Fjernelse af rust på sten
Fra : René Beyer

Dato : 17-03-03 14:56

Hej

Da vi gravede ud til grund sidste år, dukkede der et par store sten op fra
jorden. Vi kunne godt tænke os at bruge stenene som dekoration i haven, men
den ene - som selvfølgelig er den, der har den pæneste form - har et bredt
"bælte" af noget, der ligner rust. Stenen er simpelthen misfarvet af noget,
der har samme farve som rust.

Vi har prøvet at fjerne misfarvningen med klorin, men det hjælper ikke det
mindste. Det er som om, det er gået ind i stenen.

Er der nogle, som kender til problemet? Og er der noget at gøre ved det?

På forhånd tak fra

René

Fra : Finn H.

Dato : 17-03-03 17:32

"René Beyer" <dbweb@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
> Er der nogle, som kender til problemet? Og er der noget at gøre ved det?
>
> På forhånd tak fra
>
> René

Det kan også være en åre i stenen.

"Det nemt" foreslår:

Fliser, rust på:
Hvis du har været uheldig og har spildt jernvitriol på dine fliser, kan du
rense dem af med denne blanding:

Hvad skal du bruge
· Oxalsyre
· Lunkent vand
· Glas med låg
· Børste
· Handsker

Sådan gør du
1. Tag handsker på
2. Kog 1 liter vand og lad vandet blive lunkent
3. Bland oxalsyre og vand til en 10 procents opløsning 4. Brug en børste til
at påføre dine fliser opløsningen eller hæld det direkte på
5. Lad blandingen virke, skrub eventuelt med børsten
6. Skyl godt efter med vand

Jernvitriol bruges til bekæmpelse af mos i græsplæner. Hvis du ikke bruger
hele oxalsyreblandingen så lad den stå i glasset og gem den til næste gang,
du får brug for den.

Ellers er der den hårde måde med hammer og mejsel eller sandblæsning.

Nåh ja brænding med ilt/gas får overfladen til at springe af i små stykker
og kunne måske
løse problemet.

Mvh. Finn

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 17-03-03 19:47

René Beyer wrote:

> [...]
> "bælte" af noget, der ligner rust. Stenen er simpelthen misfarvet af noget,

Det er det måske også, og rusten er vel kun nogle få millioner år gammel.!

Jeg er ikke ekspert i sten, men jeg forventer ikke at du kan få en "pæn"
overflade frem i en sten der formentlig er dannet for mange millioner år
siden i f. eks. Sverige, og ført herned med isen.

Det er formentlig, som Finn mener, en åre i stenen. Sådan er den bare.
Udvind jernet, eller hvad det nu er, og tjen et par ører hos
skrothandleren.!

Det er naturen, det billige skidt...

Det kunne modsat være en inspiration til at fordybe sig i hvad sten er,
og hvor de kommer fra.

Mvh. Jørgen