Tabel med tynde streger
Fra : Olav Noksagt

Dato : 12-03-03 15:19

Hej
Jeg har tidligere nappet en css der giver tynde streger på rammerne:

cellspacing="1" border="0">

... men igen er problemet at den ikke virker i Netscape 4. Og jo - jeg SKAL
understøtte Netscape 4.7 som minimum. Crap.
Er der nogen der har et godt forslag til en løsning?

Olav

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 12-03-03 15:58

Olav Noksagt <noksagt_fjerndette@hotmail.com> skrev :

>cellspacing="1" border="0">

Giver da ingen border.

>.. men igen er problemet at den ikke virker i Netscape 4. Og jo - jeg SKAL
>understøtte Netscape 4.7 som minimum. Crap.

Hvis du vil have en border, der virker i Netscape 4.x er det
omstændigt.

Det enkle er at bruge gammeldags html, men der er det begrænset
muligheder.
(border=1 bordercolor=red).

Hvis du vil have noget farve, så skal du lave tabel i tabel, hvor
den yderste tabel er en anelse større end den (= den størrelse
borderen skal have).

Men hvorfor er det så vigitgt at ser nøjagtigt ligesådan ud i en
forældet browsere som i nyere browser med ordentlig
cssunderstøttelse?

Er det vigtigste ikke, at man kan se og læse indholdet og at
siden ikke ser helt tåbelig ud?

Fra : Olav Noksagt

Dato : 13-03-03 12:04

Jo - jeg glemte måske lige at skrive at cellerne skal have hvid baggrund.
Cellspacing'en på 1 px giver så borderen.

Olav

Fra : Olav Noksagt

Dato : 13-03-03 12:33

Hej Knud

En svær diskussion!?

Det skal ikke "være magen til", men:
- hvis jeg gerne vil lave en lidt fancy streg på en tabel, bliver tabellen i
NN ikke-eksisterende. Duer ikke.
- Hvis jeg laver en fancy streg og samtidigt giver tabellenen normal
border=1,bliver borderen meget tyk i nyere browsere (pga border+css).
- Resultatet bliver at tabellen "ser tåbelig" (normal border=1) ud i et mere
fancy design for at kunne understøtte NN4.
- Jeg må altså bide i det sure æble og forstyrre jer - og håbe på
visdomsord..

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 13-03-03 14:08

Olav Noksagt <noksagt_fjerndette@hotmail.com> skrev :

>Hej Knud

Jeg ser mig ikke i stand til at forsøge at hjælpe dig fremover, i
min signatur kan du se hvorfor.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 13-03-03 12:50

Olav Noksagt skrev:

> Det skal ikke "være magen til", men:
> - hvis jeg gerne vil lave en lidt fancy streg på en tabel,
> bliver tabellen i NN ikke-eksisterende. Duer ikke.

Er det ikke blot linjerne der forsvinder? Tabellen er der vel
stadigvæk.

> - Hvis jeg laver en fancy streg og samtidigt giver tabellenen
> normal border=1,bliver borderen meget tyk i nyere browsere
> (pga border+css).

Hvis du partout vil have en streg i NN4 og en pæn streg i nyere
browsere vil jeg tro at du er nødt til at bruge browserdetektion
med javascript. Du kan enten lave et script der sætter border = 1
hvis det er NN4, eller også lave et script der fjerner border = 1 i
nyere browsere. Jeg vil foretrække det første, men er ikke sikker
på om du kan ændre egenskaber for en tabel med javascript i NN4.

> - Jeg må altså bide i det sure æble og forstyrre jer - og håbe på
> visdomsord..

En lidt sur kommentar herfra. Jeg har flere gange bedt dig om at
skrive dine svar under citaterne. Det er naturligvis op til dig at
afgøre om du vil følge netiketten på det punkt. Du skal bare vide
at du risikerer at få færre "visdomsord" ved at bundcitere. Jeg vil
gerne forsøge at hjælpe, både i denne og andre tråde, men hvis du
fortsætter med bundcitaterne står jeg af.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Olav Noksagt

Dato : 13-03-03 14:09

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> Er det ikke blot linjerne der forsvinder? Tabellen er der vel
> stadigvæk.

Jo. Skrivefejl.

> [...]
> gerne forsøge at hjælpe, både i denne og andre tråde, men hvis du
> fortsætter med bundcitaterne står jeg af.

[SNIP]

Point taken (eller hvad det nu hedder). Det beklager jeg - men jeg må hårdt
presset indrømme at jeg stort set aldrig læser signaturer, da jeg synes de
oftest indeholder automatisk genererede nørd-visomsord eller medsendte
stumper af reklamer fra firmaer eller html.dk. Dine var så en smutter, og
jeg håber ovenstående er mere regelret citeret.

Olav

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 13-03-03 15:16

Olav Noksagt skrev:

> Jo. Skrivefejl.

Men det er så alligevel et problem?
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Olav Noksagt

Dato : 13-03-03 15:23

> Men det er så alligevel et problem?

