maling af eternit tag
Fra : shs

Dato : 18-03-03 12:41

Hej,
Er der nogle som har erfaring med dette - jeg tænker på

- hvor længe holder det sig pænt ?
- er der forskel/har I konkrete erfaringer med mailingerne - Sadolin,
Pingvin, Borup...?
- hvad koster det ved et firma kontra gør-det selv ?
- er der nogle som evt. udlejer den mobile børste,som jeg har set i
reklamer, så jeg ikke skal blive lam i armene af en fejekost ?
- giver det mindre mos efter en behandling ?

Mvh.
Stefan

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 20-03-03 16:47

"shs" <shs@shs.dk> skrev i en meddelelse

> Er der nogle som har erfaring med dette - jeg tænker på
>
> - hvor længe holder det sig pænt ?

Jeg malede vores tag i 97-, på solsiden er det som den dag jeg var færdig.
På nordsiden er det derimod blevet grønt af alger, ikke mos,lav.

> - er der forskel/har I konkrete erfaringer med mailingerne - Sadolin,
> Pingvin, Borup...?

Vi købte det billigste som Bilka havde på tilbud, jeg kan godt se nu at jeg
oxo skulle have købt noget Atamon og hældt i :). Det virker som
"alge-middel", det skal siges at der kom i grunderen, så det er nog derfor
vi ingen mos-angreb har.

> - hvad koster det ved et firma kontra gør-det selv ?

Afhænig af om du skal leje noget gear, spare du let 20-30 kkr. Der er ret
meget forarbejde hvis det skal gøres ordentligt, OG HUSK NU AT DU IKKE MÅ
HØJTRYKSRENSE, el. bruge stålbørste på ETERNIT, med mindre det er et af de
lukkede agregater. Jeg støvsugede taget først så jord,sand kom væk!, så blev
det vasket ned med en kloropløsning, så blev det grundet, og tilslut 3 lag
dækmaling- nordsiden fik 4. Det skal siges at jeg benyttede en alm.
kalk-kost, ikke sprøjte, men det vil jeg prøve når jeg skal til at fjerne
alger.

> - giver det mindre mos efter en behandling ?

Det er jo formålet :). Men hvis du ikke laver et ordentligt forarbejde,
afrensning,grunding, kan du lige så godt lade være. Mossen vil stå højt og
flot næste år.
PS. Du skal sørge for at der er samme "produktionskode" på ALT malingen, så
det kommer fra samme coli,produktion. For der er små nuance-forskelle, og
det ser ud af H.... til hvis det har 3 nuancer af brunt,rødt etc.

Fra : Ole Jensen

Dato : 24-03-03 11:09

> PS. Du skal sørge for at der er samme "produktionskode" på ALT malingen, så
> det kommer fra samme coli,produktion. For der er små nuance-forskelle, og
> det ser ud af H.... til hvis det har 3 nuancer af brunt,rødt etc.

Eller blande forskellige produktioner i en stor spand/balje, så man har
til en tagflade.