Boote fra én pc på en anden!
Fra : Fanto

Dato : 13-03-03 18:42

Hej.

Nogle der kender til muligheder for at boote på én pc, fra en anden?? Jeg
har én bærbar pc'er der efterhånden trænger til en formattering! Men da det
er en model uden cd-rom drev, kunne det jo være smart at kunne installere
fra en anden Pc.

/fanto

Fra : Troels Jensen

Dato : 13-03-03 20:29

> [...]
det
> er en model uden cd-rom drev, kunne det jo være smart at kunne installere

Hvorfor skal du boote fra den stationære? Hvis du booter den bærbare fra en
diskette, formatterer harddisken og derefter installerer OS og netværk, så
kan du jo bagefter installere alt dét, du vil på den bærbare fra den
stationære.

m.v.h.
Troels

Fra : Fanto

Dato : 13-03-03 20:50

> [...]
> diskette, formatterer harddisken og derefter installerer OS og netværk, så
> kan du jo bagefter installere alt dét, du vil på den bærbare fra den

glemte vist at skrive, at der heller ikke er noget diskettedrev på den
bærbare!

Fra : Troels Jensen

Dato : 13-03-03 21:53

> glemte vist at skrive, at der heller ikke er noget diskettedrev på den
> bærbare!

Skift det skrot ud eller køb et eksternt drev.....

M.v.h.
Troels

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 14-03-03 11:47

In dk.edb.netvaerk, Troels Jensen <troelsjensen_klipvaek_@paradis.dk>
says...
> Skift det skrot ud eller køb et eksternt drev.....

De fleste bærbare idag har ikke floppy-drev.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Ivar Madsen

Dato : 14-03-03 12:04

Jesper G. Poulsen skrev Fredag den 14. marts 2003 11:46 i dk.edb.netvaerk:

> De fleste bærbare idag har ikke floppy-drev.

Heller ikke til parllel porten?
Den bærbar jeg købte i øhe tror det var i 97 har indbygget CD, og løst parllel
floppy. Idag er det nok mere USB drive der begynder at vinde fram.

Ivar Madsen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 14-03-03 17:45

In dk.edb.netvaerk, Ivar Madsen <news-@milli.dk> says...
> Heller ikke til parllel porten?

Nej.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 15-03-03 01:04

On Fri, 14 Mar 2003 12:04:01 +0100, Ivar Madsen <news-@milli.dk>
wrote:

> Heller ikke til parllel porten?

På den bærbare, jeg lige har fået, er diskettedrevet i hvert fald
kun en option, og i øvrigt en, man skal betale ekstra for.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 15-03-03 01:37

>Heller ikke til parllel porten?
>Den bærbar jeg købte i øhe tror det var i 97 har indbygget CD, og løst parllel
>floppy. Idag er det nok mere USB drive der begynder at vinde fram.

97 er jo også en evighed siden i denne branche. De er også så småt
begyndt at lave stationære uden floppy. Mener det var Dell der var de
første.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Troels Jensen

Dato : 15-03-03 01:24

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingen steder.dk> skrev i en meddelelse
> In dk.edb.netvaerk, Troels Jensen <troelsjensen_klipvaek_@paradis.dk>
> says...
>
> De fleste bærbare idag har ikke floppy-drev.

I må altså meget undskylde, men jeg har til dato ikke set en bærbar, der
hverken har CD-rom eller diskettedrev. Jeg kan selvfølgelig ikke udelukke,
at de findes, men det forekommer ikke særligt snedigt....

M.v.h.
Troels

Fra : Fanto

Dato : 15-03-03 10:58

> I må altså meget undskylde, men jeg har til dato ikke set en bærbar, der
> hverken har CD-rom eller diskettedrev. Jeg kan selvfølgelig ikke udelukke,
> at de findes, men det forekommer ikke særligt snedigt....

Det laves på udvalgte modeller, som producenten forsøger at gøre så slimline
som muligt! Jeg siger ikke målgruppen er stor, men den er der... IBM har en
X-serie, (min hedder X21). Og da den også kun har en 12,1 tommer tft, kan
den næsten være i inderlommen :) og det passer lige til mit behov, selvom
det, som i dette tilfælde, kan være en sene i forbindelse med
installationer!

/fanto

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 15-03-03 12:39

"Fanto" <tk_boje@tiscali.dk> writes:

> [...]
> den næsten være i inderlommen :) og det passer lige til mit behov, selvom
> det, som i dette tilfælde, kan være en sene i forbindelse med

Har den netkort, og kan den bootes via samme?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk/ravn

Fra : Fanto

Dato : 23-03-03 22:07

> Har den netkort, og kan den bootes via samme?

Undskyld svartiden - er lige kommet hjem fra ferie :) Så jeg har heller ikke
fået kigget yderligere på de forskellige forslag!

Den har indbygget netkort, men jeg må lige have testet om det er bootable -
for jeg ved det faktisk ikke! Er der en nem måde at teste dette, eller skal
jeg ind og se på netkortspecifikationer?

Fra : Fanto

Dato : 14-03-03 18:02

> Skift det skrot ud eller køb et eksternt drev.....

jo jo, det var en hurtig konklusion...Det er ik fordi den er gl. der ingen
drev er, men ellers havde det været svært at få den ned på 1,6 kg.
Men jeg vil da give dig ret i, at et eksternt drev selvfølgelig var en
mulighed! Men hvis der var alternativer, var jeg da interesseret i at høre
dem.

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 13-03-03 22:53

Fanto wrote:

> glemte vist at skrive, at der heller ikke er noget diskettedrev på den
> bærbare!

Oh, det komplicerer jo unægteligt tingene lidt.. Hvad så med at
investere i et 3½" til 2½" hdd kabel, pille harddisken ud af den
bærbare, montere den midlertidigt i den stationære, formattere
disken, lægge I368 eller WIN98 området over på disken (såfremt den
altså skal køre windows?), sætte disken tilbage i den bærbare og
skrive install fra det installationsdir du har lagt ind.

--
Hygge..
Thomas

Fra : Souly

Dato : 14-03-03 08:21

"Thomas Strandtoft" <thomas.strandtoft@anderledes.dk> skrev i en meddelelse

> Oh, det komplicerer jo unægteligt tingene lidt.. Hvad så med at
> investere i et 3½" til 2½" hdd kabel, pille harddisken ud af den
> bærbare, montere den midlertidigt i den stationære,

ved du hvor man få et sådant kabel..?
kunne nemlig godt bruge et til at løse et andet problem

Mvh
Morten
Souly@city.dk

Fra : Martin

Dato : 14-03-03 13:24

"Souly" <Souly@city.dk> wrote:

> "Thomas Strandtoft" <thomas.strandtoft@anderledes.dk> skrev i en
meddelelse

> ved du hvor man få et sådant kabel..?
> kunne nemlig godt bruge et til at løse et andet problem

Du kan f.eks bestille det her:
http://www.intercondata.dk/shop/productinfo.asp?id=15366

Men ellers tror jeg da at en hver velassorteret computer forretning har et.

Mvh Martin

Fra : Per Thomsen

Dato : 18-03-03 11:31

> ved du hvor man få et sådant kabel..?
> kunne nemlig godt bruge et til at løse et andet problem

DanBit og BN Elektronik

Per

Fra : Fanto

Dato : 14-03-03 18:10

> [...]
> altså skal køre windows?), sætte disken tilbage i den bærbare og
> skrive install fra det installationsdir du har lagt ind.

Ja, den mulighed havde jeg ikke tænkt på! Det vil jeg lige overveje! Tak for
forslaget.

Fra : Martin

Dato : 14-03-03 00:13

"Fanto" <tk_boje@tiscali.dk> wrote:

> glemte vist at skrive, at der heller ikke er noget diskettedrev på den
> bærbare!

Kopier I386 biblioteket fra installations cd'en over netværket til den
bærbare og kør
\i386\winnt32 /cmdcons
hvorved du installere recovery consolen på maskinen, som du så booter med.
Derefter sletter du windows folderen og reinstallere systemet fra I386
biblioteket.

Mvh Martin.

Fra : Fanto

Dato : 14-03-03 18:07

> [...]
> hvorved du installere recovery consolen på maskinen, som du så booter med.
> Derefter sletter du windows folderen og reinstallere systemet fra I386

Mange tak for forslaget, det var noget i den stil jeg efterlyste! Det vil
jeg prøve!