Form-validering: max. 150 tegn?
Fra : Thomas Voller

Dato : 16-03-03 23:16

Hej NG.

Jeg bruger et script (som jeg har tyv-stjålet et sted) til at validere
form-input med. Det ser sådan her ud:

function Checkform(thisform) {
strError = 'Hold nu op! Du skal:\n\n';
intError = 0;

if (thisform.Navn.value == "")
{
strError = strError + '- Skrive dit navn!\n'
intError = 1;
thisform.Navn.focus();
}

if (thisform.Ord.value == "")
{
strError = strError + '- Skrive en lille beskrivelse!\n'
intError = 1;
thisform.Ord.focus();
}

if (thisform.Fil.value == "")
{
strError = strError + '- Markere en fil til upload!\n'
intError = 1;
thisform.Fil.focus();
}

if (intError == 1) {
alert(strError)
return false;
}
}

Nu er det sådan, at jeg i et textarea (thisform.Ord) kun vil have 150 tegn
som et maksimum. Er der noget, der kan hjælpe med at modificere ovenstående
script sådan, at hvis feltet "Ord" i formen indeholder over 150 tegn, så
popper en advarsel op (i strError)?

Mvh. Voller.

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 17-03-03 00:10

"Thomas Voller" <voller@voller.dk> writes:

> [...]
> script sådan, at hvis feltet "Ord" i formen indeholder over 150 tegn, så

Tilføj

if (thisform.Ord.value.length > 150)
{
strError = strError + '- Skrive en *lille* beskrivelse!\n'
intError = 1;
thisform.Ord.focus();
}

Det ville nok være pænere at bruge en boolean i stedet for en integer
til at huske om der har været en fejl, altså skift
intError = 1
ud med
boolError = true
og så videre. Det med at bruge 0 som falsk og 1 som sandt, er en uskik
C-programmører har fra et sprog der ikke har "true" og "false".

/L

Fra : RoJo

Dato : 17-03-03 07:07

"Lasse Reichstein Nielsen" <lrn@hotpop.com> skrev i en meddelelse op (i
strError)?

> [...]
>
> if (thisform.Ord.value.length > 150)
> {
> strError = strError + '- Skrive en *lille* beskrivelse!\n'

Ville det ikke være bedre bare, at sætte en Maxlength="150" på tekstboxen ??

MVH
RoJo

Fra : Niels Henriksen

Dato : 17-03-03 09:13

RoJo <rjonassen@hotmail.com> har skrevet:

> Ville det ikke være bedre bare, at sætte en Maxlength="150" på
> tekstboxen ??

Det hjælper ikke hvis det er et textarea

--
Niels

Fra : Voller

Dato : 17-03-03 09:32

> Tilføj

Det virker jo fint, tak.

> [...]
> og så videre. Det med at bruge 0 som falsk og 1 som sandt, er en uskik
> C-programmører har fra et sprog der ikke har "true" og "false".

Jeg har ikke så meget overblik over JavaScript, men jeg værdsætter altid god
kodepraksis.
Tak for rådet.

Voller.