Er det her en hub?
Fra : Jimmy

Dato : 17-03-03 16:14

Hej

Jeg har brug for et netkort, der har fire separate porte.

Dette netkort:

XNET 10/100 Mbit PCI kort med 5 10/100Mbit porte
http://www.x-net.com.tw/product.asp?p_no=A1&i_no=A100012
http://www.prc-data.dk/ProduktLinkFrame.asp?produktId=4353200

har fire porte, men jeg er i tvivl om, hvorvidt det er en hub eller hvad det
er.

Jeg skal bruge det til en firewall på Linux og har derfor brug for at kunne
give hver port sit eget interface (eth0, eth1 osv)

Ved I, om det er muligt med ovenstående kort?

Mvh
Jimmy

Fra : Dennis Friis

Dato : 17-03-03 16:30

"Jimmy" <nyhedsgruppe@get3_erstat_3_med_2_net.dk> wrote in message
[snip]
> har fire porte, men jeg er i tvivl om, hvorvidt det er en hub eller hvad
det
> er.

Det er en hub

> Jeg skal bruge det til en firewall på Linux og har derfor brug for at
kunne
> give hver port sit eget interface (eth0, eth1 osv)
>
> Ved I, om det er muligt med ovenstående kort?

Det er ikke muligt. for 369 kroner kan du sagtens få et par netkort eller 3
i stedet.

--
Vh
Dennis Friis

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 17-03-03 17:26

Jimmy wrote:
> [...]
> http://www.prc-data.dk/ProduktLinkFrame.asp?produktId=4353200
>
> har fire porte, men jeg er i tvivl om, hvorvidt det er en hub eller hvad det

Ret beset er det en switch, så vidt jeg lige kan se.

> Jeg skal bruge det til en firewall på Linux og har derfor brug for at kunne
> give hver port sit eget interface (eth0, eth1 osv)
>
> Ved I, om det er muligt med ovenstående kort?

Det er det ikke.
Kortet du kunne være interesseret i, er et Dlink DFE-580TX (og DFE-570TX
for den sags skyld.).

De er dog noget dyrere end en flok separate netkort.

Både 570'eren og 580'eren fungerer fint med Linux (drivere: sundance og
tulip).

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Jimmy

Dato : 17-03-03 18:07

> Det er det ikke.

Herligt - Så sparede jeg de penge!

> Kortet du kunne være interesseret i, er et Dlink DFE-580TX (og DFE-570TX
> for den sags skyld.).

Dem checker jeg ud.

> De er dog noget dyrere end en flok separate netkort.

Helt enig.
Jeg har bestilt nogle 2U-kabinetter og der er derfor ikke plads til mere end
tre PCI-kort.
Mit MB har ikke VGA, så den ene port er taget.

Det efterlader to til netkort.

> Både 570'eren og 580'eren fungerer fint med Linux (drivere: sundance og
> tulip).

Det er super.
Så må jeg jeg betale det mere eller bestille et 3U (Og dermed flere penge i
hostinggebyr pga mere plads)

Takker for de hurtige og højst brugbare svar.

mvh
Jimmy

Fra : Flemming Holm Jensen

Dato : 18-03-03 10:46

"Steen Suder, privat" wrote:

> Ret beset er det en switch, så vidt jeg lige kan se.

Nej. Det ER en hub. Men det er en "switching hub" - altså en hub der kan
køre med forskellig hastighed på portene på samme tid, men stadig har
hub'ens opførsel - al trafik ud på alle porte.

Venligst
Flemming

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 18-03-03 12:06

In dk.edb.hardware, Flemming Holm Jensen <fhj@musik.auc.dk> says...
> Nej. Det ER en hub. Men det er en "switching hub" - altså en hub der kan
> køre med forskellig hastighed på portene på samme tid, men stadig har
> hub'ens opførsel - al trafik ud på alle porte.

Sådan en hub som du beskriver hedder ikke en switching hub.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Flemming Holm Jensen

Dato : 18-03-03 13:04

"Jesper G. Poulsen" wrote:

> In dk.edb.hardware, Flemming Holm Jensen <fhj@musik.auc.dk> says...
>
> Sådan en hub som du beskriver hedder ikke en switching hub.

OK. Hvad hedder den så? Og hvad er så en switching hub?

Venligst
Flemming

Fra : Leony

Dato : 18-03-03 14:48

http://www.webopedia.com/TERM/S/switching_hub.html

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Flemming Holm Jensen

Dato : 18-03-03 15:29

Leony wrote:

> "Flemming Holm Jensen" <fhj@musik.auc.dk> skrev i en meddelelse

> http://www.webopedia.com/TERM/S/switching_hub.html

http://net-faq.dk/faq.pl?get=hub

He he..
Jeg gi'r mig ikke helt godvilligt.
"Switching Hub" dækker åbenbart over flere forskellige ting.

