Vidunderlygte
Fra : Steen Kastoft Hansen

Dato : 30-01-03 08:37

Jeg fik en spam i dag som jeg synes var lidt usædvanlig, fordi
den falbød en vidunderlygte der aldrig skulle have skiftet
batterier, idet den bygger på "the Faraday Principle of
Electromagnetic Energy".

Jeg er ret sikker på at der kun er tale om almindelig svindel og
misbrug af videnskabeligt klingende ord, men da jeg ikke har
forstand på elektronik, så kan jeg ikke vurdere om det er en
umulig nul-energi-maskine, eller om - hvis tingesten faktisk
eksisterer - den kan trække sin energi på andre måder.

Kan nogen fortælle Faraday-princippet eksisterer og kan bruges?

Steen

Fra : Kim Jensen

Dato : 30-01-03 10:35

> Jeg fik en spam i dag som jeg synes var lidt usædvanlig, fordi
> den falbød en vidunderlygte der aldrig skulle have skiftet
> batterier, idet den bygger på "the Faraday Principle of
> Electromagnetic Energy".

Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvor benævnet spam-mail oprinder fra, men
Google giver dette hit som sit første bud:

http://www.foreverflashlight.com/faq.html#What%20is%20the%20Faraday%20Princi
ple

Med fare for at begive mig ud på meget(!) dybt vand, så lyder det da lidt
som samme teknologi, der benyttes i de der "kinetic" armbåndsure, der heller
aldrig skal trækkes op ...

mvh
Kim Jensen

Fra : JAM

Dato : 30-01-03 13:16

Steen Kastoft Hansen wrote:
> [...]
> eksisterer - den kan trække sin energi på andre måder.
>
> Kan nogen fortælle Faraday-princippet eksisterer og kan bruges?

Du ryster bare lygten en gang i mellem, så lyser den.
http://www.thinkgeek.com/gadgets/lights/5a9f/

Mvh
Jakob

Fra : Anders

Dato : 30-01-03 16:00

Der er absolut intet fantastisk ved den lygte. Den laver bare strøm til
batterierne vha. induktion. Sådan laver man jo også vindkraft, vandkraft,
atomkraft osv.. At de så har sat deres egen generator i en lygte, ja,
hurra..

//

Fra : Sven Nielsen

Dato : 30-01-03 21:49

In article <b8lh3v4injnvtfbqcd82i8mubbnv78guoc@4ax.com>, nospam@joste.dk
says...

> Kan nogen fortælle Faraday-princippet eksisterer og kan bruges?

Der må være tale om induktion, altså at man inducerer en spænding
(elektromotorisk kraft) i et kredskøb ved at variere den magnetiske fluks
gennem kredsløbet. Det var det fænonmen, som Michael Faraday (1791-1867)
opdagede, og induktionsloven kaldes også Faradays lov.

Induktion bruges til at lave elektricitet i elektriske generatorer over
hele verden. Generatorerne drives typisk af dampturbiner, motorer eller
sågar vindmøller. Faraday var i øvrigt selvlært fysiker, da han var
faktisk uddannet bogbinder.

Se også http://scienceworld.wolfram.com/biography/Faraday.html

Med venlig hilsen Sven.

Fra : Bjarke Freund-Hansen

Dato : 30-01-03 22:11

On Thu, 30 Jan 2003 08:37:26 +0100, Steen Kastoft Hansen wrote:

> Kan nogen fortælle Faraday-princippet eksisterer og kan bruges?

Ved ikke om det er det, men for et par år siden havede de en lygte i rene
ord for pengene som blev reklameret for som en evighedsmaskine. Princikket
var ganske enkelt, den havede et håntag man pumpede i og derved ladede
sine batterier op. ;)

Fra : Steen Kastoft Hansen

Dato : 31-01-03 08:39

Torsdag d. 30 Jan 2003 22:10:38 +0100, skrev "Bjarke
Freund-Hansen" <usenet_pan@rocekiller.dk>:

> [...]
>ord for pengene som blev reklameret for som en evighedsmaskine. Princikket
>var ganske enkelt, den havede et håntag man pumpede i og derved ladede

Tak for alle svarene. Da lygten tilsyneladende bruger
genopladelige batterier, så passer det altså ikke at batterierne
aldrig skal skiftes. Og lader man den ligge uden at lade den op
en gang imellem, så bliver batterierne ubrugelige ...

Steen

Fra : Ulrik Smed

Dato : 31-01-03 09:06

Steen Kastoft Hansen <nospam@joste.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:759k3vc5071gkil7063pijvvnf8dv02ge1@4ax.com...

> [...]
> aldrig skal skiftes. Og lader man den ligge uden at lade den op
> en gang imellem, så bliver batterierne ubrugelige ...

Var der ikke nævnt at en kondensator blev ladet op? Det kan være
der er en af de der UltraCaps i, de har en kapacitet på mange
farad, og en max spænding på 2.3V, ganske velegnet til sådan en
lygte.

Ulrik Smed

Fra : Steen Kastoft Hansen

Dato : 01-02-03 10:55

Fredag, 31 Jan 2003 09:06:03 +0100, skrev "Ulrik Smed"
<ulsm@post1.tele.dk>:

> [...]
>der er en af de der UltraCaps i, de har en kapacitet på mange
>farad, og en max spænding på 2.3V, ganske velegnet til sådan en

Det lyder jo bedre og bedre! Jeg kan dog ikke finde på at reagere
på en spam.

Steen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 31-01-03 10:56

In dk.videnskab, Steen Kastoft Hansen <nospam@joste.dk> says...
> Tak for alle svarene. Da lygten tilsyneladende bruger
> genopladelige batterier, så passer det altså ikke at batterierne

Det gør den ikke. Den bruger en kondensator.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 31-01-03 13:27

Steen Kastoft Hansen wrote:

> [...]
> eksisterer - den kan trække sin energi på andre måder.
>
> Kan nogen fortælle Faraday-princippet eksisterer og kan bruges?

Givet vis bruger den "hvide" dioder, og ikke elpære.
derfor kan den klare sig med mindre strøm.

det strøm som skabes når man bære rundt på den.
Under dynen så taber den nok lysstyrken.

Fra : Ole

Dato : 01-02-03 01:41

> det strøm som skabes når man bære rundt på den.
> Under dynen så taber den nok lysstyrken.

Det kommer an på hvad man laver under dynen

-- undskyld jeg kunne ik..........

/Ole

Fra : cv

Dato : 06-02-03 20:37

Usædvanlig, ja - vidunder, nej.

Det er misbrug af videnskabelig klang, men den er go' nok.
Forklaring:
en lommelygte er et simpelt kredsløb. + og - fra batterier er forbundet
til en pære via en kontakt.
vidunderlygten virker næsten ligesådan bortset fra at pæren er en
lysdiode (eller flere) fordi de er mere energieffektive, batteriet er en
kondensator med lav lækstrøn dvs. at den fungerer som batteri. Det
eneste nye er at man har indbygget en dynamo, ligesom på cykler i sin
tid, med den ene forskel at lygten rystes i frem-tilbage bevægelser,
hvor dynamoen roterer om en aksel.

/CHr. Viktorin