Hvilken fisk?
Fra : Jan

Dato : 17-03-03 18:21

Hej ng

Jeg har lige fundet en fisk i strandkanten som jeg ikke har set før, og nu
vil jeg jo s'følig gerne vide hvad det er for en størrelse. Den ser ud som
følger : sort hoved og ditto øjne og sort savtakket rygfinne. Ryg og bug var
meget symmetriske, selve kropformen kan minde lidt om en tun, dog kun ca 35
cm lang, forrest på bugen er den grå.
Det er ved at være lidt for mørkt til at jeg kan tage et billede af den, men
jeg håber at der er en der ved hvad det er for en.

--
/ Jan

* There are 10 types of people, those who understand binary and those who
don't *

Fra : Jan Bachman

Dato : 17-03-03 19:37

> [...]
>Det er ved at være lidt for mørkt til at jeg kan tage et billede af den, men
>jeg håber at der er en der ved hvad det er for en.

Jeg gætter på en hestemakrel.

Her er en masse billeder:
http://www.skagen-havfiskeklub.dk/fisk/fiskearter.html

/Jan

Fra : Jan

Dato : 17-03-03 21:13

Jeg har fundet ud af hvad det er for en. Det var en stenbider, sådan en ka´l
havde jeg ikke set før. Det forklarer også at den var skåret op, et L-formet
snit ned bag nakken og bagud, formentlig for at tage rognen ud, som skulle
være det eneste der er noget ved at spise, medmindre man røger den. Men
alligevel ikke særlig god lystfiskerhumor at smide en hel fisk i vandkanten!
Den er næsten magen til denneher
http://web.ukonline.co.uk/aquarium/pages/lumpsucker.html
Ganske spøjs fisk alligevel..

/Jan

Fra : Niels Damsgaard-Søre~

Dato : 17-03-03 21:48

Hej Jan. Der er 2 "slags" stenbidere, hunnen kaldes kvabso og er 2-3 gange
større end hannen og nærmest blåsort. I flg. sagens natur er det den der er
rogn i. Rognen kan saltes og bliver til udmærket kaviar. Hannen ( den har
også et navn som jeg ikke lige kan komme på ) er mindre og ret
farvestrålende. De fleste, mig iberegnet, bryder sig ikke om den som
spisefisk, men nogen, bld.a. min far, regner den for en meget fin spisefisk.
Der findes ældre opskrifter, noget med eddike, øl eller andet for at gøre
den mindre sjasket, kenderne steger den vist bare. I øvrigt er den ingen
sportsfisk, det meste af året sidder den fastsuget på en sten og rører sig
ikke. Om foråret svømmer den ind på lavere vand for at gyde og bliver så i
en måneds tid taget i skrubbegarnene.
MVH Niels

Fra : vm acoustics

Dato : 18-03-03 08:36

Hunnen giver rogn og det er hannen man røger. Så hunnen bliver altid smidt
ud efter at rognen er fjernet.
mvh
Lars

Fra : Congobi

Dato : 18-03-03 14:57

Hvorden hulen kan du bilde dig ind at sammenligne den kropsform med en tun??
Der var vist ret mørkt!!

SonB.
Surrender is not an option... Never cut the line!!

Fra : Jan

Dato : 18-03-03 18:16

"Congobi" <congobi@miba.auc.dk> skrev i en meddelelse
> Hvorden hulen kan du bilde dig ind at sammenligne den kropsform med en
tun??
> Der var vist ret mørkt!!

Så er det godt Son, din møghund, Jeg skulle lige til at kode dit
skodprogram, men det behøver jeg da ikke alligevel nu!