Snegle og fisk der æder dem?
Fra : Thomas Neumann

Dato : 18-03-01 15:31

Hej NG

Jeg har en 128 l balje med masser af planter og nogle almindelige fisk som

scalare
sværddrage
glødelys-tetra
pansermalle

men !

Jeg har fået en del snegle som jeg fjerner manuelt engang imellem.

Jeg ved at man kan få kuglefisk som vist nok er helt vilde med at æde
snegle...

men kan man ikke få andre fisk som er lidt nemmere at holde og som kan gå
sammen med mine nuværende fisk? Det kunne jo være genialt hvis en fisk kunne
få glæde af nogle af de snegle istedet for at jeg smider dem ud.

Jeg giver i øvrigt en snegl til scalaren i ny og næ... efter at jeg har
fjernet skjold er den helt vild med at æde dem. Er der nogen særlig
foder-værdi i snegle?

Mange tak

Thomas

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 18-03-01 16:22

Thomas Neumann skrev i meddelelsen <992gqk$fm6$1@sunsite.dk>...
> [...]
kunne
>få glæde af nogle af de snegle istedet for at jeg smider dem ud.

Pragtsmerlinger er meget effektive !

Men pas på ikke at overfodre fiskene, så æder de sig mætte i foderet, og
gider ikke at æde sneglene !

Men ellers er de meget effektive !

Du burde måske også tænke lidt på hvorfor du pludselig får mange snegle ?

En mulig grund kunne være overfodring !

Kuglefiskene kender jeg ikke noget til - de fleste anbefaler pragtsmerlinger
til at æde snegle.....

--
M.v.h.
Jan Vestergaard

Fra : Thomas Neumann

Dato : 18-03-01 18:08

Hej Jan

Jeg tror bestemt ikke det er overfodring.

Jeg fodrer meget moderat... det vil sige:

1 gang om ugen

når det er tørfoder er så rammer det aldrig bunden

når det er "pillerne" så bliver der spist op... pansermallerne elsker dem

måske det har noget at gøre med de mange planter... måske sneglene lever af
dem?

Jeg har nogle fintløvede som de ynder at sidde i, men også algerne på
bagglas og sideglas ynder de.

Mange tak for tippet... jeg vil opsøge lidt info om disse pragtsmerlinger !

Thomas Neumann

Fra : Torben

Dato : 18-03-01 18:31

Hej,
Du kan også købe musebotia. Den er ikke så flot som pragtsmerlingen, men
lige så effektiv.

Torben

Fra : Steen Lindegaard

Dato : 19-03-01 12:46