Tynd bøgehæk
Fra : Thïngmand

Dato : 12-03-03 10:02

Det fulgte en stump bøgehæk med til vores nye hus. Den er ca. 2 meter høj,
men er meget tynd og den første halve meter er der slet ikke blade. Hvordan
får jeg den tættere og mere busket? Og nej, jeg har aldrig haft hæk før...

--
Thïngmand
www.thingmand.dk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 12-03-03 18:48

On Wed, 12 Mar 2003 10:02:18 +0100, "Thïngmand"
<michael@thingmand.invalid> wrote:

>Det fulgte en stump bøgehæk med til vores nye hus. Den er ca. 2 meter høj,
>men er meget tynd og den første halve meter er der slet ikke blade. Hvordan
>får jeg den tættere og mere busket?

Forsøg først med at klippe den ind i siderne, gerne næsten helt ind til
stammen (hvis der er noget som minder om gennemgående stamme i
hækplanterne)

Jeg tror dog ikke det vil gøre den tæt fra bunden, så klip den også
gerne ned til omkring en meter i højden. Jeg tror det vil være
tilstrækkeligt til at få den rimelig tæt, også i bunden.

Læs evt. http://www.gartneriet.dk/artikler/artikel/9/ hvor jeg har
skrevet lidt om bøgehæk.

>Og nej, jeg har aldrig haft hæk før...

En gang skal jo være den første - og tillykke med den

http://www.gartneriet.dk
Lær af andres fejl
- du lever alligevel ikke længe nok til selv at prøve dem alle.

Fra : Jakob Bock

Dato : 12-03-03 19:20

Mads Lie Jensen skrev:

> [...]
> gerne ned til omkring en meter i højden. Jeg tror det vil være
> tilstrækkeligt til at få den rimelig tæt, også i bunden.

Det siges dog, at bøg ikke er alt for vild med at blive skåret for
hårdt tilbage. Se evt:

http://www.havenyt.dk/spoergsmaal/1305.html

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 12-03-03 22:20

On Wed, 12 Mar 2003 19:19:59 +0100, Jakob Bock <jakob.bock@mail.dk>
wrote:

>Det siges dog, at bøg ikke er alt for vild med at blive skåret for
>hårdt tilbage. Se evt:
>
> http://www.havenyt.dk/spoergsmaal/1305.html

Det er også en fornemmelse jeg har haft, at kraftig beskæring og bøg
ikke hænger godt sammen - men planterne gror fint når det sker kan jeg
se.

Hvis de så for lus osv. som beskrevet i havenyts svar, så kan man måske
rodbeskære hækken? (Eller, bare vente som der også står)

Fra : Inger Pedersen

Dato : 12-03-03 22:47

"Jakob Bock" <jakob.bock@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Det siges dog, at bøg ikke er alt for vild med at blive skåret for
> hårdt tilbage.

Måske. Men de skriger ikke

Jeg har oplevet bøgehække i min barndom blive klippet MEGET kraftigt både i
højde og bredde - de overlevede fint, selv om min mor var overbevist om, at
både hun og hækkene ville dø af det.
Jeg er selv flyttet til et hus, hvor bøgehækkene var groft forsømt,
- dels ved manglende klipning (den ene blev klippet kraftigt ind ved hjælp
af en motorsav, hækklipperen kunne ikke klare den - den anden opgav jeg og
skar ned i 30 cm højde; så måtte det gå, som det kunne)
- dels ved at stå bag et tæt træhegn (her blev hækken klippet kraftigt ind
med hækklipperen)

Alle tre hække stod efter et år i absolut rimelig stand, og i dag er de
tætte og upåklagelige.

Det skal tilføjes, at "mishandlingerne" alle er foregået på fed lermuld - om
det har noget at sige, ved jeg ikke.

Hilsen Inger

Fra : Jakob Bock

Dato : 13-03-03 10:19

Inger Pedersen skrev:

> [...]
> tætte og upåklagelige.
>
> Det skal tilføjes, at "mishandlingerne" alle er foregået på fed lermuld - om

Der findes jo stort set altid eksempler, hvor næsten hvad som helst
går godt -- lidt ligesom onklen der røg 40 smøger om dagen og blev 100
år gammel.

Jeg ved det ikke, men det er da ikke utænkeligt, at jordens
beskaffenhed har en indflydelse på det videre forløb -- det har den jo
nok. Men en hvilken som helst beskæring er som udgangspunkt en
mishandling af planten (i større eller mindre grad naturligvis), og
derfor er det godt at kende til mulige komplikationer for at mindske
risikoen for sygdomsangreb og generel mistrivsel -- ikke mindst på
længere sigt.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock