dele adsl med switch? hjælp
Fra : Morten

Dato : 14-03-03 19:33

Hej
Jeg kan ikke hitte ud af det. Kan man dele en Adsl internet forbindelse hva
en switch som denne:
http://www.midtdata.dk/asp/bestil/ProduktInfo.asp?model=SD050s

jeg har en gammel windows 95 maskine (som skal køre w95 pga nogle af de
programmer den kører)
og en nyere win 98 maskine som jeg gerne vil have skal kunne komme på
internettet samtidig.

kan jeg det med ovenstående switch?
Er der nogen specielle forholdsregler jeg skal tage?

på forhånd tak for alle gode råd

mvh
Morten

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 14-03-03 20:38

"Morten" skrev i en meddelelse
> Hej
> Jeg kan ikke hitte ud af det. Kan man dele en Adsl internet
forbindelse hva
> en switch

Det kommer an på din forbindelse - du ser ud til at bruge Tele
Danmark - men de har flere muligheder.

TDC Tele Danmark Bredbånd - der har du op til 6 IP adresser - og
kan dele forbindelsen blot med en switch - så i det tilfælde vil
svaret være JA !

Øvrige løsninger f.x. TDC Internet Dredbånd, Boomtown, Pro@ - der
har du kun en IP - og der skal du også bruge en router af en
slags. - så i disse tilfælde vil svaret være NEJ !

--

M.v.h. Jan Vestergaard, Kildedalen 27, 3400 Hillerød
Email: jan@jNOSPAMve.dk Web: http://www.jve.dk

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 14-03-03 22:44

"Jan Vestergaard" <jan@jve.dk> wrote in message

> Øvrige løsninger f.x. TDC Internet Dredbånd, Boomtown, Pro@ - der
> har du kun en IP - og der skal du også bruge en router af en
> slags. - så i disse tilfælde vil svaret være NEJ !

Og det er vist en sådan med PPPoE han bruger.. Jeg mener nemlig at
*adsl-fixed.tele.dk Ip adresser er fra kunder med enten Boomtown eller TDC
Internet bredbånd, med FAST ip adresse....

Så her ville det bedste være en kombineret router+switch.. De fås til næsten
samme penge som switchen alene.

Fra : L. Sørensen

Dato : 15-03-03 10:50

> [...]

> har du kun en IP - og der skal du også bruge en router af en
> slags. - så i disse tilfælde vil svaret være NEJ !

SLUDDER - med dynamisk IP gennem router ved tdc kobler du da bare en HUB på
og sætter alle de PC'ere du lyster til og vupti registrerer alle computere
selv konfigurationen og er på nettet.
Vh. Leif

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 15-03-03 11:13

In dk.edb.netvaerk, L. Sørensen <lsoerensen@Xpost.tele.dk> says...
> SLUDDER - med dynamisk IP gennem router ved tdc kobler du da bare en HUB på

Læser du aldrig et helt indlæg ?

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : L. Sørensen

Dato : 15-03-03 13:10

> Læser du aldrig et helt indlæg ?
>

> --
> Med venlig hilsen/best regards
> Jesper G. Poulsen

Hej "klogeåge" - jo det gør jeg da - gør du ikke det??

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 15-03-03 18:35

"L. Sørensen" skrev i en meddelelse

> Hej "klogeåge" - jo det gør jeg da - gør du ikke det??

Jesper spørger fordi der absolut ikke er nogen, der har nævnt at spørgeren
har en router.

Der bliver spurgt om man han dele forbindelsen med en switch - og nej det
kan man ikke med de nævnte løsninger - man skal have en router også - og det
har man ikke bare - det skal man selv bestille.

Og så svaret NEJ man kan ikke nøjes med en switch (eller hub)......

--

M.v.h. Jan Vestergaard, Kildedalen 27, 3400 Hillerød
Mail: jan@NOMAILjve.dk Web: www.jve.dk

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 15-03-03 17:36

L. Sørensen wrote:

> SLUDDER - med dynamisk IP gennem router ved tdc kobler du da bare en HUB på
> og sætter alle de PC'ere du lyster til og vupti registrerer alle computere
> selv konfigurationen og er på nettet.

