Træfældning - bestyrelses beføjelser?
Fra : H. Olesen

Dato : 16-03-03 14:54

XFUT: dk.videnskab.jura

Jeg bor i lejlighed i en ejerforening, hvor vi har en fælles have.

Her har nogen (hele bestyrelsen?) besluttet at fælde de gamle, skønne
træer i haven og gjort dette, så træerne nu er væk.

Dette er gjort uden forudgående varsel til beboerne, vi var flere der
intet vidste om at de ville fælde dem, før end det var for sent

Må de det udenom generalforsamlingen og/eller forudgående information
til ejerne?

--
mange hilsener
Helle

Fra : Torup & Bachmann

Dato : 16-03-03 15:18

"H. Olesen" <esemanews@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> intet vidste om at de ville fælde dem, før end det var for sent
>
> Må de det udenom generalforsamlingen og/eller forudgående information

Hej Helle
Hvad siger jeres vedtægter?

MVH Rikke

www.boernefamilie.webbyen.dk

Fra : Lars Jensen

Dato : 16-03-03 16:28

On Sun, 16 Mar 2003 14:53:54 +0100, H. Olesen <esemanews@nospam.dk>
wrote:

> [...]
>intet vidste om at de ville fælde dem, før end det var for sent
>
>Må de det udenom generalforsamlingen og/eller forudgående information

Sandsynligvis ja, ellers skal der stå et eller andet i jeres love om,
at sådanne indgreb kun kan ske efter en generalforsamlingsbeslutning.

Men har du overhovedet spurgt, hvorfor de blev fældet - måske var det
syge træer, som kunne ririskere at falde ned i hovedet på dig, eller
de havde nogle rødder, som ødelagde jeres ejendom, eller de var pålagt
fældning pga placering i skel osv. osv. Spørg først, skældud
bagefter...

Fra : H. Olesen

Dato : 16-03-03 23:01

On Sun, 16 Mar 2003 16:28:16 +0100, Lars Jensen <lcj@wanadoo.dk>
wrote:

>Sandsynligvis ja, ellers skal der stå et eller andet i jeres love om,
>at sådanne indgreb kun kan ske efter en generalforsamlingsbeslutning.

Se mit andet svar i denne tråd om hvad jeg har kunnet finde i
vedtægterne.

> [...]
>de havde nogle rødder, som ødelagde jeres ejendom, eller de var pålagt
>fældning pga placering i skel osv. osv. Spørg først, skældud

Helt enig og det første jeg gjorde var da også at spørge til hvorfor?
Begrundelsen, som jeg fik fra foreningens formand, som selv rent
fysisk fældede træerne var, at der ikke kom nok sol på vores fælles
græsplæne, samt at nogle i stuelejlighederne ikke fik lys nok ind om
sommeren. Han sagde endvidere at alternativet til han selv fældede
træerne, ville have været en beskæring udført af professionelle, som
ville have kostet kr 10.000.

Det jeg opponerer mest over i denne sag er, at ejerforeningens
medlemmer aldrig blev spurgt om hvad de ønskede, inden han foretog
fældningen.

--
mange hilsener
Helle

Fra : H. Olesen

Dato : 16-03-03 23:24

On Sun, 16 Mar 2003 23:01:08 +0100, H. Olesen <esemanews@nospam.dk>
wrote:

>Det jeg opponerer mest over i denne sag er, at ejerforeningens
>medlemmer aldrig blev spurgt om hvad de ønskede, inden han foretog
>fældningen.

Jeg vil iøvrigt tilføje, at i min egen salgsopstilling for
lejligheden, som jeg købte for 9 år siden, skrev ejendomsmægleren
bl.a. "...vestvendt altan med skøn udsigt til smukke gamle træer" og
under diskussionen med formanden, som foregik fra altanen, kom min
nabo også ud på sin altan, og han sagde at udsigten til træerne som
han syntes var meget hyggelig, havde været medvirkende årsag til at
han købte sin lejlighed for 2 måneder siden.

Jeg ved godt at det er en ejendomsmæglers salgsargumenter, men jeg har
medtaget det her, blot for at sætte i perspektiv at vi er flere der
mener at træerne havde en "herlighedsværdi".

--
mange hilsener
Helle