Ja, på den måde at en data-tabel med f.eks. 5x30 celler er umulig at
overskue hvis border er sat til 0.
Men jeg tror jeg bider i det sure æble (jo, jeg arbejder på Mac) og laver en
ganske almindelig border="0" på det hele.

Tak for inputs,
Olav

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 13-03-03 15:41

Olav Noksagt skrev:

> [...]

[vedr. bundcitering]

> Point taken (eller hvad det nu hedder). Det beklager jeg

Helt fint - jeg har set (og besvaret) dit andet indlæg vedr.
netikette.

> jeg må hårdt presset indrømme at jeg stort set aldrig læser
> signaturer,

Det er såmænd også o.k. - det jeg blev irriteret over var at du
heller ikke læste signaturen når du (mere end én gang) blev
opfordret til det.

> jeg håber ovenstående er mere regelret citeret.

Det er nydeligt (hvis man er meget pernitten kunne citaterne godt
beskæres mere - men det er absulut i småtingsafdelingen, og ikke
noget du bør høre noget for).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 13-03-03 15:44

Olav Noksagt skrev:

> Ja, på den måde at en data-tabel med f.eks. 5x30 celler er
> umulig at overskue hvis border er sat til 0.

Det kan jeg godt se. Jeg havde ikke tænkt på at det kunne være en
så stor tabel.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 12-03-03 16:06

Olav Noksagt skrev:

> Jeg har tidligere nappet en css der giver tynde streger på
> rammerne:

> cellpadding="5" cellspacing="1" border="0">

Ovenstående giver ikke nogen rammer - hverken i Netscape 4 eller i
moderne browsere.

> .. men igen er problemet at den ikke virker i Netscape 4.

border=1 virker i Netscape.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Steen

Dato : 13-03-03 10:23

"Olav Noksagt" skrev
> [...]
> understøtte Netscape 4.7 som minimum. Crap.
> Er der nogen der har et godt forslag til en løsning?

Hej Olav
du (og alle andre) kan finde lidt hjælp til det på følgende side.
http://www.w3schools.com/css/css_reference.asp#border

Der står at NN 4.0 og derover kan sætte bredden på en kant (border-width:
1px;) og derfor kan jeg ikke se at der skulle være et problem. Dog kan du
ikke bruge "border-style", derfor er det en god ide bare at bruge "border:
#990000 solid 1px;", på den måde skulle de fleste browsere være ude af
problemet.

Det er ikke testet fra min side at NN 4.7 kan køre det, men det burde det
vist gøre.

Med venlig hilsen
Steen Nielsen

Fra : Olav Noksagt

Dato : 13-03-03 12:33

Hej Steen
Det virker ikke på min Netscape 4.

Derudover er det jo en border på enten tabellen eller TR eller TD - og det
er ikke det samme!

Olav

Fra : Olav Noksagt

Dato : 15-04-03 22:51

d. 13/03/03 11:23 skrev Steen på steen@msdesign.dk i artiklen
b4pimm$2qet$1@news.cybercity.dk:
> [...]
> ikke bruge "border-style", derfor er det en god ide bare at bruge "border:
> #990000 solid 1px;", på den måde skulle de fleste browsere være ude af

Hej
Det hjælper ikke rigtigt. border-width kan jeg ikke få til at fungere. Det
gennemgående problem er også som du skriver det: bare sæt en border på. Det
giver desværre ikke meget; for enten får man så en border på <table>, eller
også på <td> - eller også på begge dele. Ingen af disse løsninger giver en
simpel tabel hvor tabelstregen er blevet til en tynd 1px streg i stedet for
html standard 3D-look.
Er der ingen CSS-hajer der kan angive hvordan man erstatter 3D-looket med en
tynd 1px-streg i almindelig CSS2?

Olav

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 15-04-03 23:05

Olav Noksagt <noksagt_fjerndette@hotmail.com> skrev :

>Er der ingen CSS-hajer der kan angive hvordan man erstatter 3D-looket med en
>tynd 1px-streg i almindelig CSS2?

Hvad er i vejen med måden de er lavet på her
http://home13.inet.tele.dk/smedpark/popuptest4/

Godt nok har jeg brugt 2px og ikke 1px, men ellers er det lavet
som jeg skrev i mit oprindelige svar.

Vil ikke virke i Netscape 4.x, her kan man ikke ændre borderens
udseende særlig godt.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 15-04-03 23:06

"Olav Noksagt" <noksagt_fjerndette@hotmail.com> skrev
> Er der ingen CSS-hajer der kan angive hvordan man erstatter 3D-looket med
en
> tynd 1px-streg i almindelig CSS2?

I css:

table{
border:1px solid #000;
border-collapse:collapse;
}

td{
border:1px solid #000;
}

Virker på alle tabeller.
_______

table.kant{
border:1px solid #000;
border-collapse:collapse;
}

table.kant td{
border:1px solid #000;
}

Virker på <table class="kant">

Erik Ginnerskov - erik snabela ginnerskov dot dk
http://hjem.get2net.dk/sorgin