Kendetegnet for en hub er, at den sender al trafik til alle porte.
Derfor mener jeg at betegnelsen "switching hub" dækker over noget, som
stadig er en "hub", og stadig opfører sig som en sådan. Blot kan den
blande forskellige hastigheder på portene - derfor også kaldet en
"dual-speed hub".

En "switching hub" som kun sender trafik til den rigtige port, er jo i
bund og grund blot en "switch". Derfor er jeg klart imod at kalde den
for en hub, fordi den laver ikke "hub-arbejde".

Venligst
Flemming

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 18-03-03 16:15

In dk.edb.hardware, Flemming Holm Jensen <fhj@musik.auc.dk> says...
> http://net-faq.dk/faq.pl?get=hub

Der står nøjagtigt det samme.

> for en hub, fordi den laver ikke "hub-arbejde".

Hvad er det liiige ordet 'hub' betyder?

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 19-03-03 17:50

Jesper G. Poulsen <ms2mogens@ingen steder.dk> wrote in

> Hvad er det liiige ordet 'hub' betyder?

en hub er en multiport repeater, den repeater altså et indkommende
signal ud på alle portene

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk ::...
http://hs235.dk/cracks - http://susie.dk/

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 19-03-03 20:43

In dk.edb.hardware, Henrik Stidsen <idontwantnospam@hs235.dk> says...
> en hub er en multiport repeater, den repeater altså et indkommende

Hub er det engelske ord for 'nav'.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 21-03-03 00:10

> Hub er det engelske ord for 'nav'.

Sikkert, men det har ik så meget med hardware-tingen der hedder "hub"
at gøre...

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk - http://hs235.dk ::...
"You know the world is going crazy when the best rapper is a white

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 21-03-03 18:02

In dk.edb.system.unix, Henrik Stidsen <idontwantnospam@hs235.dk> says...
> Sikkert, men det har ik så meget med hardware-tingen der hedder "hub"
> at gøre...

Jo, det har det lige netop.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 21-03-03 21:20

> Jo, det har det lige netop.

Så iorden.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 22-03-03 09:05

In dk.edb.system.unix, Henrik Stidsen <idontwantnospam@hs235.dk> says...
> Så iorden.

Det ville være lettere at se sammenhængen, hvis EDB-hub's var runde

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 18-03-03 16:17

In dk.edb.hardware, Flemming Holm Jensen <fhj@musik.auc.dk> says...
> http://net-faq.dk/faq.pl?get=hub

Fandt lige dette:
http://www.webopedia.com/TERM/h/hub.html

Fra : Kenneth Kristensen

Dato : 18-03-03 18:00

Flemming Holm Jensen wrote:

> Nej. Det ER en hub. Men det er en "switching hub" - altså en hub der kan
> køre med forskellig hastighed på portene på samme tid, men stadig har
> hub'ens opførsel - al trafik ud på alle porte.

Hvordan vil du få det til at virke?
10Mbps kortene vil ikke fatte en flamende fjert, da trafikken jo er
100Mbps (og vice versa)

--
/kenne
Make it idiot-proof and someone will build a better idiot.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 18-03-03 18:48

In dk.edb.system.unix, Kenneth Kristensen <kenne@control.auc.dk> says...
> Hvordan vil du få det til at virke?

Der bliver bridged mellem de to segmenter.

Fra : Kent Friis

Dato : 18-03-03 20:54

Den Tue, 18 Mar 2003 17:59:59 +0100 skrev Kenneth Kristensen:

>Hvordan vil du få det til at virke?
>10Mbps kortene vil ikke fatte en flamende fjert, da trafikken jo er
>100Mbps (og vice versa)

Som også beskrevet et andet sted - en 10mbit hub og en 100mbit hub
forbundet vha. en to-ports switch, samlet i en kasse. Derfor udtrykket
"switching hub". Det skulle sagtens kunne lade sig gøre at lave det så
alle portene kan autosense om de skal køre på 10- eller 100mbit hub'en.

En sælger ville aldrig kalde en switch for en switching-hub, da det
antyder at det er en billigere/dårligere løsning end en rigtig switch.
Ovennævnte konstruktion ville en sælger derimod ikke have noget problem
med at kalde switching hub, da det også signalerer en dyrere/bedre
løsning end en hub (når nu man ikke har råd til en rigtig switch).

