Betaling i Euro
Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 16-03-03 13:50

Ved en af mine større kunder, vil jeg fremover begynde at modtage betalingen
i euro fremfor dkk, og betalingen vil blive overført fra en udenlandsk konto
til min konto.

Er der nogen som ved om der er generelle regler for bankerne på dette
område?

Jeg har selv Nordea, men vil nødigt risikere at pengene der bliver indbetalt
bliver afregnet til bankens købskurs for euro - de burde, synes jeg, blive
omregnet til Nationalbankens gældende kurs.

Er der andet man bør være opmærksom på?

På forhånd tak,

--
Anders Vind Ebbesen
www.webbesen.dk | www.packets.dk

Fra : alexbo

Dato : 16-03-03 14:00

"Anders Vind Ebbesen" <usenet@ebbesen.org> skrev

> Er der andet man bør være opmærksom på?

Hvis du selv kan bruge Euro, enten i udlandet eller herhjemme, kunne du
oprette en Eurokonto, så undgår du veksling.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 16-03-03 15:05

KLIP

> Hvis du selv kan bruge Euro, enten i udlandet eller herhjemme, kunne du
> oprette en Eurokonto, så undgår du veksling.

.... ellers veksles der mig bekendt til alm.gældende købskurs.

Dette er ulempen ved vi bl.a. ikke selv har indført Euro´en.

Vi kan jo ikke både blæse og have mel i munden .... trods det er danskernes
sædvanlige tro ... i mange forhold..!

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 16-03-03 16:58

"Anders Vind Ebbesen" <usenet@ebbesen.org> wrote in message
> [...]
konto
> til min konto.
>
> Er der nogen som ved om der er generelle regler for bankerne på dette

Her kan du se en række kurser anvendt af Den Danske Bank (når de ellers
virker):
http://www.danskebank.dk/Valutakurserhost

Når jeg får tilsendt udenlandske checks eller direkte overførsler
(SWIFT) sker det til den kurs, som er nævnt ved "check salg", som er
meget tæt på nationalbankens kurs. Jeg har en anden bank, men det tyder
altså på, at de generelt anvender samme afregningskurser for den slags.
Der vil også være et gebyr, som er forskelligt fra bank til bank. Mit er
30,- og det er vist i den billige ende for SWIFT overførsler. Indløsning
af checks koster 80,- eller deromkring.

hilsen
Uffe

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 16-03-03 17:12

"Uffe Kousgaard" <uffe@routeware.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> Der vil også være et gebyr, som er forskelligt fra bank til bank. Mit er
> 30,- og det er vist i den billige ende for SWIFT overførsler. Indløsning

Dette giver jo et klart indtryk.

Det koster os penge (kurstab og gebyrer) *ikke* at have indført Euro´en.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 16-03-03 17:59

"Bjørn Jørvad" <hr*_FJERNDETTE_*bjoern@post.*FJERN_DETTE*tele.dk> wrote
in message news:3e74a255$0$147

> Det koster os penge (kurstab og gebyrer) *ikke* at have indført
Euro´en.

Dette kurstab/gebyr er småpenge i den store sammenhæng. Lad mig give et
eksempel på en handel, hvor jeg sælger en dims til 10.000 kr til en
udlænding. Her er kravet ofte, at man skal kunne betale med kreditkort.
At tilbyde den service koster mig ca. 4% + lidt mere = 425 kr. Bemærk
venligst, at bankerne tager penge for internationale overførsler uanset,
om valutuaen er den samme i begge ender eller banken er den samme,
f.eks. 2 Nordea banker i Danmark henh. Sverige.

Den normale markedspris for overførsler er ca. 80 kr.

Nu skal der så tillægges kursskæring ift. nationalbankens kurs. Denne er
ca. 1% jævnfør mit tidligere indlæg - altså 95 kr i denne sammenhæng.
Det vil sige at omkostningerne er 425 + 80 + 95 = 600 kr eller ialt 6%.

Konklusionen er, at det ikke er denne ene procent, der gør international
handel dyr. Og selvom vi havde euro, så kan du jo ikke være sikker på,
at bankerne ikke blot ville ændre grundgebyret tilsvarende eller måske
endda lade gebyret være 80 kr + 1%.

Så jeg vil også stemme for kronen næste gang, jeg bliver spurgt.
Udelukkende på grund af de langsigtede økonomiske muligheder for at lade
kursen ændres. Har man først valgt Euro, er det stort set umuligt.

