Udskrift af Form
Fra : Sven Storm

Dato : 19-03-01 12:25

Hej

Hvis jeg ønsker min form udskrevet på printer, kan det ganske enkelt skrives
som: Form1.Print

Men det betyder, at printningen startes på papirets øverste venstre hjørne.
Nogen der har et bud på, om det kan bestemmes, at der fx skal startes 5 cm
nede på papiret og 3 cm fra papirets venstre kant?

Mvh
Sven

Fra : Thomas P

Dato : 19-03-01 13:21

Måske skulle du prøve at lave det uden forudbestemte koder. Form1.Print
laver sådan set ikke andet end at gå ind og hente et billede af formen med
GetFormImage. Derefter smider den billedet ned i printerens HDC og
udskriver. Hvis du piller lidt ved den tankegang skulle man nok kunne lave
hvad du søger

--
- Thomas [blomme@post.com] [http://www.FlowCode.f2s.com]

Sven Storm <sven.storm@skolekom.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:994qaj$fn4$1@news.net.uni-c.dk...

Fra : Sven Storm

Dato : 23-03-01 13:36

Tak for svaret.

Men desværre jeg er helt på bar bund - og forstår ikke, hvad du mener.

Det jeg har brug for at egentlig bare at kunne printe diverse tal med
ledsagende tekst ud. Disse fremgår af min form. En mulighed var så ganske
enkelt at printe hele formen - men det giver omtalte placeringsproblem på
siden.

Jeg har også forsøgt at dirigere udskriften via nedenstående:
Printer.BeginDoc;
with Printer.Canvas do begin
Font.Size:=10;
TextOut(1000,1000,'tal');
TextOut(1,2000,'En tekst');
end;
Printer.EndDoc;

MEN jeg får problemer, fordi udskriften afhænger af den printer jeg
udskriver på. Der er forskel på placeringen af teksten på en 300 x 300 dpi
og på en 600 x 600 dpi. Og der er helt sikkert også mange andre muligheder
for fejlkilder - hvad med nåleprintere?

Er der ikke en let måde, som virker på ALLE printere? I de gode gamle dage
skrev man blot WriteLn('tekst') - og så blev der skrevet 'tekst' og dernæst
skiftet linie. Findes der ikke en tilsvarende mulighed i Delphi?

Mvh
Sven

Fra : Thomas P

Dato : 23-03-01 14:05

> [...]
dernæst
> skiftet linie. Findes der ikke en tilsvarende mulighed i Delphi?

Hehe - mangler du ikke "lst" ?

Mit bedste bud for dig (efter at have læst om dit eksakte problem), ville
nok være bare at sætte formens PrintScale til poPrintToFit. Derefter kan du
sådan set bare placere de forskellige ting på formen og få det til at passe
på den måde - denne gang UDEN forskel mellem dpi-tallene

--
- Thomas [blomme@post.com] [http://www.FlowCode.f2s.com]