1. Hvorfor er det ikke sikkert det vil virke?
2. Hvis det virker; hvorfor er det så /slet ikke/ en god løsning?

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Peter Larsen

Dato : 14-03-03 21:03

Morten wrote:

> Hej
> Jeg kan ikke hitte ud af det. Kan man dele en Adsl internet
> forbindelse hva en switch som denne:
> http://www.midtdata.dk/asp/bestil/ProduktInfo.asp?model=SD050s

Nej. Du skal have en "dimmer" med NAT, f. eks. Trendnets TW100-BRF104
eller tilsvarende produkt. Zitech betaler i øvrigt ikke for at blive
listet på edbpriser.dk ..... de betaler heller ikke mig for skrive det
her, jeg blev bare positivt overrasket en dag jeg var inde og købe
småting.

> [...]
> de programmer den kører)
> og en nyere win 98 maskine som jeg gerne vil have skal kunne komme på

Indirekte ja, men kun ved at sætte to netkort i en af maskinerne og
installere Internet Connection Sharing på den. Det er sådan set ret
billigt, men det er ikke enkelt og du skal have den maskine kørende for
at kunne bruge internet fra den anden. Det er elektricitet for dyr til.

> Er der nogen specielle forholdsregler jeg skal tage?

Returner den købte vare hvis det er en du har købt og få pengene igen,
den duer ikke til det, du har købt den til. Der er andre "småæsker" med
NAT (network address translation, forudsætningen for at du kan
"oversætte" imellem dine private ip-adresser og den, du har på adsl'ens
yderside), måske kan andre supplere med erfaringer, jeg ved bare at de
findes.

> på forhånd tak for alle gode råd
>
> mvh
> Morten

* This posting handcrafted by Peter Larsen *
* My website is at: http://www.muyiovatki.dk *

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 14-03-03 22:42

"Peter Larsen" <plarsen_no2spam@mail.tele.dk> wrote in message

> Nej. Du skal have en "dimmer" med NAT, f. eks. Trendnets TW100-BRF104

Det kommer nu an på hvilket slags Internet forbindelsen man bruger!!

Fx TDC´s bredbånd løsning, bruges der et adsl<->Ethernet bridge... og
netværket styres så faktisk af TDC´s DHCP server som tildeler IP adresser
til netværket.....

Men en switch sætter bare computerne sammen i netværk, og det specifikt
noget med Internet deling at gøre...

Fra : Peter Larsen

Dato : 15-03-03 10:24

Bjarke Hansen wrote:

> [...]
>
> Fx TDC´s bredbånd løsning, bruges der et adsl<->Ethernet bridge... og
> netværket styres så faktisk af TDC´s DHCP server som tildeler IP

Og den har jo altså ikke flere adresser den vil dele ud af til ham end
han rent faktisk har lejet hos dem. Derfor skal han bruge NAT og med den
produkt-type jeg foreslog får han også hardware-firewall funktionalitet
som - selv om det måske ikke overflødiggør f. eks. zonealarms
udgangskontrol (!) - da i det mindste sikrer at trafik ikke kan
initieres udefra.

> Men en switch sætter bare computerne sammen i netværk, og det
> specifikt noget med Internet deling at gøre...

? - hvad ville du egentlig have skrevet, det ser ud til at der var noget
som ikke nåede frem til fingrene .....

Med venlig hilsen

Peter Larsen

Fra : No1

Dato : 14-03-03 22:10

> Jeg kan ikke hitte ud af det. Kan man dele en Adsl internet forbindelse
hva
> en switch som denne:
> http://www.midtdata.dk/asp/bestil/ProduktInfo.asp?model=SD050s

Hvis du har 1 IP, så kan du godt bruge den switch, hvis du har en router. Så
sætter du bare routeren og alle computerne til switchen.

Fra : Troels Jensen

Dato : 16-03-03 17:51

"Morten" <gruber03@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej
> Jeg kan ikke hitte ud af det.

Næhh, og det er nok ikke blevet så meget nemmere efter indlæggene i
tråden.......

Så bare et godt råd; hold dig til Jan Vestergaards første klare og præcise
svar på dit spørgsmål, og tag et kig på:

http://cubus.adsl.dk/elteknik/netvaerk/

M.v.h.
Troels Jensen

Fra : Janner