Nyanlagt rosenbed
Fra : Knud Langelund

Dato : 18-03-03 16:06

Hvordan forbereder man jorden til et nyt rosenbed?

Vi har tænkt os at blande jorden (sandjord) med hestegødning. Er dette
forkert eller er der andre muligheder?

mvh.

Knud

Fra : SB

Dato : 18-03-03 17:29

"Knud Langelund" <knudl@worldsonline.dk> skrev i en meddelelse
> Hvordan forbereder man jorden til et nyt rosenbed?
>
> Vi har tænkt os at blande jorden (sandjord) med hestegødning. Er dette
> [...]

Hænger lige på med et tillægs-spørgsmål.
Kan man ikke grave den gamle jord væk, ved et gammel rosenbed, og erstatte
det med nyt, for at få nye roser til at gro der.
Hvis man kan, hvor dybt skal man så grave den gamle jord væk

Søren

Fra : Frederiksen

Dato : 18-03-03 20:24

> [...]
> det med nyt, for at få nye roser til at gro der.
> Hvis man kan, hvor dybt skal man så grave den gamle jord væk

Det kan man godt, og du skal grave ca ½ m af, og ½ m ud fra roserne.

Mvh Maria

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 18-03-03 21:21

On Tue, 18 Mar 2003 16:05:49 +0100, "Knud Langelund"
<knudl@worldsonline.dk> wrote:

>Hvordan forbereder man jorden til et nyt rosenbed?
>
>Vi har tænkt os at blande jorden (sandjord) med hestegødning. Er dette
>forkert eller er der andre muligheder?

Hestegødning er godt. Men jeg foretrækker at ligge det i et lag oven på
jorden og lade det formulde, i stedet for at blande det i jorden.

http://www.gartneriet.dk
Lær af andres fejl
- du lever alligevel ikke længe nok til selv at prøve dem alle.

Fra : Jakob Bock

Dato : 18-03-03 21:25

Mads Lie Jensen skrev:

> Hestegødning er godt. Men jeg foretrækker at ligge det i et lag oven på
> jorden og lade det formulde, i stedet for at blande det i jorden.

Seriøst? Det er min erfaring, at selve hestegødningen bliver meget
hård, når den får lov til at tørre ud, og derfor heller ikke rigtigt
nedbrydes -- i hvertfald ikke hurtigt nok.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 18-03-03 22:05

On Tue, 18 Mar 2003 21:24:49 +0100, Jakob Bock <jakob.bock@mail.dk>
wrote:

>Seriøst? Det er min erfaring, at selve hestegødningen bliver meget
>hård, når den får lov til at tørre ud, og derfor heller ikke rigtigt
>nedbrydes -- i hvertfald ikke hurtigt nok.

Det er jo lidt smag og behag - de sidste to år har jeg brugt
hestegødning mellem hindbærrene - lige så meget for at holde ukrudtet
væk som for at gøde dem. Det formulder fint i løbet af sommeren. Jeg har
ikke oplevet at det bliver hårdt, det skyldes måske at der er lidt
skygge under hindbærrene.

Egentlig ville jeg nok endda foretrække at kompostere hestegødningen
inden jeg smed det ud mellem blomsterne...

Roser skal jo alligevel sættes så tæt at de dækker jorden rimeligt,
rosenplanter er ikke specielt pæne, det er blomsterne der er.

Fra : Jakob Bock

Dato : 18-03-03 22:28

Mads Lie Jensen skrev:

> [...]
> væk som for at gøde dem. Det formulder fint i løbet af sommeren. Jeg har
> ikke oplevet at det bliver hårdt, det skyldes måske at der er lidt

Har det så været helt frisk hestegødning, eller har den været delvist
omsat? Vi brugte sidste år noget hestegødning, som til dels var noget
sort vådt snask, til nogle forhøjede græskarbede, og her ligger der
stadigvæk hårde klumper af gødning i overfladen.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 19-03-03 07:43

On Tue, 18 Mar 2003 22:27:34 +0100, Jakob Bock <jakob.bock@mail.dk>
wrote:

>Har det så været helt frisk hestegødning, eller har den været delvist
>omsat? Vi brugte sidste år noget hestegødning, som til dels var noget

Det var helt frisk.