rodendorn - klipning af en stor en....
Fra : ~Jan ~

Dato : 14-03-03 22:22

Vi har en Rodendorn (af en eller anden type) som består af 4 planter.
Den r 6 meter lang og 3 meter bred...
Den skal nu klippes ind så den ikke er så tyk...

Hvornår på året (gerne nu skal man klippe/beskære den når man vil gå
kraftigt til værks og ikke ved noget om det overhoved. Vi vil gerne have at
den hurtigst muligt bliver fyldig igen så den bliver igen bliver køn..

Hvad og hvornår gør vi hvad

Jan

Fra : Tømreren

Dato : 14-03-03 22:31

Principielt kan rhododendron beskæres, når man vil, men man skal blot gøre
sig klart, at de blomsterknopper, der skæres af, ikke kommer til at blomstre
det følgende år.

Når man siger, at beskæring skal foregå lige efter blomstring, er det fordi
det kommende års blomsterknopper da endnu ikke er dannet, og fordi nyvæksten
normalt vil prøve at dække de sår og huller i busken, som forårsages ved
beskæringen. Og så har planten heller ikke nået at bruge kræfter til at
sætte blomsterknopper, som alligevel bliver klippet af.

Med sommerfuglebusken (Buddleia) forholder det sig anderledes. I lighed med
roser, vil en beskæring om efteråret stimulere saftstigning i utide, med
stor risiko for at hele planten lider og måske dør om vinteren. Min egen
personlige erfaring med Buddleia i egen have er, at de kun må beskæres om
foråret, ellers dør de. De lange ranglede skud kan fryse lidt tilbage, men
planten som helhed tager ikke skade af det

Mvh
Tømreren (der ved en del)...

Fra : ~Jan ~

Dato : 14-03-03 22:41

Fra : Pgr

Dato : 15-03-03 12:41

Hej Tømrer

Nu skriver du jo, at du ved en del. Kan man plante rhodendron nu??

mvh
Karina

Fra : Tømreren

Dato : 15-03-03 13:16

"Pgr" <cc@bogus.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Tømrer
>
> Nu skriver du jo, at du ved en del. Kan man plante rhodendron nu??
>
> mvh
> Karina

Ja, bare det er frostfrit... Husk at vand dit surbundsbed rigeligt.. læs
evt. www.husetoghaven.dk
Mvh
Tømreren

Fra : Zoëga

Dato : 16-03-03 08:54

"Tømreren" <Bilhifi@ofir.dk> wrote in message

> Ja, bare det er frostfrit... Husk at vand dit surbundsbed rigeligt.. læs
> evt. www.husetoghaven.dk

Bare husk, at et rhododendronbed skal være veldrænet - rhododendron kan
ikke tåle stående vand.

mvh

Søren

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 16-03-03 08:54

Pgr skriver:

> Hej Tømrer
>
> Nu skriver du jo, at du ved en del. Kan man plante rhodendron nu??

Ja det kan, du hele året bare du vander, men hvis du skal have dem til
at leve
i havejord så skal du give dem noget jord fra en skovbund.

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 15-03-03 11:30

Tømreren wrote:
> Principielt kan rhododendron beskæres, når man vil, men man skal blot
> gøre sig klart, at de blomsterknopper, der skæres af, ikke kommer til
> at blomstre det følgende år.

Utroligt, hvorfor kommer de afskårne knopper ikke til at blomstre det
følgende år?
Ebbe

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 15-03-03 11:44

~Jan ~ skriver:

> [...]
> den hurtigst muligt bliver fyldig igen så den bliver igen bliver køn..

Du fjerner de nederste grene ved jorden, så planterne bliver smaller.