brændeovn og centralvarmeanlæg
Fra : albert

Dato : 17-03-03 19:55

Lige inden i griner for meget over mig, så lad mig starte med at jeg
indrømme at jeg er nærig, og at jeg gerne prøver at gøre tingene selv...

Jeg har luret på en måde at nedbringe varmeudgiften på. Den er nu ikke så
stor (ca 1000l/år til 105kvm hus anno 1871), så det er vist fint nok. Nu er
i så igang med at inddrage 1. salen = +55kvm.

Grunden til at vi hidtil har kunnet holde så lav varmeudgift er, at vores
brændeovn har arbejdet på højtryk. Det bliver lidt sværre for den nu, hvor
førstesalen kommer på. Vi har snakket om flere løsninger til at få varmen
herop, heriblandt luftsugning fra stue til de tre rum deroppe. Meeen et
eller andet sted er det lidt for storm-p i mine ører.

Derfor : Der er nu kommet brændeovne med vandtank som kobles på
centralvarmeanlæget. Varmen kan dermed transporteres ud i radiatorer, som
der er i hvert rum. Problemet er blot prisen!

For det første kender jeg kun til Titan (kender i andre fabrikater?)
For det andet er min nuværende brændeovn ret effektiv (6-8kw fra Heta til
9000kr for to år siden)

Min tanke er derfor: Er det så kompliceret at man absolut skal betale
20-30.000 for en sådan brændevn, eller er der noget i vejen for ex. at
svejse en stor flad kedel bagpå brændeovnen ?

Med i overvejelserne skal også at vi overvejer et eller andet billigt
solvarme system, og dermed får vi jo så en stor vandbeholder...

Kom frisk med gode ideer, erfaringer og visioner!

Mvh Albert

Fra : jess

Dato : 17-03-03 21:44

køb dig en træpille ovn. og lav en blæser i loftet til første salen

jeg har et hus fra 82" på 315 kvm. hvor af de 60 er kælder og ikke er
opvarmet.
jeg bruger ikke elvarme længere. og har indtil nu brugt 3200 kg. piller a.
kr. 1.40
siden lige før efterårs ferien.

min ovn er en extra flamma på 7.5 kw (kr. 16ooo.-)

mvh.

Jess

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 17-03-03 22:54

"jess" <reinbach@nyka.dk> wrote in message
> køb dig en træpille ovn. og lav en blæser i loftet til første salen

Hvorfor ikke en træpille ovn med vandtank? De er da ikke så meget dyrere.

> jeg har et hus fra 82" på 315 kvm. hvor af de 60 er kælder og ikke er
> opvarmet.

Jeg har 170 kvm fra 80.

> jeg bruger ikke elvarme længere. og har indtil nu brugt 3200 kg. piller a.
> kr. 1.40
> siden lige før efterårs ferien.
>
> min ovn er en extra flamma på 7.5 kw (kr. 16ooo.-)

Min er en Ecofire mini lux fra Titan. (25000,-)

\MK

Fra : Funky

Dato : 18-03-03 09:05

> Min er en Ecofire mini lux fra Titan. (25000,-)

Hej Morten

Jeg har også kig på sådan en.

Lige et par spørgsmål:

Larmer den når den tager piller ind (den brænder vel ikke alle 18kg piller
af på en gang) ?

Sviner / oser / støver den på samme måde som en alm brændeovn?

MVH Frank

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 18-03-03 19:50

"Funky" <dick@worldonline.dk> wrote in message

> Lige et par spørgsmål:
>
> Larmer den når den tager piller ind (den brænder vel ikke alle 18kg piller
> af på en gang) ?

Man kan da godt høre den, men larmer nej. Det er ikke sådan at det siger
klik klak som på andre billigere ovne.

> Sviner / oser / støver den på samme måde som en alm brændeovn?

Nej, nej og nej.

Sviner: Den er fuldstændig tæt, så der kan ikke komme noget ud nogen steder.
(100 % fra luftindsugningen til skortstens afgangen)

Oser: Den laver total forbrændning, så nej der kommer ikke engang hvid røg
fra den. Fx i Italien hvor den laves er det tilladt at bruge den i et telt
uden skortsten!

Støver: Det eneste støv der kan fremkomme er hvis du tømmer posen med
træpiller for hurtigt ned i kammeret.

Jeg er mere end glad for min.

\MK

Fra : Frederiksen

Dato : 17-03-03 22:06

> førstesalen kommer på. Vi har snakket om flere løsninger til at få varmen
> herop, heriblandt luftsugning fra stue til de tre rum deroppe. Meeen et
> eller andet sted er det lidt for storm-p i mine ører.

En mulighed er at købe en stump rør af den slags, der normalt bruges til
genvex eller varmeflytning. Så laver du et fint hul i nærheden af
brændeovnen, og en rist på oversiden - varme søger opad, så på den måde vil
varmen flytte sig selv. Skal forfines efter forholdene.

> Min tanke er derfor: Er det så kompliceret at man absolut skal betale
> 20-30.000 for en sådan brændevn, eller er der noget i vejen for ex. at
> svejse en stor flad kedel bagpå brændeovnen ?

Næ, men det bliver nok ikke så kønt.

Mvh Maria