Fotografering under vandet
Fra : JE

Dato : 14-03-03 19:50

På min sidste ferie til Gran Canaria medbragte jeg (for første gang) et
éngangs-undervands-kamera. Jeg brugte det da jeg prøvede at snorkeldykke.

Jeg var ikke vildt imponeret over billedkvaliteten på de fremkaldte
billeder. Det er nok hvad man kan forvente af et éngangskamera til kr. 75,00
men anyway, kan nogen give mig nogle generelle tips ved anvendelsen af
et sådan éngangs-undervands-kamera ?

I hvilket prisleje ligger et rigtig kamera, til brug under vand (kun
snorkeldykning) ?

Mvh Nybegynderen

Fra : Dufour

Dato : 14-03-03 23:42

"JE" skrev d. 14-03-03 19:50 dette indlæg :
> [...]
anvendelsen af
> et sådan éngangs-undervands-kamera ?
>
> I hvilket prisleje ligger et rigtig kamera, til brug under vand (kun

hej Nybegynder

et undervands kamera til en bilig penge kan fås fra 1700 kr og opefter
hvis du vil lære at tage billeder under vand og og lære forskellige
teknikker inden du køber et kamera kan du tage et padi kursus i
undervands fotrografi hos: www.tygesdykkercenter i brønshøj og prisen
er 995,00 kr
og held og lykke med at tage billeder under vandet
mvh Nikolaj Dufour

http://www.kandu.dk/

Fra : Jan Kisak Rasmussen

Dato : 15-03-03 11:34

Put Another Dollar In

For de penge kan du få et års medlemskab i mange klubber, og jeg er sikker
på at du ikke skal betale ekstra for vejledning fra UV-foto kyndige
medlemmer.

MVH
Jan Kisak Rasmussen

Fra : Ole Steiness

Dato : 15-03-03 21:13

Hejsa

Jeg kan godt fyre et par små tips af, i håb om, at de kan hjælpe lidt, selv
om jeg ikke har spor forstand på det tekniske...

1. Hold kameraet meget stille, når du tager billederne (af hensyn til
lukketiden, som ikke kan justeres på engangskameraer). Så slipper du for
"fartstriber" på fiskene.
2. Følg anvisningerne om min./max. distance på kameraet. Er du for langt væk
(typisk over 4 meter), bliver billedet mørkt eller sløret. Er du for tæt på
(typisk under ½ meter), kan kameraet ikke fokusere.
3. Hold dig på lave dybder og lad sollyset oplyse objekterne. Blitz på et
engangskamera kan bruges i meget klart vand, men anbefales ellers ikke, pga.
blitzens placering på engangskameraet. Du risikerer bare at få en masse
firkantede lysreflektioner fra småpartikler i vandet med på billedet.

....og i øvrigt kan du ofte sagtens dykke dybere med kameraet end det, der
står på kamerahuset. Du kan ofte bare ikke bruge udløseren på de større
dybder, pga. trykket.

VH Ole Steiness

Fra : Søren Arnvig

Dato : 15-03-03 22:23

"Ole Steiness" <olesteiness@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> ...og i øvrigt kan du ofte sagtens dykke dybere med kameraet end det, der
> står på kamerahuset. Du kan ofte bare ikke bruge udløseren på de større
> dybder, pga. trykket.

Jeg har prøvet flere uv-engangskameraer og generelt er de tætte
til ret stor dybde 12 - 17 meter. Man kan som regel også
udløse i denne dybde, men du kan ikke trække filmen frem
på dybder større end ca 6 m, da "rullerne/lejerne" bliver klemt sammen.

Søren Arnvig