Flash kort, bootable, hvordan?
Fra : Jens Rex Bræmhøj

Dato : 14-03-03 01:32

Har lige købt et digital kamera og et 256 MB CF kort (Compact Flash).
Nu har jeg så et 16 MB kort til overs. Det var det der fulgte med
kameraet, og det er for lille til at kunne bruges til at lagre fotos.
Så jeg tænkte at det kunne bruges til boot diskette. Fed idé. Men
hvordan laver man lige sådan en satan bootable?

Jeg kører Windows XP, og den nægter at lave en bootdisk ud af den ved
formattering. Der er ingen "sys" kommando i XP, og sys.com fra en
Windows 98 bootdisk fungerer ikke. Jeg har ingen 98 maskine
tilgængelig (et er vel 4 år siden jeg sidst have noget med det hø at
gøre).

Jeg har prøvet at skrive et image af en floppy til kortet, men det vil
ikke virke. Programmet nægter.

Jeg har desuden tilbragt en god times tid på Google, uden at finde
noget brugbart.

Det software jeg fik med min USB flash adapter er heller ikke meget
bevendt, da det kun omfatter en driver (som allerede er inkluderet i
XP).

På det tidspunk opgav jeg i vrede og spillede Transport Tycoon i
stedet for, men jeg ville nu lige høre om der var nogen der havde
nogen idéer?

--
Der er ingen tal i min e-mail adresse.

Fra : Ole

Dato : 14-03-03 06:37

Din adapter bliver nok ikke initieret i BIOS'en på din maskine, den kræver
drivere. Det skulle da vel også bare være for at prøve det at man gjorde
sådan noget?

Fra : Jens Rex Bræmhøj

Dato : 14-03-03 22:47

>Din adapter bliver nok ikke initieret i BIOS'en på din maskine, den kræver
>drivere. Det skulle da vel også bare være for at prøve det at man gjorde
>sådan noget?

Min BIOS har understøtter tilsyneladende boot fra USB drev. Men nu
ledte jeg mere efter et svar på hvordan man overfører bootfiler til
den. Det er ligesom første skridt på vejen.

Og jeg havde et praktisk formål i tankerne med det her. Jeg har f.eks.
betydeligt mere tiltro til en flashchip frem for en diskette når det
angår datasikkerhed. Jeg ville være træt af at flashe en korrupt BIN
fil til min BIOS eller brænder fordi en diskette er dårlig. Desuden er
overførselshastigheden 100 gange hurtigere.

--
Der er ingen tal i min e-mail adresse.

Fra : Leony

Dato : 15-03-03 09:15

> [...]

> Windows 98 bootdisk fungerer ikke. Jeg har ingen 98 maskine
> tilgængelig (et er vel 4 år siden jeg sidst have noget med det hø at

Syntes at kunne huske at der var et program med til Aldi's sidste
Medionmaskine som kunne gøre et flashkort bootable (da den ikke var
udstyret med floppydrev). Har kigget lidt på Medion's hjemmeside, men
synes ikke at finde noget brugbart.

Til USBpenne bruges vist et program kaldet Mformat.exe (det har en
mulighed "format as bootable)
http://ioplususa.com/downloads.asp
det virker dog ikke til CFkort.

--