Hjælp - har vi mus eller rotter????
Fra : Goendahl Allan

Dato : 18-03-01 11:01

Hej,

Er der nogen der kan forklare mig, hvorledes jeg kan se forskel på disse to
dyr.

Jeg har fanget to i klapfælden og er nu i tvivl, om det er store markmus
eller små rotter ?

De havde lange haler med ligesom ringe på og næsten ingen hår på halen, de
var brune og var vel ca 10 cm i kropslængde.

Hilsen Allan

--
Posted from esp-fw-ser-s4p1.lxg.com [193.94.95.37]

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 18-03-01 11:59

> [...]

>De havde lange haler med ligesom ringe på og næsten ingen hår på halen, de
>var brune og var vel ca 10 cm i kropslængde.

Prøv www.danskoptikerforening.dk
og/eller en bog om pattedyr. Markmus har ingen hale
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Peter

Dato : 19-03-01 08:41

Preben Riis Sørensen skrev i meddelelsen <9924a6$foi$1@news.inet.tele.dk>...
>Prøv www.danskoptikerforening.dk
>og/eller en bog om pattedyr. Markmus har ingen hale
> [...]

- har markmus ingen hale?!? Hmmmm... jeg kan godt forstå den med
optikerforeningen....

Vh Peter

Fra : Gunnar Grooss

Dato : 18-03-01 18:27

[...]

Hej
Når I først har rotter er I ikke i tvivl.
M.V.H. Gunnar

Fra : Niels Wang Hansen

Dato : 19-03-01 15:53

On Sun, 18 Mar 2001 18:26:34 +0100, "Gunnar Grooss"
<g.grooss@get2net.dk> wrote:

> [...]
>
>De havde lange haler med ligesom ringe på og næsten ingen hår på halen, de
>var brune og var vel ca 10 cm i kropslængde.

Det er sikkert halsbåndmus de er større end markmus.

M.v.h
Niels Wang Hansen

Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 18-03-01 21:59

Goendahl Allan wrote:

> [...]
>
> De havde lange haler med ligesom ringe på og næsten ingen hår på halen, de
> var brune og var vel ca 10 cm i kropslængde.

Check evt. Statens Skadedyrslaboratorium på siden
http://www.dpil.dk/frames/spom_frm.htm

Der finder du sider om begge dyr, incl. billeder. Ellers kan du se på
efterladenskaberne: Rottelort er 1-2 cm lange, muse-ditto sjældent mere
end 0.5 cm.

--Johan