal. men hvor tæt skal
bundamenterne stå og hvor dybt. og hvor store skal de være for at for at
blive stående stabilt ?
er der nogen uheldige egenskaber ved punktfundamenter man skal tage højde
for ??
på forhånd tak

klaus nielsen
klaus_nielsen@tdcspace.dk
vfr750 og xl600r

Fra : Lars M. Pedersen

Dato : 19-03-03 14:50

"klaus nielsen" <klaus_nielsen@tdcadsl.dk> wrote in

> [...]
> muligt i tr‘. men jeg vil gerne have huset h‘vet, s† det n‘rmest
> sv‘ver ca en « meter over jorden. jeg spekulerede s† p†
> punktfundamenter med indst›bt st†lbeslag, s† man kan sp‘nde bj‘lker
> osv fast p† dem. planen var ar det helt/delvist skulle kunne forhindre
> fugt og evt mus i at tr‘nge ind. og for at kunne vedligeholde
> tr‘v‘rket nedefra.. jeg regner med at huset bliver p† ca 150 m2 i
> grundareal. men hvor t‘t skal bundamenterne st† og hvor dybt. og hvor
> store skal de v‘re for at for at blive st†ende stabilt ?
> er der nogen uheldige egenskaber ved punktfundamenter man skal tage

Hej Klaus

Gør Det Selv havde en artikel om det for nogen tid siden. Jeg tror, at det
var i 2000. I projektet blev der bygget træhus på ca 100 m2 på
punktfundament. Så vidt jeg husker, var der rigtig mange betonpæle, noget
med 1 pr m2, og de skal alle ned i frostfri og bæredygtig dybde.

Hvis formålet er at kunne komme til konstruktionen nedefra, så kunne du jo
også lave et randfundament og krybekælder.

Venligst
Lars

Fra : fisherprice

Dato : 04-06-03 13:11

> men hvor tæt skal
> bundamenterne stå og hvor dybt. og hvor store skal de være for at for
at
> blive stående stabilt ?

Man kan vel ikke helt sige hvor tæt de skal stå. Det kommer helt an på
jordens beskaffenhed i området, belastningen fra huset og meget mere.
Med andre ord, der skal en beregning til!

http://www.kandu.dk/