Gammelt gulv
Fra : Jesper Christensen

Dato : 18-03-03 13:06

Hej

Jeg har et gammelt trægulv fra omkring 1900, men det jeg gerne vil
vide, er hvad hedder der man til tider fylder ud med imellem
brædderne, jeg behøver nok ikke fortælle at der er mere end 1mm mellem
brædderne, efter 100 år så bliver det til lidt mere.. Jeg kan se at
der har været fyldt ud mellem brædderne før, noget sort noget...

På forhånd tak for hjælpen

med venlig hilsen
Jesper

Fra : Peter Schrøder

Dato : 19-03-03 09:21

"Jesper Christensen" skrev
> [...]
> brædderne, efter 100 år så bliver det til lidt mere.. Jeg kan se at
> der har været fyldt ud mellem brædderne før, noget sort noget...

Det er møg, lak og gulvvask, som har sat sig i fugerne gennem
tiden.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Jesper Christensen

Dato : 21-03-03 01:36

On Wed, 19 Mar 2003 09:21:26 +0100, Peter Schrøder <nospample@se>
wrote:

>"Jesper Christensen" skrev
>
>Det er møg, lak og gulvvask, som har sat sig i fugerne gennem
>tiden.

Hmm, så kunne det være jeg skulle prøve at gøre lidt rent

Men er der slet ikke noget som er skabt til det formål at fulde, de
ret store, fuger ud med ?

Fra : Peter Schrøder

Dato : 20-03-03 08:30

"Jesper Christensen" skrev
> Hmm, så kunne det være jeg skulle prøve at gøre lidt rent

Det har næppe den helt store effekt i fugerne
100 års trafik og måske 10x lak og bonevoks og ?.
Jeg synes de sorte fuger klæder et gammelt gulv, og
man er også begyndt at lave laminatgulve med
indbyggede sorte fuger, har jeg set.

> Men er der slet ikke noget som er skabt til det formål at fulde, de
> ret store, fuger ud med ?

Jo, det må der være. Skibsdæk af træ er fuget med noget
sort stads, som må være lagt i med vilje. I gamle
dage brugte man værk med tjære, men idag bruger
man sikkert noget silikone-noget (rent gæt)
Hvad med en to-komponent lak iblandet sort pigment, lagt
i fugerne med fugepistol? Det skulle jo gerne kunne slibes
bagefter.

Fra : Jesper Christensen

Dato : 21-03-03 10:50

On Thu, 20 Mar 2003 08:30:28 +0100, Peter Schrøder <nospample@se>
wrote:

> [...]
>Hvad med en to-komponent lak iblandet sort pigment, lagt
>i fugerne med fugepistol? Det skulle jo gerne kunne slibes

Det lyder faktisk ikke helt tosset, den tror jeg lige jeg vil afprøve
på et udvalgt sted...

Mange tak for idéen

Fra : Peter Schrøder

Dato : 20-03-03 15:40

"Jesper Christensen" skrev
> Det lyder faktisk ikke helt tosset, den tror jeg lige jeg vil afprøve
> på et udvalgt sted...

Det med den to-komponente lak var jo naturligvis
fordi alm. lak ikke vil tørre under de omstændigheder.
Vær opmærksom på at den skal kunne tørre selv om
den bliver lagt i en "pølse". Araldit vil sikkert fungere
fint, men det bliver nok temmeligt dyrt...

> Mange tak for idéen

Velbekomme. Det er altid rart at få andre til
at afprøve ens teorier

Fra : Ukendt

Dato : 20-03-03 23:34

> Jo, det må der være. Skibsdæk af træ er fuget med noget
> sort stads, som må være lagt i med vilje. I gamle
> dage brugte man værk med tjære, men idag bruger
> man sikkert noget silikone-noget (rent gæt)

Ganske rigtigt kan man få noget sådant i byggemarkedet i en almindelig
patron - dog er det ret dyrt ( omkr. 100 kr/stk, hvis jeg husker ret). Ret
effektivt er det: Det svinder ikke meget ved tørring, det kan pudses med
sandpapir efter hærdning og det er utrolig elastisk, så der ikke kommer nye
revner med tiden. Oftest kradser man fugen op først med en overfræser.
Nej, jeg forhandler det ikke, men har en enkelt gang brugt det til en
dragkiste, hvor egen krøb godt ved tørring.

Tomas