Der findes nemlig mange andre gode argumenter for at holde fast i
kronen, end dem Dansk Folkeparti fremfører.

FUT: dk.politik (hvor jeg ikke læser).

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 16-03-03 18:20

"Uffe Kousgaard" <uffe@routeware.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Der findes nemlig mange andre gode argumenter for at holde fast i
> kronen, end dem Dansk Folkeparti fremfører.

Nu er vi et par stykker eller tre som ikke handler via alskens
kreditkort......

.... og ligeledes handler for lidt større beløb end dem du nævner.

Jeg ser *ingen* grund til at forære bankerne en del af min fortjeneste.

> FUT: dk.politik (hvor jeg ikke læser).

Jeg gør heller ikke, så vi holder her.

FUT er genetableret.

Fra : alexbo

Dato : 16-03-03 17:30

"Bjørn Jørvad"
> Det koster os penge (kurstab og gebyrer) *ikke* at have indført Euro´en.

Nu kommer det jo an på hvem "os" er.

Vi kan jo alligevel ikke indføre alverdens valuta som gangbar i DK.

Personligt stemte jeg for Euro, men det nager mig da ikke det mindste at et
flertal mente noget andet.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 16-03-03 18:16

KLIP

> Nu kommer det jo an på hvem "os" er.

Ja det er jo sandsynligvis ikke de offentlige/kommunale og amtskommunale
ansatte.

'Os' er den del af erhverslivet som eksporterer og importerer i rimelig
grad.

Du må selv definere 'rimelig grad'.

> Vi kan jo alligevel ikke indføre alverdens valuta som gangbar i DK.

Det har du ret i.

> Personligt stemte jeg for Euro, men det nager mig da ikke det mindste at
et
> flertal mente noget andet.

Som du sikkert har gættet, er jeg også for Euro´en.

Lige et spørgsmål ... hvor kommer pengene fra lønmodtagere med videre får
udbetalt....i hvert fald ikke fra "Fru Hansen i kassen"...?

Fra : alexbo

Dato : 16-03-03 19:23

"Bjørn Jørvad"

> Lige et spørgsmål ... hvor kommer pengene fra lønmodtagere med videre får
> udbetalt....i hvert fald ikke fra "Fru Hansen i kassen"...?

Det bliver mere og mere politisk,
Hvor lønmodtagerene har deres penge fra ved jeg ikke, men det er godt de har
dem, ellers kunne jeg jo ikke sælge noget til dem.

Hvor kommer hønen fra?

En diskussion om hvem der holder samfundet i gang, finder jeg ligeså
meningsløs som en diskussion om hvad der kom først, hønen eller ægget.

Egentlig tror jeg det er den, effektive, hæderlige, servicemindede,
offentlige og halvoffentlige sektor der er grundlaget for den gode økonomi.

Her i denne NG vil dette måske blive opfattet ironisk, men sådan er det ikke
ment.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 16-03-03 20:00

KLIP

> Det bliver mere og mere politisk,

Andet kan denne snak ikke.

> Hvor lønmodtagerene har deres penge fra ved jeg ikke, men det er godt de
har
> dem, ellers kunne jeg jo ikke sælge noget til dem.

Et dybt sørgeligt udsagn, set i samfundsøkonomiens skarpe lys og desværre et
mere og mere almindeligt udsagn.

Hvor er det dog gået galt i skolevæsenet ..... har Trotsky sejret..via hans
danske apostle...?

Vi holder her, det er nu for politisk.

For en sikkerheds skyld FUT: dk.politik ... som jeg ikke læser.

Fra : Knud Berggreen

Dato : 19-03-03 23:31

On Sun, 16 Mar 2003 13:50:02 +0100, "Anders Vind Ebbesen"
<usenet@ebbesen.org> wrote:

>Ved en af mine større kunder, vil jeg fremover begynde at modtage betalingen
>i euro fremfor dkk, og betalingen vil blive overført fra en udenlandsk konto
>til min konto.

Hvis den du fakturerer er et dansk firma (og dansk adresse)
og transaktionerne forbliver i Danmark, så skal du lige
undersøge hos Nationalbanken (måske via dein egen bank) om
der overhovedet må faktureres imellem danske virksomheder i
anden valuta end danske kroner.

Tidligere var dette ikke tilladt, og Danmark er jo ikke med
i Euroen, så jeg tvivler på at denne regel er ophævet.

Du må sandsynligvis godt fakturere med udgangspunkt i Euro,
men så omregne denne til Danske kroner så det er dette du
anfører.

/Knud

--
Berggreen Service