Minutlim
Fra : Jan Bak Madsen

Dato : 12-03-03 20:41

Kom til at spilde en smule noget minutlim (cyanoacrylat) på en exoleret sort
metalplade på en forstærker. Hvordan får jeg det af?
Jeg er bange for at bruge opløsningmiddel. Kan jeg varmeblæse det, så
acrylaten bliver blød og kan skubbes af med en negl?

Tak.

Fra : OK

Dato : 12-03-03 22:29

"Jan Bak Madsen" <jma@mobil.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg er bange for at bruge opløsningmiddel. Kan jeg varmeblæse det, så
> acrylaten bliver blød og kan skubbes af med en negl?

Jeg har endnu ikke hørt om opløsningsmidler til cyano...
Hvis det var min forstærker ville jeg prøve at afmontere alupladen og
dybfryse den. Når den er bundfrosset ville jeg tage den ud af fryseren og
forsigtig bøje pladen meget lidt (så limklatten sidder på udvendig side af
"buen"). Med lif´dt held vil dråben kunne springe af - evt med lidt hjælp
fra en negl.

Cyano er kendt for at lime utroligt godt, men samtidig ikke at være særlig
mekanisk stabilt.

Lad os høre hvad du finder ud af.....

mvh Ole

Fra : Calle.

Dato : 12-03-03 23:27

OK wrote:
> "Jan Bak Madsen" <jma@mobil.dk> skrev i en meddelelse

Vi bruge dagligt cyanlim på arbejdet (utroligt nok kan iskoldt vand
normalt få det til at slippe efter et stykke tid.

--
Automatik Mekaniker
Calle

Fra : Jan Bak Madsen

Dato : 12-03-03 23:43

Loctite, som er producenten af den lim, som der er tale om, skriver på deres
hjemmeside:

Super Glue can be removed with acetone (nail polish remover), water, or
Super Glue remover. You can also leave the glue alone and wait for your
body's natural oils to break it down.

Jeg forsøger mig frem...

Mon noget af eloxeringen på forstærkeren ryger af?

Fra : Calle.

Dato : 12-03-03 23:45

Jan Bak Madsen wrote:
> [...]
> or Super Glue remover. You can also leave the glue alone and wait for
> your body's natural oils to break it down.

Det er lige præcis loctite vi også bruger, men du laver jo flere
hundrede varianter, hvilket nummer er der tale om?

--
Automatik Mekaniker
Calle

Fra : Jan Bak Madsen

Dato : 13-03-03 00:06

"Calle." <Calle@jyde.danmark> skrev i en meddelelse

> Det er lige præcis loctite vi også bruger, men du laver jo flere
> hundrede varianter, hvilket nummer er der tale om?

> [...]

det er den blå Super Attack fra en 10-kr's shop.
vil du mene at iskold vand er det bedste?

Fra : Calle.

Dato : 13-03-03 15:48

Jan Bak Madsen wrote:
> "Calle." <Calle@jyde.danmark> skrev i en meddelelse

> det er den blå Super Attack fra en 10-kr's shop.
> vil du mene at iskold vand er det bedste?

Prøv, vi har før brugt noget blåt loctite men det havde et nr, da det
var industri. Det kunne løsnes med vand
--
Automatik Mekaniker
Calle

Fra : Jan Bak Madsen

Dato : 13-03-03 23:10

"Calle." <Calle@jyde.danmark> skrev:
> Prøv, vi har før brugt noget blåt loctite men det havde et nr, da det
> [...]

Det er nok ikke den samme type så, for i går tog jeg en lille aluplade og
dryppede et par klatter på, lod den tørre i 24 timer, og har her i aften
stået med den under rindende, koldt vand i 5 minutter, og den løsner slet
ikke.

Derimod kan jeg bekræfte at acetone kan tage det, men om den elokserede,
sorte forplade kan tåle det, er nok mere tvivlsomt.

/jan

Fra : Erik Olsen

Dato : 14-03-03 00:41

Jan Bak Madsen wrote:

> [...]
> aluplade og dryppede et par klatter på, lod den tørre i 24 timer, og
> har her i aften stået med den under rindende, koldt vand i 5

Nej, men det bliver så sprødt at det er nemt at skrabe af med en træpind
(hvis det opfører sig som den salgs jeg har prøvet på).

> Derimod kan jeg bekræfte at acetone kan tage det, men om den
> elokserede, sorte forplade kan tåle det, er nok mere tvivlsomt.

Eloksering er ret robust hvis den er udført ordentligt. Er den matsort,
kan glansen dog ændre sig.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Jan Bak Madsen

Dato : 14-03-03 07:51

"Erik Olsen" <bjerg.olsen@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> (hvis det opfører sig som den salgs jeg har prøvet på).

> Eloksering er ret robust hvis den er udført ordentligt. Er den matsort,

Jeg kan nu bekræfte det med træpinden. Det virker
Nu vil jeg prøve på selve forstærkeren...
mvh Jan Madsen

Fra : Calle.

Dato : 12-03-03 23:46

Jan Bak Madsen wrote:
> [...]
> or Super Glue remover. You can also leave the glue alone and wait for
> your body's natural oils to break it down.

Water, Just what I say/wrote
--
Automatik Mekaniker
Calle

Fra : Erik Olsen

Dato : 12-03-03 23:46

Jan Bak Madsen wrote:
> [...]
> or Super Glue remover. You can also leave the glue alone and wait for
> your body's natural oils to break it down.

Ovenstående gælder hvis man får cyanoacrylatklæber på huden.

Jeg tror mest på kulde og vand i denne sammenhæng. Hvis du skal skrabe,
så brug en flad træpind.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Lasse Lundberg

Dato : 17-03-03 09:16

eller kan en hårtørre som regel varme limen nko op til at du kan tage den
af, men pas på du ikek bare gør klatten større end den er !

LAsse

Fra : Jan Bak Madsen

Dato : 17-03-03 16:58

"Lasse Lundberg" <Lasse@lundberg-net.dk> skrev i en meddelelse
> eller kan en hårtørre som regel varme limen nko op til at du kan tage den
> af, men pas på du ikek bare gør klatten større end den er !
>
> LAsse

har prøvet på et stykke metal i 5 minutters høj varme. Det virker
tilsyneladende ikke på denne lim-variant.
/Jan