Derfor går jeg stærkt ud fra at det er denne konstruktion der er tale
om, når man ser udtrykket switching hub i en annonce.

Mvh
Kent
--
What was your username?
<Clicketyclick> - B.O.F.H.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 18-03-03 21:30

In dk.edb.hardware, Kent Friis <leeloo@phreaker.net> says...
> "switching hub". Det skulle sagtens kunne lade sig gøre at lave det så
> alle portene kan autosense om de skal køre på 10- eller 100mbit hub'en.

Ja, sådan en har jeg. Det er dog stadig en hub og _kun_ en hub.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 18-03-03 17:10

Jesper G. Poulsen <ms2mogens@ingen steder.dk> writes:
> In dk.edb.hardware, Flemming Holm Jensen <fhj@musik.auc.dk> says...

> Sådan en hub som du beskriver hedder ikke en switching hub.

Jeg ville kalde den en kasse med to hubs og en 2-ports switch. Ja, den
slags findes skam.

Det er i øvrigt vist mig der har prøvet at skrive en opklaring af det,
efter min bedste overbevisning, dårlig udtryk "switching hub" på
net-faq.dk.

Problemet er at "switching hub" er tvetydigt. I nogle sammenhænge
dækker det over det vi normalt kalder en "switch", i andre sammenhænge
dækker det over sådan en dims som Flemming beskriver. Det kommer
naturligvis af at "hub" har to betydninger.

1. Nav, altså et samlingspunkt for forbindelser. Det er denne
betydning der bruges når "switching hub" skal forstås som
"switch".

2. Multiport repeater. Det er denne sammenhæng der bruges når
"switching hub" skal forstås som sådan en dims Flemming beskriver.

--
Jacob - www.bunk.cc
This is now. Later is later.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 18-03-03 21:08

leeloo@phreaker.net (Kent Friis) writes:

> Derfor går jeg stærkt ud fra at det er denne konstruktion der er tale
> om, når man ser udtrykket switching hub i en annonce.

Der tager du desværre fejl. Den bruges også ofte om dumme L2
switche. Vi har ført lange diskussioner over emnet ovre i
news:dk.edb.netvaerk. Se blandt andet
<http://groups.google.com/groups?hl=en&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&th=238f9dfa71a4f21b&seekm=m3ae2mkn8l.fsf%40paven.bunk.cc#link10>.

--
Jacob - www.bunk.cc
I like your game but we have to change the rules.

Fra : Kent Friis

Dato : 18-03-03 21:39

Den Tue, 18 Mar 2003 21:07:54 +0100 skrev Jacob Bunk Nielsen:

>Der tager du desværre fejl. Den bruges også ofte om dumme L2
>switche. Vi har ført lange diskussioner over emnet ovre i
> [...]

Påstår du at sælgere kan finde på at kalde en 800-kroners switch
for en switching hub, så kunden kun vil give 300kr for den, da den
ikke (lyder til) er meget bedre end hub'en til 150?

Mvh
Kent
--
If you think about it, Windows XP is actually the OS that
started as "Microsoft OS/2 NT 3.0"

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 18-03-03 21:45

> [...]

> for en switching hub, så kunden kun vil give 300kr for den, da den
> ikke (lyder til) er meget bedre end hub'en til 150?

Nej, jeg henviste til at der var andre der var af den
opfattelse. Læste du tråden jeg henviste til?

--
Jacob - www.bunk.cc
Those who can, do; those who can't, simulate.

Fra : Kent Friis

Dato : 19-03-03 17:34

Den Tue, 18 Mar 2003 21:45:21 +0100 skrev Jacob Bunk Nielsen:

>Nej, jeg henviste til at der var andre der var af den
>opfattelse.

Godt nok er sælgere dumme, men de fleste kan nu godt finde ud af det
med at lokke penge ud af kunderne. Ligefrem at bilde kunden ind at
et produkt kun er halvt så meget værd som det der står på prisskiltet,
så dumme tror jeg ikke ret mange sælgere er.

>Læste du tråden jeg henviste til?

Nej, folk kan sige hvad de vil, i dette tilfælde lader jeg tvivlen komme
sælgerne tilgode indtil jeg har set beviser på noget andet.

Mvh
Kent
--
echo f 0:0 ffff 0 | debug

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 19-03-03 17:52

leeloo@phreaker.net (Kent Friis) writes:

> Godt nok er sælgere dumme, men de fleste kan nu godt finde ud af det
> med at lokke penge ud af kunderne. [ ... ]

Det var ikke en sælger der var af den mærkelige opfattelse i den tråd
jeg henviste til. Det var en der umiddelbart virker rimelig
velinformeret om netværk der påstod at "switching hub" er almindeligt
brugt om hvad jeg vil kalde en umanaged L2 switch inden for
netværksbranchen i den dokumentation han så til hverdag.

> Nej [ ... ]

Godt, så lad os bare slutte her. Vi taler forbi hinanden.

--
Jacob - www.bunk.cc
Zombie processess detected, machine is haunted.

Fra : Kent Friis

Dato : 19-03-03 18:58

Den Wed, 19 Mar 2003 17:51:42 +0100 skrev Jacob Bunk Nielsen:

> [...]
>brugt om hvad jeg vil kalde en umanaged L2 switch inden for
>netværksbranchen i den dokumentation han så til hverdag.

Det du svarede på var følgende:
"Derfor går jeg stærkt ud fra at det er denne konstruktion der er tale
om, når man ser udtrykket switching hub i en annonce."

Hvor "Derfor" henviser til de linier lige før, hvor jeg argumenterede
for at en sælger ikke ville gøre det.

Kan du ikke lige sige til en anden gang, hvis du vil modsige noget helt
andet end det jeg skriver?

Mvh
Kent
--
The revolution has just begun.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 19-03-03 22:20

leeloo@phreaker.net (Kent Friis) writes:

> Hvor "Derfor" henviser til de linier lige før, hvor jeg argumenterede
> for at en sælger ikke ville gøre det.

Vil du ikke kalde en producents hjemmeside for "salgsmateriale" i en
eller anden udstrækning? Om ikke andet er det der sælgeren med mindre
indsigt i sagerne finder sine oplysninger.

Jeg argumenterer for at udtrykket (desværre) ofte ses brugt om det vi
er enige om at kalde en switch.

> Kan du ikke lige sige til en anden gang, hvis du vil modsige noget helt
> andet end det jeg skriver?

Det synes jeg faktisk ikke at jeg gjorde. Det havde sikkert hjulpet
lidt på det hele, hvis du havde læst den henvisning jeg kom med. Så
havde vi sikkert snakket mindre forbi hinanden.

--
Jacob - www.bunk.cc
I fear explanations explanatory of things explained.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 20-03-03 13:12

Kasper Nielsen <ka$per@$ubdimen$ion.com> writes:

> På hjemmesiden står der "Switch". Nu har jeg modtaget pakken, men
> udenpå står der "Switching Hub".

Jeg vil tro det hvad jeg normalt ville kalde en switch.

Har producenten ikke en hjemmeside med lidt flere informationer? De to
sider du henviser til er jo ikke ligefrem gavmilde med oplysninger, og
det er tvivlsomt om nogle af dem er specielt troværdige.

--
Jacob - www.bunk.cc
You were s'posed to laugh!

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 20-03-03 22:29

Kasper Nielsen <kasper@subdimension.com> writes:

> Her er lidt mere info:
> http://www.it-page.com/vegas/index.php?page=product&id=5

Ud fra det ser det helt bestemt ud til at det er en switch du har
købt.

--
Jacob - www.bunk.cc
Teachers have class.

Fra : Roberto Saldo

Dato : 21-03-03 08:23

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> Jeg vil tro det hvad jeg normalt ville kalde en switch.

Det mener jeg osse.
Udtrykket 'hub' betyder tilslutningssted.
'Switching hub' betyder så en switchet hub, til forskel fra en alm hub (aktiv
eller passiv).
Switch er bare 'switching hub' forkortet.

--
Med venlig hilsen/Best regards

Roberto Saldo, Consultant, System Developer, M.Sc.

Your system which soared/so freely on gliding wings/now hangs frozen and blue

Haiku by Alan Tuplin

Fra : Kasper Nielsen

Dato : 20-03-03 13:00

On Tue, 18 Mar 2003 17:10:13 +0100
> [...]
>
> 2. Multiport repeater. Det er denne sammenhæng der bruges når
> "switching hub" skal forstås som sådan en dims Flemming beskriver.

Jeg postede en forespørgsel her i gruppen for et par dage siden:

Jeg har lige købt flg. Vegas switch(?) fra B.J. Trading:
http://edbpriser.dk/netvaerk/netvaerk-top10.asp?ID=1684877891
http://www.bj-trading.dk/dk/info.asp?varenr=hub-5-5

På hjemmesiden står der "Switch". Nu har jeg modtaget pakken, men udenpå står der "Switching Hub".

Mener du, der er tale om "1." eller "2." ?

mvh
Kasper Nielsen

Fra : Kasper Nielsen

Dato : 20-03-03 22:20